• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kylskåp

F

F.d. 12360

Guest
Hej

Är det någon som har upplevt att kyleffekten är sämre med 220 v än med gasdrift ?
Vårt nya kylskåp är definitivt sämre på 220 v.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp

Hej!
Det borde inte vara någon skillnad mellan 220v och gas drift. 220 v drift är det mest optimala. Kylskåpen har olika munstycken som är anpassade till olika gastryck, det skulle kunna vara så att ditt kylskåp har ett lite för stort munstycke. Detta skulle kunna ge bättre effekt på gas förutsatt att inte skåpets omgivnings temperatur är för hög.

Hälsningar Galaxy
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Dometic kylskåp

Hej igen

Nu funkar det över huvud taget inte på 220 v. Har stått på hela natten.
Tillbaka till försäljningen, katten också med en ny bil.

Körde igång det på gas imorse och det funkar ua.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp

Hej igen!

Husbilen måste stå plant för att kylskåpet skall fungera. Står bilen plant och rören på baksidan är varma utan att det kommer kyla i skåpet är det fel på kylaggregatet (hela rörsystemet). Längst upp på aggregatet brukar bli mycket varm i detta fall.

Hälsningar Galaxy
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Dometic kylskåp

Hej igen

Nog för att det lutar lite frammåt men eftersom den fungerar på gas måste det väl vara elpatronen som du säger.
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Dometic kylskåp

Glömde lite jag också.
Det verkar konstigt att inte kylskåpet skulle fungera om det lutar lite.

Hur mycket uppskattar du lutningen till när det slutar fungera?

Jag tänkte på när man var ute och seglade inte sjutton la kylskåpet av för att det lutade lite.:twitcy:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Dometic kylskåp

Har aldrig någonsin haft problem med kylen pga att bilen lutar! och ibland har det verkeligen lutat. jag tror inte på den teorin.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kylskåp

Hej
Så här ligger det till, om man tittar på rören som är i mitten bak på kylet så ser man att dessa lutar det går bra att öka lutningen, men står bilen så att rören inte lutar eller lutar åt fel håll så slutar kylet att fungera. I en båt är kylet alltid monterat så att lutningen ökar när man kör båten.

Galaxy
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Dometic kylskåp

Hej igen

Du hade rätt!! Vände bilen på gatan (fast den är enkelriktad-espana:spinny: )

Då lutar den inte så mycket och si den fungerar perfekt med 220 v.

Man bugar och tackar för det fina tipset.
 
Toppen