• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB Digitalbox till bärbar dator

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!
Var ute med husbilen i helgen och träffade en kompis som använder en USB-Digitalbox till sin bärbara dator. Han tyckte det funkade bra.
Någon här i klubben som har erfarenhet av detta och om det funkar ute i Europa också. Det som jag undrar också, är om det går att ansluta antennen på Husbilen till den. Den lilla antenn som följer med är väl inte mycket att hoppas på.
Jag har kollat lite på olika bilder men ser inte om det finns något antennutag på den eller om den lilla befintliga antennenkabeln sitter permanent fast.
Om det finns, så måste man väl ha någon form av adepter till.

Någon?

Mvh

:yes: &:wub:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

hej,
lite kort bara..
köp inte en digitalbox om den inte har anslutning för en vanlig yttre antennkontakt...

ds
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

Vi har plockat ut den ordinarie TV:n från husbilen och kör nu bara med en sån som ni funderar på. Fungerar jättebra (en Intuix från NetOnNet för 399:) så någon annan TV blir det inte för oss. Den lilla kabeln passar till den ordinarie TV-kabeln. Dessutom kan man spela in.
Har inte testat nere i Europa än men det borde inte vara något problem eftersom man kan välja en massa olika länder vid sökningen till skillnad från en "vanlig" box.
Vill du ha mer info om just den här modellen så kan du maila mig.
Håkan

Glömde säga att det krävs en hel del processorkapacitet så man bör ha en relativt snabb dator. Kraven varierar en del mellan olika TV-kort.
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Re: Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

Hej Inga-Lis & Håkan!

Och tack för ert svar. Låter ju jättebra!
Försökte att maila till dig nu men servern hade det lite arbetsamt just nu, så jag fick inte tag på din mailadress. Men om du har beteckningen på den så kan jag kolla lite på nätet.

Mvh
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

Det är säkert någon som sagt detta tidigare men jag har läst att det är inte överallt i europa som dom sänder digitalt. Inte vet vi väl heller om det är inom samma frekvensområde som vi har här uppe i höga nord.
Har man bara med sig en bärbar dator + usb-digitalbox som tv så kanske man måste ha en usb-tuner också för att kunna se analoga kanaler.
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

De finns många USB TV-kort som klarar både digital coh analog TV.
Det är så skönt att ha TV:n på bordet framför sig på glasögonavstånd och slippa få ont i nacken ;)
En pryl mindre (laptopen har jag med i alla fall) samt att TV-skåpet kan användas till annat :music-icon:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

Det var ju himla bra för det är nog mer an vad dom flesta digitalboxar klarar.
Funderar också på att köpa en men tror jag har för gammal och slö laptop, 600Mhz räcker nog inte långt. Det ska väl vara usb-2 också?
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

Den jag har ska det duga med USB 1.1 men i övrigt är kraven:

- Pentium III 800MHz or equivalent
- 256MB RAM
- DirectX 9c compatible sound card
- DirectX 9c compatible video card

och jag misstänker att som vanligt är det nog tilltagit i underkant...
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: USB Digitalbox till bärbar dator

jag har inga problem med mottagning med den lilla antennen, iallafall inte i sverige eller danmark. (mottagaren är den jag har i handen.)
 

Bilagor

  • tv.JPG
    tv.JPG
    17 KB · Visningar: 460
Toppen