• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avdragbar moms

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Hej ! Är det någon som vet vad det är för kriteria kring avdragbar moms på en husbil? Det verkar gälla båda gamla och nya bilar i vissa fall.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Avdragbar moms

misstänker att det beror på hur bilen är köpt från början, allså om en firma ägt bilen från början då är det en moms bil men om en privatare ägt bilen inte moms bil lika som en lättlastbil.
 

Ulla & Kent

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2024
Sv: Avdragbar moms

Hej! Tommy F

Om du köper en begagnad husbil, måste den vara "momssmittad"
dvs vara tidigare ägd av ett företag, för att du skall kunna dra halva momsen.
om bilen ej överstiger 3500 kg i totalvikt.

Vikt över 3500 kg då kan hela momsen lyftas.

Om bilen tidigare varit i privat ägo, kan ej momsen dras.

Tror att det skall vara riktigt.

Mvh Ullal
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Avdragbar moms

Tack för svaret ! Borde inte då alla nya husbilar vara avdragbar moms på eftersom bilfirman äger dom från början eller ...?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Avdragbar moms

För att överhuvud taget kunna dra av moms måste du ha en momsregistrerat företag. Sedan gäller vissa andra regler som beskrivits tidigare. Jag förutsätter att du har ett företag eftersom du ställer frågan. Rätt eller fel?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Avdragbar moms

Hej ! Jag är inte egen företagare. Jobbar som systemutvecklare på ett stort IT-företag. Tyvärr så har jag inte kunnat räkna ut varför vissa (nya) husbilar tillåter avdragbar moms och en del inte. Jag kan ju inte använda mig av det men det är min nyfikenhet som är problemet här.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Avdragbar moms

Rätta mig om jag har fel men, jag har fått för mig att bilar med avdragbar moms är bilar som handlaren haft för uthyrning dvs som en del i sin rörelse.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Avdragbar moms

Hej ! Nej ! Det finns många nya husbilar med mätarställningen 0 mil som har avdragbar moms. Fast..... Han kan ju ha haft den som visningsföremål ?!?!? Tack för givande dialog men kallar John Blund på mig !
 
Senast ändrad:
F

F.d. 518

Guest
Sv: Avdragbar moms

Vi undersökte möjligheten att köpa husbilen i företaget eftersom den under stora delar av året skulle användas i samband med resor i arbetet. Vi önskade förbättra vår arbetsmiljö. Vi upplever hotellboendet som sterilt. Och, inte minst, oflexibelt med tanke på de regler kring in- och utcheckningstider som (oftast) råder. Det gick inte! Eller jovisst, men vi hade fått ett förmånsvärde på ca 18 000:-/månad - året runt... Det ansåg vi horribelt. Ett förmånsvärde var vi beredda på, men inte av den digniteten!

Jag tror det finns många olika tolkningar av regelverket ute hos våra "kära" skattemyndigheter. Jag vet att många småföretagare använder husbil i företaget. I vårt fall var det Skatteverket i Göteborg som tolkade reglerna.

Det vore kul om någon i klubben har erfarenheter kring detta! Finns det någon företagsägd bil här? Och hur fungerar det? Jag tänker att flera av Hugos kunder borde vara företagare? Eller?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avdragbar moms

För personbil är momsen ej avdragsgill även om man har företag och är moms-registrerad. Lätt- eller tung lastbil har avdragsgill moms.

Det förekommer att vanliga personbilar registreras som lastbilar. I momssammanhang räknas de ändå som personbilar om de har skåpkarosseri, karosserikod 20-29 i Vägverkets trafikregister, och totalvikten är högst 3500 kg

Undantaget, återförsäljning i bilhandel, uthyrning i uthyrningsverksamhet, taxitrafik, transport av avlidna samt för körkortsutbildning.

Reglerna för klassificering av husbilar i fordonsförfattningarna ändrades med verkan från den 1 maj 2006. För husbilar som tidigare klassificerats som lastbilar ändrades klassificeringen till personbil klass II. Ändringen innebär att alla husbilar, även sådana med totalvikt över 3500 kg som kräver körkortsbehörighet C eller högre, ska betecknas som personbilar.
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Avdragbar moms

Gunnar, först tack för info, men sedan en fråga.

"Lätt- eller tung lastbil har avdragsgill moms."

Lättillgänglig information? Varken vår revisor eller producenten av husbilen upplyste oss om det.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Avdragbar moms

Hej Anna
Jag har haft en husbil,tung, på bolaget och hade samma bekymmer med förmånsvärdet som du.Alltså ganska nmycket och man visste ändå inte säkert om det räckte till vid en granskning.
Fick förslaget av min revisor att äga husbilen privat och sedan låta företaget hyra den. Då är man ganska säker, om man håller sej inom rimliga värden, att det klarar en granskning.
MEN den hyran tar jag då upp som inkomst av,ja vad det nu heter samma som inkomst av kapital med 30% skatt. Redovisas på särskilt ställe i deklarationen.Så att det inte utgår soc.och arb.avg. på detta.
Momsavdrag blir det inte fråga om, när man köper som privat.
Nu har jag AB men tror att samma blir för HB och enskild firma.
Har inte kollat vad gäller för pb2 över 3,5 ton avseende momsen.
hälsningar Gert8
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Avdragbar moms

Tack Gert8!
Vi har ett AB. Jag har skrivit ut Din text, och vi får diskutera detta med vår revisor.
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Avdragbar moms

Efter vad jag förstått bör bilen ägas privat för att undvika förmånsvärde mm. Äger man bilen privat kan man inte dra av moms eftersom man som privatperson inte är momspliktig. Enskild firma kan vara momspliktig.

Skatteverket har kommit med följande information, som avser användning av husbil i tjänsten:
Avdrag för tjänsteresor med husbil
Inkomstskatt - Tjänst
Datum: 2006-11-14
Dnr: 131 671445-06/111

Informationen finns på Skatteverket hemsida. Efter vad jag förstått är man berättigad till ett förslitningsavdrag beräknat på ett underlag av 50 % av husbilens anskaffningskostnad i förhållande till bilens användning i tjänsten. Avdrag för logi ska dessutom medges för faktiska kostnader direkt hänförliga till husbilens användning för boende i samband med tjänsteresorna. Alternativt kan man medges avdrag enligt schablon motsvarande ett halvt dagtraktamente (för inkomståret 2007, 100 kr per natt).
Därutöver medges avdrag enligt schablon (för inkomståret 2007, 18 kr per mil).

Det bästa tror jag är att själv läsa texten i ovannämnda information på hemsidan.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Avdragbar moms

För att kunna dra av mervärdesskatten på en LÄTTLASTBIL så SKALL DEN VARA MED FLAKBYGGNAD och EJ MED SKÅPBYGGNAD "Detta gäller under 3500 kg" och man SKALL inneha F-skattsedel "FÖRETAGARE".
För samtliga HUSBILAR i besiktningsinstrumentet står det SKÅPBYGGNAD. Vid leasing kan man dra av 50% av mervärdesskatten för den som har F-skattsedel.
Därför går det Ej att dra av mervärdesskatt på PERSONBILAR och med all säkerhet för PERSONBIL klass II ovasett vad väger.
Tung lastbil och entreprenadmaskiner får man dra av momsen.
För att kunna dra av momsen så måste man ha ingående moms och utgående moms, detta har bara företagare.

MVH/571
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Avdragbar moms

Avdragbar moms har kun betydning om du skal betale svensk moms.
Om du tar inn en NY bil til Sverige, så må det betales svensk moms.
Det kan da gjøres en privat avtale med forhandleren i feks Tyskland, om tilbakebetaling av den Tyske momsen. Men vær oppmerksom på at om du ikke har foretag, så må hele summen inklusive tysk moms først betales til forhandler. Først når du har fått kvitto for betalt svensk moms, kan den tyske forhandler tilbakebetale den tyske momsen. Men han er altså ikke forpliktet til dette, og det er beroende på at et avtal om dette gjøres ved inngåelse av kjøpsavtal.

For at moms skal kunne være avdragbar, kan en bil ikke ha vært i privat eie, dvs at alle nye biler fra forhandler i tillegg til foretagsbiler, foretagseide hyrbiler etc har avdragbar moms.

Men, siden Sverige er medlem i EU, gjelder følgende;
At om en bil kan regnes som begagnad, pr. vägverkets definition:
Minst 6 måneder siden første gangs registrering og 600 mil på speedometeret, så skal man som privatpersom hverken betale svensk moms eller toll.
Og siden man ikke da betaler svensk moms, kan man selvsagt heller ikke få tilbake den tyske.

