Som jag tidigare har skrivit i detta ämne, varför skall man försöka kringgå för att få dra av momsen ? Dett väcker ju bara BJÖRNEN.
Har en egen erfarenhet av detta att med momsavdrag och att hyra bilen till sig själv av aktiebolaget. Detta kostade mig en bra slant och en lärdom.
Om företaget äger som i detta fall en Husbil och kan ev. göra momsavdrag med 20%.
Husbilen SKALL då HELA tiden enbart användas i företagets tjänst och inte privat.
Använder man husbilen privat så påför skattemyndigheten förmånsvärde på den som använder den privat 15000:- - 20000:- i månaden sedan skall företaget betala samtliga socialkostnader som ligger på c:a 50%.
Att hyra till sg själv går inte enligt skattemyndigheten för Företaget SKALL vara då registerad med uthyrning av husbil och innehavaren skall ha genomgått uthyrningkurs hos BURF samt registerad som uthyrare på Länstyrelsen.
Hyreskostnaden skall vara marknadsmässig detta beror på hur ny husbilen är, men
7000:- - 10000:- för lågsäsong och 12000:- - 15000:- för högsäsong / vecka, dessutom skall företaget debitera moms med 25% på hyressumman.
Och med detta förfarande får man med ALL SÄKERHET en SKATTEREVISION av företaget.
Jag förstår inte vitsen med detta om momsavdrag ?
För det är mycket bättre att skriva RESEERSÄTTNING i Tjänst.
Man kan debitera ex. 30:-/mil för en Husbil, Bilersättning 18,50 är skattefri allt utöver detta redovisar man med de kostnader man har. t.ex. Amonteringar,bränsle, bilskatt, försäkringar, reparationer, däck, p-avgifter, VÄRDEMINSKNING etc.
Häls 571

:t witcy: