• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MB 508D

F

F.d. 4326

Guest
Hej Jag har en husbil MB 508D -82 på gång, Hur driftssäker är denna bil. Erfarenheter mottages tacksamt. Vad bör man ge för en sådan bil som är färdig husbilsinredd. menbehöver besiktigas.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Jag har haft en sådan rätt många år med enbart positiva minnen förutom en blåst topplockspackning som var rätt enkel att byta plus att det är ett ständigt bekymmer varje år med bromsarna som drar snerr på Bilprovningen men inte något man märker av när man kör, trummbromsar runt om.. Det stora problemet på dom är rosten, tvärbalkarna som håller upp karosseriet (om det är orginalskåpet kvar) rostar bort tyvärr. Det mekaniska på dom är inget problem, klart överdimensionerat och tål väl nästan hur många mil som helst. Det största problemet är (vilket var orsaken till att jag sålde den) är att det är en 5 tons last bil med 80hk dieselmotor, alltså tung lastbil. Den är inte miljöklassad och man får inte köra den i de flesta större städer i Sverige vilket innebär att användningsområdet är rätt begränsat, om nu bilen inte är omklassad på nåt konstigt sätt till tex PB2.. Priset på dom har varit löjligt högt men är idag tack vare miljöklassningen lågt. Min var i ett mycket bra skick och var en högtaksmodell med dragkrok och allt. Halva delen bostad och halva delen verkstad samt mc garage, fick 37.000 för den för ca sju år sedan.
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Tack för svaret! Jag var och tittade på den och det verkar som rosten varit ganska snäll mot denna bil. chassit verkade ok. Alla de nedre plåtarna är bytade. Jag ska dit igen och provköra och kolla lite nogrannare. Men om man omreggar den till PB2 får man köra den i städerna då?
Var den väldigt trög att köra med 80 HK motor, visst man har inte brottom när man är ute på semester.
Bodelen är fabriksbyggd av reimo 95
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Jag kan tyvärr inte svara på om man får köra den i städerna om den är PB2 regad men allt är ju så otroligt tillkrånglat och dumt här i landet så det skulle inte förvåna mig om man fick det, men kolla upp det om du inte vill bli stoppad och bli tvungen att ta en bärgare ut ur staden!! Ja något spjut är det ju inte, lagom marchfart om det är lite större däck på den eller annan utväxling är 85-90. Men å andra sidan är det ingen skillnad om man har ett släp efter eller inte utan den går ungefär lika bara sig den är tom eller lastad.
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Har du koll på hur mycket soppa den ville ha /mil.
Nuvarande ägaren sa att dom ville ha lite motorolja, är det normalt?
Marchfarten är det kring 90?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Min tog ca 1,3 vid 90. Ja lite olja vill dom allt ha, en liter på hundra mil är inget onormalt.
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Ok tack för dina snabba svar, Då verkar säljaren inte hantera sanningen alltför ovarsamt.

Men dom går väl inte mycket mer än 90? Han pratade om att man kan byta knuten i bakaxelt till en från en buss, Kan den ha hetat 509. Den gick fortare eller med lägre motorvarv.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

90 är nog max vad dom går i standardskick. Bussmodellen heter O508D. Mercedes har ett rätt finurligt sätt att tala om vad det är för modell med sin beteckning: O:Omnibus, 5:5 tons totalvikt, 08:80 hästar, D:Diesel.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

D - Diesel
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Jag ska inte säga att jag har helt rätt men om jag inte missminner mej så bör väl det vara en buss med 3 tons totalvikt och 90 hästarsmotor, gissningsvis den femcylindriga motorn som satt i personbilarna typ MB 240 3,0. Jag tror inte att det är samma kaross storlek över huvud taget. Men som sagt, även jag kan ha fel?
 
F

F.d. 5098

Guest
Sv: MB 508D

Man ska inte ha bråttom när man åker 508
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: MB 508D

Kölis

Gubben ger sej inte så lätt. Titta på denna länk (om det fungerar)!
Där finns en O309D. Om jag inte missminner mej fanns den både med en 4:a på 80-85(s.k. stora 4:an) hästar eller en 6:a på 130 hästar.
508D är en 5tonnare liksom då 608D en sextonnare. Karossen finns även i en breddad version som en del kanske kommer ihåg.

Jag har själv haft ett par 508:eek:r men att bygga på en O309D med 6:an var och förblev en dröm.

Buss Snack: Re: Werner Westin 19, Greger Larsson den 25.4.2007 20:42

Hoppas inte jag har för mycket fel i minnet. Det finns säkert de som kanske har mer att tillägga.
Kör nu ett fabriksbygge, men måste erkänna att jag blir upprymd när jag ser ett hembygge, oavsett märke och utförande!!

Hälsningar
Kåre

Hälsningar
Kåre
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Marchar den bara 90 så är jag nöjd, drar husvagn nu och det går inte fortare. Man hinner ju se omgivningarna bättre då. Jag har inte förstått varför man tvunget ska busa på i 110 och 120 på motorvögarna, när man har semester eller tar en helgtur.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Du ser, jag kan ha fel. Inte bara mitt ex som tycker det tydligen...
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: MB 508D

Jönsson, jag kanske skulle svara dej åxå.

508:an är en trygg maskin som bara går och går. Visst kan den dra olja. jag hade en 508.a där jag fyllde olja vid varje rast, men inte var den tröttare än vanligt för det. Med standardutväxlingen marschar du 90. Sedan kan du byta bakaxeln och ta en från O309 så sjunker motorvarvet, men den blir åxå något tröttare. Vid motvind och stor frontarea blir det mycke växlande. Det finns/fanns åxå enbart drevsatser man kunde montera.
Jag hade en med den utväxlingen som ibland gjorde 110 i nedförsbacke, solen i ryggen och hö hemma i stallet. Inget att rekommendera, dom trivs bäst runt 90.
Och som Kölis påpekade så är det rosten som kan gå hårt åt dom. Tvärbalkarna "försvinner" så sakta och i nederkant på dörrarna trivs rosten åxå. Titta på hjulhuskanten vid skarven ovanför framhjulen. De e åxå ett "populärt" ställe.

Hälsningar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: MB 508D

Hej Kölis

De e så skönt att få lite rätt ibland, synd bara att det blev på din bekostnad.
Jag har det lika dant hemma, så jag vet hur det känns.
Du får ta det som en man och ge igen vid tillfälle. Jag hade kanske inte rätt i allt. Heter förresten inte den 6-cylindriga 613?
Säg inte att du inte vet Kölis, det får min generation att känna sej ännu äldre. det var ju inte på Stenåldern som vi byggde om gamla skåpbilar, eller.......?
Skickar ett mejl med en rejält ombyggd 508 när jag hittar den. Tror jag skickar den till dej, för jag är inte så haj på detta med att lägga in bilder här.
Där har ni unga ytterligare en försprång vi gamla aldrig hämtar in.

Hälsningar
Kåre
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Tack för det Smeden! Alltid bra med synpunkter från flera. Men jag uppfattar det som en bra första husbil till en rimlig peng. Jag har ju husvagn idag men känner att fördelarna är fler i husbil, vi fricampar en hel del och det borde öppna nya möjligheter. Det enda vi tycker är att vi bytar ner oss i komfort, vi Har en Polar 590 med det mesta i utrustning man kan tänka sig. Man kommer inte ifrån att det blir lite trängre i denna husbil. Men man kan ju alltid förbättra och bygga om med tiden. Vad anser du att en sådan bil ska ligga på i pris? Det är en 82 som är fabriksbyggd 95 till husbil. Mätarställningen glömde jag att kolla när jag tittade på den. är reggad som lastbil nu och obesiktigad. Om den blir min kommer jag att regga den som PB2 och det sitter bra däck på den som är godkända för 130Km/h. Jag har själv C kort men det kan vara bra om frun kan köra den också om det skulle behövas. Nedre delen av karrossen är utbytad ganska nyligen samt bussningar och leder. Jag tittade som snabbast på chassit och det verkar ok, men ska titta närmare där ni tippsat om. Än en gång tack alla för snabba svar och ett bra forum.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: MB 508D

Hej Jönsson
Jag tror som du att det är en bra första husbil. Om det är till rimlig peng är inte jag mannen att svara på. Vågar inte ge dej någon form av prisindikation vad den skall ligga på. Det får bli ett beslut du själv tar. Titta runt på Blocket och skaffa dej en egen uppfattning. Är det värt pengarna, så slå till.
Visst är det trängre i 508:an, men detta är ju vad jag förstår ett påbygge efter förarhytten och då har du mycket bättre plats.
Husbil eller husvagn är ju två helt skilda leverne. Husbilsåkarna bryter oftast upp efter en övernattning, medan husvagnsåkarna har husvagnens som bas och tar dagsturer med bilen. Nu har jag säkert generaliserat, men de e alltid roligt när/om folk reagerar.
En sak till. Tycker du att objektet du provar känns slängigt och har svårt att hålla kursen. Titta på gummina till främre och bakre krängningshämmarna. Ett byte av gummit eller komplettera med en uppskuren gummislang brukar göra susen.

Lycka till
Kåre
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Ja du Smeden, jag bytte fru, har en som tycker annorlunda idag tack och lov! Ja jag tror att den med stora sexan heter 613, 6 ton 130 hk, men skit samma, gamla bra trotjänare allihopa som Miljöpartiet mördade. Bra att tänka på att man inte får köra den i de flesta storstäder då den är lastbilsregad, om man tänker köpa den.
 
Toppen