Så i prinsippet vil altså begrepet om avdragbar moms for bilimport fra tyskland til Sverige kun gjelde for helt nye biler.

Har importert vår husbil, mer enn 6 mnd gammel, og mer enn 600 mil, og det eneste som skal betales er kr. 8.260,- til bilprovningen for gasol og vetilationstest.

Men husk!! Før du importerer, sjekk med Mtc/avl i Stockholm om tilsvarende modell er importert til Sverige tidligere. Ellers MÅ husbilen kjøres til Stockholm for full ventilationstest, og det blir dyrt!!!

Husk også å bestille time hos bilprovningen, da det kun er noen få stationer som erkvalifisert for gasolkontroll, ellers må du også reise til Stockholm.
Vi kom hjem med husbilen fra Tyskland i april, og selvsavgt midt i høysesongen, og fikk første ledige time 21.AUGUST!!!! Altså 4 1/2 mnd uten å kunne kjøre bilen, og uten engang å få en forsikring mot brann og tyveri, siden bilen ikke var registrert!

Men nå er den lovlig og forsikret på veien, Og hos bilprovningen var det hele over på en time, når vi først kom dit. Så nå blir det nok tur sydover i vinter.:wideeyed: :swoon:
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Avdragbar moms

Hej!

När det gäller momslyft på personbilar och husbilar under 3.500 kg så är en sådan bil momssmittad om den tidigare har ägts av ett företag som inte driver handel med bilar eller ägts av en privatperson. Halva momsen går då inte att lyfta vid leasing. Det är endast vid leasing som halva momsen går att lyfta då det är leasingbolaget som står som egentlig ägare av bilen och ditt företag betalar en hyra. Vid ett köp kan ditt företag aldrig lyfta momsen om det inte är en taxirörelse, leasingbolag, hyr ut bilar eller driver handel med bilar såvida det inte är en bil med flak men det är väl rätt ovanligt med husbilar :).

När det gäller förmånsvärdet är det mycket krångligare än vanliga bilar. Det är olika beroende på om den väger mindre eller mer än 3.500 kg.

Om den väger mindre är den att betrakta som en vanlig personbil skattemässigt och följer de vanliga reglerna. Detta innbär att du betalar ett förmånsvärde basreat på nypriset för de månader den är påställd. Det har funnits ett par fall där skatteverket inte har kunnat ta ut förmånsvärde för vanliga bilar om de inte är påställda. Detta borde därför också gälla husbilar. Fast mig veterligt är det inte prövat.

Du behöver inte heller ta upp ett förmånsvärde överhuvudtaget om du bara använt bilen ett fåtal tillfällen för privat bruk. Det är tio gånger och max 100 mil. Obs att varje övernattning räknas som ett nytt påbörjat tillfälle. Och det är också du som måste bevisa att du bara använt den ett fåtal gånger. Körjournal är hur viktigt som helst!

Om den väger mer än 3.500 kg så räknas förmånsvärdet som tunga lastbilar och bussar. Det är då marknadsvärdet som ska vara förmånsvärdet dvs att hyra en motsvarande bil från något annat håll. Frågan är då, ska jag bara betala förmånsvärde när jag använder den privat eller även när den står still? Mig veterligt har detta nog inte prövats ordentligt. För andra typer av egendom t ex båtar så har skatteverket drivit frågan att marknadsvärdet ska vara detsamma som att hyra en båt en hel säsong även om den inte använts. Du som företagsledare har ju haft möjlighet att använda den närsomhelst. Med varierad framgång ska tilläggas...

Om du däremot kan visa att du bara använder den i tjänsten ska du i princip inte behöva skatta för bilen, den är ju då ett arbetsredskap. Då är det extremt viktigt att du skriver en riktig körjournal löpande för precis alla km den går. Det är du som måste bevisa att du inte kört privat utan bara i tjänsten.

Lycka till med förmånsvärdena och andra mer eller mindre logiska skattebestämmelser :).


Hans
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Avdragbar moms

Tack för ditt svar ! Anledning till min frågeställning var en annons på en ny husbil som jag såg. Själv har jag inga möjligheter till avdrag då jag både saknar företag eller annan avdragskälla. Som sagt var... tack för ditt utförliga svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen