• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom

F

F.d. 16558

Guest
Hej. Någon som vet hur man programmerar en tomtom 710, om man vill åka till en gps position?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: TomTom

Hej! När Du tryckt på "navigera till", trycker Du på pilen nere till höger så får Du fram ytterligare sidor. På en av dem finner Du "Latitud Longitud". Där är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: TomTom

Det finns säkert fler alternativ.
Jag kör Navigator 6 och dom brukar vara ganska lika.
Navigera till:
Favorit, Adress, Tidigare destination, Long/lat, plats på kartan.
Kommer inte ihåg om jag har fler alternativ.
Har du lagt in din hemposition så finns ju även Hem som alternativ.
Man kan lägga in ganska många favoriter i förväg till platser som man kommer att besöka. Bäst är nästan att använda kartan till detta.

Läste din fråga en gång till!
Om du har sparat en GPS-position så ligger den i favoriter och då väljer du det och det namn som du angav när du sparade.
:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: TomTom

En sak till: I TomToms manual står det inget om hur man navigerar till en gps-position. Det stärker mig i uppfattningen att manualer ofta är skrivna av tekniker för andra tekniker som redan kan utrustningen. För att ytterligare ställa till det för oss användare, kopplar man in en översättare som är för teoretisk. Då kan det bli rätt galet. Ett exempel från ett helt annat område: Det blev ett plötsligt omslag i vädret. "There was a sudden wrapping in the weather". Hälsn/AndersW
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom

I TomTom-manualen står det på sidorna 13, 30 och 36 samma mycket kortfattade information (fritt översatt)
Tryck på denna knapp för att ange destination med latitud och longitudvärden.
Inte så utförligt precis.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: TomTom

Det är nog därför jag aldrig läser några manualer.
Jag trycker på allt för att komma underfund med hur det funkar och om jag inte kommer på det DÅ först får jag erkänna mej besegrad och tar jag till manualen. Nu är det inte alltid som det hjälper och då är det bra att det finns 2 exelenta forum för dylika apparater och där kan man få experthjälp. Länkar dit finna på min hemsida.
:D
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: TomTom

Jahaja Roberth men i min svenska manual står det inte ett ord om gps-navigering. Besynnerligt! Det gäller tydligen att inte ge upp utan fortsätta söka på egen hand. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: TomTom

Det är mycket sällan eller kanske aldrig som jag har angivit min destination i Lat/long (GPS-position). Det är alldeles för mycket att mata in, särkilt om man skall göra det under färd.
Jag har lagt upp mina vanligaste destinationer i favoriter.
Enklast gör man det genom att välja att markera på kartan.
Vill man ange en adress men inte exakt vilken gata så går det bra att välja stadskärna och då räknar den ut till centrum. Vet man var man skall ta vägen men ändå vill köra efter en rutt så räcker det oftast.
Min TT varnar för fartkameror eller andra POI's som jag valt även om jag inte kör efter rutt, tror inte alla fabrikat gör det.
 
F

F.d. 16558

Guest
Sv: TomTom

Tack alla som svarade på min fråga om gps positioner till TomTom. Jag har väl inte tänkt att använda dessa positioner så mycket på land, men om man är ute till sjöss kan det vara bra. Än en gång TACK. /ronnie
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom

Jag använder lat/long när TomTom inte hänger med på min ort/gatu/väg-angivelse.
Då kollar jag i Route66 vart jag skall åka, växlar till visning av lat/long i Route66.
Därmed får jag fram det jag saknade i TomTom.
Sedan blir det allt vanligare att konferensanläggningar, campingplatser mm på sina hemsidor anger lat/long. Jag håller med om att det är mycket att knappa in men man kommer dit man skall.
:wink:

AndersW, kan det vara så att du har en manual för ver.5, där fanns inte lat/long-funktionen. Jag kollar ikväll min svenska manual för ver6.

(Uppskattar ditt initiativ ang campingplatser och den organisationen, du vet vad jag menar. Kör hårt!)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: TomTom

Jag använder pocket-kartex som jag oxo har i min navigator.
Den är bättre när man söker efter fiskevatten och stigar.
Tycker det är onödigt att bläddra på en annan karta när man letar något som skall anges i TT. Tycker att det räcker med att bläddra på kartan som finns i TT. Den är mycket detaljerad i alla fall när det gäller vägar.
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: TomTom

Hej.

Kan man använda TomTom One Europe utan externantenn i en alkov husbil

MVH
bjensen
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom

Jag har kopplat en extern antenn till TomTom och jag har en alkovbil. Jag märker att, när jag kör i vissa väderstreck, minskar antalet mottagna satelliter. Jag har dock hela tiden en positionsangivelse. Utan antenn är det troligt att du får svårigheter att få en positionsangivelse när du kör i vissa väderstreck.
Antennen har jag satt på vänster framskärm. Den har en magnetplatta så den fäster ordentligt i plåten. Sedan målade jag den vit för att dölja den lite. Sedan har jag dragit antennkabeln så osynligt som möjligt.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Hej

Det beror nog på om alkoven är av plast eller plåt.
Kan bara svara hur det är hos mig. Vi har en GPS (Navman) som sitter i framrutan och har alkov av plast och det går alldeles utmärkt.
Jag tror inte att det är någon skillnad mellan en Navman och TomTom på den fronten.

Ha de
 
Toppen