• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny GPS

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Innan ni säger nåt om att jag är på fel forum, så vill jag bara fråga!
Jag behöver en ny GPS...
Vill byta min Mio 168 till en som man kan programera in Longitud & Latitud.
Alla dessa ställplatser som finns här samt alla man har fått tips om, har alla dessa L & L som inte min Mio klarar.

Vad skall jag välja?

Till ett rimligt pris....

Det är ju en DJUNGEL där ute.............

Ge mig ett tips innan ni skickar iväg mig till ett annat forum.




Mvh
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Hej Schmid

Om du gillat Mio 168 så kanske Mios senaste P350 eller P550 är goda alternativ. Jag har själv haft P550 ett tag och är supernöjd. Har allt, inkl Wlan vilket gör att jag får ett pling så snart jag är på område med öppet nätverk/bredband. Inte dumt att kunna "fona" utan Fon!

Jag valde att köpa den utan programvara eftersom jag håller tomtom 6 som bästa alternativ. Det är ju i den programvaran som jag lägger in mina long/lat.

Good luck!

Staffan i Maja
;)
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Mmmmmmmmmm, säger bara en sak, Garmin Nüvi 660, kanonbra GPS.
Jag är helnöjd.
MVH KEJO 20:yes:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Käre vän....

Tanken är inte att ha 2 GPS utan att ha en som funkar utan att få SPADER som min får
ibland. Tappar batterikraft trots att den den inte ha varit på.
Har bytt batteri en gång på 1 År.

Men som sagt, den skall kunna ha möjlighet att lägga in L & L som jag skrev i tidigare inlägg.



..........
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Hej
Själv har jag en VDO med backkamera som är fast monterad i bilen. Har stor och bra skärm och är en aning bättre på navigering.
Men efter det har det kommit så mycket nytt på navigatorfronten, så jag har köpt en Garmin nüvi 660.
Använder den i firmabilen mycket, där den är lätt att ta ur och stoppa i fickan.
Den är tydlig och enkel att skriva in adresser, för pekskärmen har så stor text att jag ser utan läsglasögon.
All inmatnin sker genom att peka med fingret på skärmen.
Vill man ha Europakartan så köper man 660 eller nöjer man sej med Nordenkarta så finns 360, dock med mindre skärm. 360 kartan går ner en bit i norra Tyskland.
660 karta är en nyare version 9.
Kolla om du vill ha 360 att kartan har version 9.
Annars så är dom lika på att navigera, antagligen samma processor m.m.
Dom andra navigatorerna känner jag inte till, utan det får dom som har svara dej om.
En sak är säker, det finns flera bra navigatorer.
Gert8 hälsar
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Ny GPS

Utan att ha någon större kännedom om alla fabrikat så har jag fått uppfattningen att TomTom är en av dom bättre.
Jag är moderator på ett forum för dessa navigatorer och tycker att just TomTom verkar vara den som användarna har minst problem med.
Det är framförallt enkelt att lägga in egna poi's.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Ny GPS

Käre vän....

Tanken är inte att ha 2 GPS utan att ha en som funkar utan att få SPADER som min får
ibland. Tappar batterikraft trots att den den inte ha varit på.
Har bytt batteri en gång på 1 År.

Men som sagt, den skall kunna ha möjlighet att lägga in L & L som jag skrev i tidigare inlägg.



..........
Tänkte bara på Gisela:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Varför inte en handdator med GPS.Själv har jag beställt en HP IPAQ RX5940 ca 4000 kr.Den har TomTom 6 Europa förinstallerad ,Wlan ,Office paket och internet explorer bla.
Väntar leverans inom närmaste veckor.Storleksmässigt går den i bröstfickan.Paketet innehåller billaddare,sugkoppsfäste för vindrutan bla.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

min erfarenhet är att Tomtom är en av de bästa, nya versioinen som heter 6 kan man dessutom lägga in destinationer med koordinater vilken inte var möjligt på tidigare versioner
dessutom är egna ställplatsfiler lätta att lägga in i minnet
har i min bil en fast monterad Blaupunkt Travelpilot vilken jag tycker är bra på grund av sin stora skärm, men saknar möjligheten att lägga in egna ställplatsfiler vilket inte går eftersom programvaran ligger på cd-skiva
har som komplement Tomtom i min mobiltelefon där jag har mina ställpatsfiler
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Ny GPS

Har nyligen köpt en TomTom one som fungerar kanonbra och till ett rimligt pris.
Är mycket lätt att handskas med och lätt att ställa in kordinaterna.
Lycka till!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Hej Schimid.

Jag håller med dig det är en djungel av GPS på marknaden. Det är inte lätt att välja. Jag står själv i begrepp att byta min gamla Mio 269 mot något annat. Det jag har tittat på är att skärmen skall vara stor och tydlig, helst pekskärm. Den skall vara lätt att flytta från olika fordon. Det skall vara en bra programvara för att lägga in egna pois. Den skall ha TMC funktion (varna för trafikhinder). Den skall ha europakartor. Funktionen att lägga in kordinater finns väl på de flesta nya apparater.

Personligen så står jag i valet mellan två navigatorer som uppfyller mina krav. Det är Garmin Nüvi 670 eller Mio 520 T.

Jag såg att kommande nummer av tidningen Råd och Rön skulle ha ett test av navigatorer.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Ny GPS

Jag har en mio p350 med MioMap vers 3.2 inklusive en stor del av östeuropa
Mycket nöjd med den...
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Hej!

Har du möjlighet att lägga in Lat & Long på MioMap version 3.2
Jag har version 3.0 på min MioMap och där funkar det inte.
Har försökt att få tag på version 3.2 men har inte hittat den.

Mvh

Hasse
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS

Hej!

Tack! Det var bussigt skall kolla detta.
Men går det att lägga in Long & Lat med den nya versionen?
Funkar det är det ju kanon!

Mvh

Hasse
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Ny GPS

Jag har en Mio A701 (PDA handdator) med MioMap v3.2 och där fungerar long & lat, så jag förmodar att det funkar i din också.

Lycka till
GunDogs
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Ny GPS

Varför byta din Mio 168 ? Jag vet inte hur lång batteritid du har på din Mio 168 men de flesta ligger på knappt ett par timmar så att promenera med en GPS som har färgskärm är nog inget bra alternativ. Jag har en Mio 168 som jag kör med 12-volts kabel i husbilen. programmet jag har är TomTom 6 och jag är helnöjd. varför köpa dyra apparater som Garmin när man kan klara sig med billigare. Tänk också på att Garmin har ett eget operativsystem. Mio har windows i sin så där kan man byta navegeringsprogram till andra märken mycket lättare.
 
Toppen