• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol i spanien

F

F.d. 28851

Guest
Hej !
Panik, nu är förvirringen total, har varit i kontakt med fogas samt svetsprodukter i Piteå, angående en adapter till gasol under vårt uppehåll Spanien, båda berättade att deras förslag var det rätta.

Snälla finns det någon som kan hjälpa en husbils ägare som snart för hjärnsläpp av brist på hjälp.
Vilken adapter ska vi köpa och vår finns det möjlighet att inhandla en sådan, är säker att någon van Spaniens resenär sitter inne med denne kunskap.

Tacksam för ett snabbt svar eftersom vi ska åka i början av juli
Claus & Carin
:spinny:
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: gasol i spanien

Skickar en berättelse jag fått av en vän som skulle köpa en spansk flaska i höstas.
Berättelsen öppnas separat i ett Word-dokument.

Försöker oxå med en bild på en spansk flaska. Flaskan är en 5-6 kg rund med butan, så jag har haft problem i Frankrike när det blev kallt.

Denna lilla kan man få på Repsols bensinstationer och få avgiften tillbaka, 18€ för 2 år sedan, när man lämnar landet.

Hittade inte mitt certifikat på att jag har en gasanläggning när jag ville köpa en P11, och jag blev nekad på 2 ställen att få köpa.

Kanske är det lättare på en Cepsa-mack, men på Repsol-kontoren är det svårt.
 

Bilagor

  • Köpa gas i Spanien.doc
    24,5 KB · Visningar: 495
  • Spansk.JPG
    Spansk.JPG
    78,1 KB · Visningar: 56
  • Spansk ventil.JPG
    Spansk ventil.JPG
    99,4 KB · Visningar: 80
Senast redigerad av en moderator:

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: gasol i spanien

Tack för bilderna Pialin!

Som jag förstår dem så använder du en så kallad "Klick on" ventil för att ansluta till bilens reducergsventil! Kan det stämma!

Largu
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: gasol i spanien

Hej! Det tycks råda förvirring kring hur man anskaffar en Spansk gasolflaska.Är det någon som känner till de gällande reglerna (officiella) för anskaffning av Spansk gasolflaska?

Vi var i Spanien i början av året (2 husbilar) och det var inte lätt.Vi "jagade"gasolflaskor och adapter i två dagar.Till slut fick vi köpt adaptrar (regulador de presión variable) i en VVS-butik (Mafonsa).Med dessa vände vi oss till receptionen på den camping där vi var för tillfället.Efter lite tvekan och disskutioner fick vi följa med till Gasolförrådet och "köpa" var sin gasolflaska.Deposition för flaskan var 30 euro och Gasolen kostade 15 euro.
Depositionen skulle vi få tillbaka när vi lämnade landet.Men vi har inte tänkt att lämna tillbaka dem efter allt jobb det var med anskaffningen.

Hälsningar Avo och Laila
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gasol i spanien

Adapteret for brukes på flasker opp til 11 kg propan / 12 kg butan i Spania er den samme som brukes på husholdnigsflasker i Norge og Danmark. regelene for å leie den første flasken er litt problematiske, utsalgstedet er forpliktet til å forsikre seg om at flasken skal brukes i et godkjent anlegg. Noen forsøker å tjene noen euro ekstra på å kreve å få kontrollere anlegget selv om det sitter i en husbil med godkjennelse fra nnet land i EU. Bakveien er å påstå at det er til en paella brenner, og for å få propan at en skal bruke den i innlandet vinterstid. Butan fungerer ikke under 0 grader og svært dårlig under 5. Har en først en flaske så er det inge spørsmål i det hele tatt.

Vet at sjåførene på distribusjonbilene som leverer til husholdningene oftest er enklere å handle med enn de faste utsalgene. Stod selv på en parkering ved Cabo de Gata og bilen fra Repsol stoppet ved siden av oss og spurte om det var noen som trenge gass. En tysker på plassen kjøpte seg en ny flaske og en annen byttet ut en tom, han hadde forøvrig tidligere byttet inn sin gamle tyske på samme måte!
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: gasol i spanien

Jag håller med om att det är svårt att få tag i första spanska gasflaskan. Vi höll på några dagar...
Officiella vägen är att man ska hyra en flaska, och för att göra detta måste man ha ett "kontrakt". Detta får man bara på de små Repsolkontoren som ofta ligger oåtkomligt för husbilar inne i stadskärnan. Där får man tre dokument mot att man lämnar kopia på körkort och gasgodkännande på husbilen. Man får även den adapter som man ska trycka på den spanska flaskan. Den adapter vi fick var en med anslutning med slangklämma, men det finns även adapter med skruvgänga. På denna kan ansluta en annan adapter som man lämpligen har med sig hemifrån och som passar den slang man har i husbilen.
Adresser till de Repsol/Cepsa-kontor där man kan skaffa sig kontrakt vore guld värt när man kommer för första gången till Spanien. Vi lyckades inte hitta några sådan adresslista, utan fick leta, och fråga på de "Butano"-stationer som finns.
Det verkar mycket enklare att få tag på en flaska genom de distributionsbilar som man då och då ser, men då kan det bli problem vid en ev. poliskontroll.
Berndt Johannssen i Burg på Fehmarn i Tyskland har adapter med skruvgänga till den spanska flaskan.
/Ingemar
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: gasol i spanien

Hej! Har med stort intresse följt diskussionen om gasol i Spanien. Vi har ett hus på Costa Blanca och körde med husbilen första gången hösten 2004 och hade stora problem med gasolförsörjningen. Det löste sig så småningom. Tilläggas ska att vi körde inte husbilen till gasdepån, utan personbil och uppgav att vi skulle ha gasen i huset. Det var hursomhelst inga problem med detta, endast passet som leg och vår adress, jag tror att det räckte med den svenska.

Någon adapter har vi inte, utan en spansk "snäppkoppling". Den fungerar endast som ventil och på denna är skruvad en regulatorventil som i andra änden har samma gänga som den svenska. När vi ska åka till Spanien, skruvar vi bort den svenska regulatorn och skruvar dit den spanska. Vi har också två spanska gasflaskor med hem till Sverige och dessa får följa med utomlands.

Priset för vårt kontrakt låg på ca 30 € och då ingick en fylld flaska. Det finns ju två leverantörer på den spanska marknaden, Repsol och Cepsa, men det skiljer endast någon Euro dem emellan. Tilläggas ska att propanflaskorna är ca 1 Euro billigare än butanflaskorna, då det är ca 1 kg mindre gas i dessa. I gengäld har propanen bättre värmevärde .
Gasolanläggningen i vårt hus genomgår en inspektion vart femte år (en sk revision), men ingen frågade efter detta vid kontraktsskrivningen.

Vi fick våra kontrakt på en Cepsa-bensinstation i Pilar de la Horadada, men nu måste man gå till järnaffären (Samper) i samma by. Vill man ha en Repsolflaska finns ett kontor på huvudgatan i San Pedro del Pinatar.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: gasol i spanien

Hej,

Vi är nyss hemkomna från Spanien och fick där tillfälle att på närma håll följa ett projekt att köpa en Spansk gasolflaska.

Det fanns en tom svensk H11 som har samma fäste för snäppkoppling som de Spanska flaskorna och första försöket var att få den flaskan fylld.
I området kring Peniscola fanns ingen utan vi hänvisades till Barcelona.:confused:


Beslutades då att låna en Spansk flaska men misslyckades både på campingen och på Repsol kontor och flaskdepå.:confused:


Köp av flaskan startade med ett besök på Repsol-kontor i Benicarlo där ett kontrakt skulle upprättas.
Kontoristen som bara talade Spanska ropade på sin chef som på dålig engelska förklarade att det inte var möjligt att upprätta kontrakt utan att han fick kopiera ett certifikat över gasinstallationen i husbilen.:confused:

Dagen efter kom vi tillbaka till kontoret med hela dokumentationen för husbilen och där fanns allt utom det certifikat över gasinstalation som han sökte.:confused:

Husbilen var tillverkad i Spanien (Benimar) och vårt förslag att han skulle ringa dit och få ett certifikat faxat accepterade mannen inte.:confused:

Det var bara att åka till husbilsfabriken ( 10 km bort) och begära det certifikat som var så viktigt för Repsol mannen. Det skulle gå bra att få ett certifikat men inte samma dag så det hämtades 2 dagar senare (det var helg i spanien dagen efter).:confused:

Med det viktiga certifikatet i handen och pass och övriga husbilshandlingar besökte vi på nytt kontoret i Benicarlo. Repsolmannen var nöjd med certifikatet men berättade att nu måste en tekniker komma till husbilen för att besikta anläggningen.:confused:

Dagen efter kom teknikern och vill då se att det fanns en ventil som passade på flaskan och att det inne i husbilen fanns avstängningskranar. Sedan plockade han fram kontraktet i 6 eller 7 exemplar som husbilsägaren fick skriva på och betala 49,75 euro.

Sedan lyfte han ur en 10 kg propanflaska ur servicebilen och projektet var i hamn. :rolleyes:
Flaskan var full och att sedan fylla den skulle kosta c:a 12 euro.


Slutsats: Om man har för avsikt att köpa en gasolflaska i Spanien så gäller det att ha med sig ett certifikt över gasinstallationen i husbilen.

Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: gasol i spanien

Hej spanienresenärer!
Har också erfarit svårigheter med att köpa stor (P11)flaska i Spanien.
År 1:Köpte klick-on adapter med förreducering i Jönköping på väg ner. Fick bra information på några campingar om proceduren som Sven_Åke redan beskrivit. Kom underfund med att vi egentligen inte behövde gas eftersom vi stod ganska mycket på camping med el. Vi hade bara en svensk P11 ombord men ett antal lösa tuber med till BILTEMAs campinkök (inget matos i bilen). Frågade i alla fall på en CEPSA-mack och blev bemötta med en huvudskakning.
År 2: Nu hade jag trots allt lite mera förståelse för att man har rutiner för att släppa till en stor gasflaska till husbil. Dvs alla papper i berdskap. Det måste ju gå att köpa eller hyra en flaska!
Kom till Segorbe,en liten stad ovanför Valencia, och ett litet Repsol- kontor, knappast möjligt att nå med husbilen. Besökte kontoret senare till fots. Kontorsdamen kontaktade sin pappa och via hennes mobil framförde jag mitt behov mest på engelska och hoppet tändes även om han misslyckades med att förklara för mig hur det skulle gå till. Medveten om byråkratin började jag försiktigt med att få ett prisförslag och något om tillbehör uppskrivet på en lapp.
Några dagar senare skulle min granne på campingen åka ner och byta flaska vid nämnda kontor och jag åker med. Det verkade som vi var kända från tidigare besök. Jag lämnar fram lappen och frågade om jag nu kunde köpa en flaska enligt vad som skrivits.
Javisst, ta en flaska innanför dörren! Började bläddra med pass och tänkte förstås visa papper på bilen. Nej-nej inte nödvändigt! 20 Euro fylld flaska och kvitto men i för sig inget kontrakt. Klart!
Jag har inga råd att ge men i det här fallet var kontoret litet så att man löste det den enkla vägen. Ansvaret låg väl på farsan och då gick det tydligen bra.
Trodde faktiskt att det skulle vara lönlöst eftersom jag vid några tidigare förfrågningar på CEPSA i princip blivit helt nonchalerad. Men vill dom inte sälja gas så säljer dom heller ingen diesel.
Adaptern som jag köpte i Sverige var dyr och har den nackdelen att kontrollmanometern för läckage hamnade på lågtryckssidan. Man kan hellre köpa spansk regulator som dessutom är billig.
Fylla svensk flaska lär vara möjligt vid Cabo Pino, Marbella enligt annons på nämnda camping om man nu hamnar där. Har dock inte gjort det så jag vet inte det funkar.
Hälsn
Bo 914
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: gasol i spanien

Hej.I Cabo Pino campings reception sitter en lapp om att alla typer av gasolflaskor fylles.Detta sker i Estepona.Du kör till hamnen i Estepona och parkerar(ej på betalparkeringen).sedan går du till närmaste telefonkiosk,och ringer:616 96 94 96.Han som svarar talar engelska.Tala om var du står och vad duhar för bil,så kommer han ut och hämtar flaskorna.Det underlättar om du har med Fl.adapter KAMA:G09-12.Ni avtalar en tid då han återvander med flaskorna.

Hälsningar TSU-484 Avo och Laila
 
F

F.d. 50022

Guest
Sv: gasol i spanien

Hej.
Har följt debatten om gasförsörjning i Spanien med intresse.
En kort fråga: Om man har en spansk Cepsaflaska som man enkelt vill koppla in och skifta mot en svensk fram och tillbaka - vilken typ av adapter bör man skaffa. Och köper man den lämpligen i Sverige eller Spanien?
Hälsn
Mats
 

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: gasol i spanien

:cool: Hej, det finns färdiga adaptrar att köpa i Sverige. Man trycker på adaptern och skruvar sedan på som vanligt. Jag köpte min utanför Helsingborg i kattarp, magasinsvägen 3 tel 042 206633. Ring och fråga ,finns inga hemma så beställer de nya. Jag har tidigare sett frågor om detta så söker du så finner du säkert andea ställen som säljer adaptrar för spanska flaskor.
Etlam
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: gasol i spanien

Några funderingar:

1. Ni danskar, norrmän och finländare: Kan ni helt obehindrat utan adapter i er husbil byta mellan er egen flaska och en spansk som ni kommit över?
I så fall: Med en spansk och en t.ex. dansk flaska kan ni alltså byta den spanska i Spanien och den danska i hela Norden om den är komposit. Dessutom lösviktsfylla dem varsomhelst.

2. Varför skall vi i Sverige i så fall envisas med vårt eget P-system. Jag kan ju enligt AGA byta mina H-flaskor av komposit i Sverige i alla fall. Gör jag min bil "dansk" slipper jag ju en massa problem. Dessutom får jag snabbkoppling på flaskorna. Finns det något förbud att ha ett H-system i en svensk husbil?

Har jag missförstått något?

Hlsn
Evert H
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: gasol i spanien

Ska försöka hjälpa dig med ett svar på din fråga Evert;

gasol i fritidsfordon regleras i en förordning som heter SÄIFS2001-2 länk http://www.srv.se/RSDoc/SÄIFS2001-2.pdf
i den står beskrivet vilka krav som finns på installationen och apparaterna, flaskornas fastsättning och volym mm men inget om anslutningen/kopplingens beskaffenhet vilket får mig att tro att du kan välja vilken standardkoppling du vill på din gasolinstallation så länge du håller dig till CE-märkt utrustning

på Fogas hemsida Gasol och fotogenprodukter - Fogas AB - gasol, fotogen finns en samling länkar till bestämmelser och annan information som berör gasol, mycket bra länksamling gjort av en firma med bra sortiment när det gäller gasol
 
Toppen