• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler vs Elverk

F

F.d. 12360

Guest
Ni som är experter på el. Hur många watt behöver man på ett elverk för att ladda bodelsbatteriet ?
Jag har frågat många, solcell eller elverk. De flesta har rekommenderat elverk pga att samtidigt som du laddar kan du köra allt du vill på 230V.
En solpanel för oss i Spanien på 80 w kostar 900 € installerad och klar.
Räcker till de flesta behov,en Honda elverk 900 w ung 700 € och den är TYST.
Jag har bestämt mig för elverk, (tror jag)
Vad tycker ni alla där ute ?

Ha´de´ Hans
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler vs Elverk

Det är svårt att ge råd när man inte vet vad ni har för förbrukning. Har själv bara använt paneler 150w som gott och väl räckte till att driva ett kompressorkyl. Det är en dyr investering men fungerar sen problemfritt i många år, sen rekommenderar jag en batteribank på minst 200 ah
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler vs Elverk

Inte nog med att solpanelen fungerar utan tillsyn - den kostar inget att driva. Men framförallt den är tyst. Står man på camping men även på ställplatser så är det inte väl sett av alla när man startar elverket.

/Kurt
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler vs Elverk

För att enbart ladda batterierna från ett elverk behöver man egentligen inte större elverk än 200-400W.
En del av de nyare elverken har en inbyggd reglerkrets som drar ner motorvarvet när effektbehovet från elverket minskar, fördelen är förstås mindre bränsleförbrukning och mindre buller.

Solpaneler kan man också köpa här:
http://www.yngman.se/sve/yngman.htm

Monteringen av solpanelen är inte så komplicerad, många här i HBK har själva monterat sin solpanel och kan säkert tipsa om hur man kan göra, sök på ’solpanel’ här på forumet så kommer mycket info upp.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Solpaneler vs Elverk

Hej Hanbjo! Vi är i Spanien ett antal veckor under sommaren och har 180W solceller (100 + 80W) på taket. Det räcker teoretiskt gott och väl för både micro, vattenkokare tv etc. om man håller cellen ren och står tillgänglig för solen.

Verkligheten är en annan. De torra soliga somrarna medför ju att otroligt mycket flygsand och damm lägger sig på taket och drar ned effekten enormt mycket, dessutom vill man ofta då av värmeskäl parkera under något träd eller de tak som finns på många campingar i spanien, vilket i sin tur inte gör situationen bättre sanden kommer dit men inte solen. Batteribanken töms successivt och batterierna förstörs ju dessutom om de djupurladdas.
Att klättra upp på taket varje dag för att tvätta solcellen är lite svårt för mig. Sanden och saltdimmorna från havet gör att skiten bränner fast på solcellen och det blir rätt svårt att hålla de rena. Vi kommer att ersätta en av cellerna med ett litet elverk för att hålla laddningen.

Mitt råd är alltså, köp elverket.
Förresten vilket Honda elverk får du för 700€, är det EU10 så vill jag ha adressen.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Solpaneler vs Elverk

Hej
Nej ex7 och jag såg det på en internetsajt kommer inte ihåg vilken. Det finns en firma i Forserum som säljer dem runt 7000:-

Mvh Hans
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Solpaneler vs Elverk

Jag kan rekomendera denna firma Spånsug kompressorer svetsar högtryckstvätt & elverk - Drift & Underhållsteknik AB har precis köpt ett elverk Kipor inverter IG 2600w för 7000kr, har ren sinuskurva vilket är att föredra framför modifierad fyrkantsvåg. Elektroniken mår bäst av ren sinuskurva. Behöver man bara ladda batterier titta på tv etc kan man köpa ett för ca 2-3000kr på samma sida.

Hälsningar

Glädjen
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Solpaneler vs Elverk

Jag har svårt att förstå debatten solceller kontra elverk när det gäller batteriladdning. För att ladda batterier krävs det ju timmar av drift även om laddströmen är hög. Står man dessutom på en camping, som någon nämde, så finns det oftast en stolpe att ansluta till.

För mig är elverket någonting jag tar till om jag behöver (230V) och mycket ström, t.ex att driva luftkonditioneringen när man gör utflykter där hunden inte kan vara med och naturligtvis som reservkraft om det skulle krisa.
Det gäller naturligtvis att man står på ett sådant ställe att man ej stör.
Finns det något värre än att lyssna till grannens elverk.

Solfångarna är riktiga miljökämpar som jobbar i det tysta.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Solpaneler vs Elverk

Peter/
Om man står på en camping nedåt EU så får man betala mellan 35 - 60 skr/dygn för lite ström till bilen.
Detta har naturligtvis påverkat att man på eget vis försöker skaffa erforderlig ström som man behöver. Om man är ute cirka 5-8 veckor/år eller mer varje år så blir det en rejäl slant till slut.
Solcellerna underhållsladdar ju batterierna hela tiden om de får lite sol eller ljus, så normalt behövs då inget annat tillskott om man har rätt storlek och batteribank samt håller de rena.
Det är ju jättebra men det förutsätter ju att man ser till att de har rätt solinstrålning vilket de sällan får av olika skäl. Som kompliment till solcellen för att ladda upp emellanåt, kan då ett bränslesnålt och tyst elaggregat vara ett bra alternativ, även om man tummar lite grann på miljöns område. Man kan ju ladda när man står lite avsides eller så, eller hur.

Tycker/Lars
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Solpaneler vs Elverk

Hej igen
Vi kopte husbil for att slippa sta pa camping (utom fiskecamperna i Norge) som gamla seglare soker man ofta lite egna platser.

Ingenting utesluter nagot annat, sjalvklart maste man ta hansyn till ev. grannar etc.Jag kommer nog att skaffa mig solceller oxo

Nagonting som ar mycket underligt har España ar att det finns sa fa solpaneler, da menar jag for uppvarmning.
Funderar pa att starta ett foretag som marknadsfor solpaneler, det maste vara en enorm marknad nu nar elpriset ligger pa 1,25 kr kw/t.

Hoppas att vi kan traffas nagonstans i Sverige eller i España for att fortsatta diskutera en massa olika sporsmal

Ha' de' Hans
 
F

F.d. 18415

Guest
Sv: Solpaneler vs Elverk

hallo där .. köpte förra veckan ett EU20 ...... för 13500 i malung ..malungs marin o motor ...-----siljansnäs maskin hade ungefär samma pris ...köpte dock i malung för han tog ett gammalt elverk av mig i byte .. mvh wolfgang i dalarna
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler vs Elverk

Konstigt, men det finns en stor nackdel med elverk som inte nämnts här, nämligen lukten. Hur kul är det att råka hamna i lä av ett puttrande elverk? Inte vill jag flytta bilen för att komma på lovartsidan när det egentligen är grannen som borde stänga av elverket i stället.

Hittills har vi klarat oss med tre 75AH fritidsbatterier men skulle behovet av laddning uppstå skulle jag nog föredra solpaneler. Prisskillnaden verkar inte vara så stor om man räknar in några slantar för bränsle. Dessutom slipper man lösa prylar utanför bilen som riskerar att bli stulna (eller sabbade av avgasomtöcknade grannar :cool: !)
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Solpaneler vs Elverk

Tjena! har solpaneler på 150w och har alldrig blivit utan ström, och det bästa helt underhålsfritt och framför allt TYST, samt behöver aldrig oroa oss om och när det är dags att ladda som man måste med elverk. skulle inte byta till elverk för pengar, den laddar till och med när den står i mitt husbilsgarage med silverfärgad pressening.:)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Solpaneler vs Elverk

Kan inte utala mig om Elverk,varken positivt eller negativt för äger ingen sådan,men solpanelen är därimot på taket och fungerar alldeles utmärkt,varken hörs eller störs.När man kommer till nån ställplats eller liknande parkering då går man ut och kollar omgivningar,besöker muser eller kyrkor eller liger bara på plaja.Man är inte i bilen men solpanelen producerar ström ändå.Med Elverket så måste du vara där vid bilen...men vad ser du då av platsen som du har kommit till.Så nog är solpanel att föredra tycker i alla fall jag.
 
Toppen