• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MB 508D

F

F.d. 10115

Guest
Sv: MB 508D

Vad jag har förstått beror den höga oljeförbrukningen på att cylinderloppen blir ovala.Min farsa hade en 508 -78 i många år och han honade om cylindrarna utan att lyfta ur blocket.Det gick bra att dra ur kolvarna neråt.Han bytte även utväxlingen i bakaxeln så han fick en marschfart runt 90-100.Styrservo satte han också dit.Den husbilen körde mina föräldrar med till medelhavet minst en gång varje år i över tio år sen köpte dom en amerikansk husbil med v8.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: MB 508D

Under några år på 80-talet ägde jag en 508D där jag bytte dreven i bakaxeln. Bilen gick tämligen snålt 1,3 l/mil. Som längst körde jag på en tank från Bolzano (söder om Brennerpasset) till Örebro. Det var lönsamt med 270 l (2 x 135L) drivmedelstank på den tiden med km-skatt och låga dieselpriser i Sverige och på sina håll i sydeuropa.

En varning är på sin plats: Bilens bromsar var (är?) inte dimensionerade för de farter som den högre utväxlingen inbjöd till. Tack vara ytterst defensivt körsätt (och en del tur) klarade vi oss från olyckor.

Apropå denna tråd så har jag kollat på Vägverkets hemsida. Bilen är fortfarande i drift, 22 år efter att jag sålde den.

aake

img621 (Large).jpg
 
F

F.d. 23928

Guest
Sv: MB 508D

Hejsan lånar tråden lite.
Har precis köpt en 309d-71 med husbilsinredning. Detta är våran första husbil som vi ska hämta den 19/4.
Har några frågor om denna buss.

Vad skiljer mellan 309 och 508?

Finns det någon literatur att köpa någonstans?

Någon som vet vart man kan köpa 6,50-16" däck till bra priser?

Vart köper man reservdelar?


stefan68
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Blev så nostalgisk att jag blev tvungen att leta fram en bild på min gamla 508D, kombinerad husbil och racebuss. 309 och 508 är två helt olika bilar, finns inget gemensamt mer än att Mercedes Benz har byggt bägge två. Har ungefär samma likheter som en Volvo 440 och en S80, samma märke men helt olika bilar.
 
F

F.d. 23928

Guest
Sv: MB 508D

Tack för den infon.
Tycker att bilarna är väldigt lika utsendemässigt, lampor och dyligt borde väl kunna passa ialla fall?
Är det samma motor? i våran så sitter det en 63kw are?
stefan68
 

Bilagor

  • mb husbil 012.jpg
    mb husbil 012.jpg
    182,3 KB · Visningar: 21
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Jag får nog erkänna att jag har fel (gör ont *L*). Man glömmer lätt de gamla 3 modellerna som inte var så vanliga, trodde det var den nyare 3 serien, modell handikappbuss. Det är nog en hel del gemensamt mellan din 309 och en 508. 3 står för 3 tons totalvikt, 09 för 90 hästar. Antagligen har du en bensinmotor i bilen? 5 står för 5 tons totalvikt, 08 för 80 hästar (en fyrcylindrig lastvagnsdiesel som jag har för mej är på 4 liter).
 
F

F.d. 23928

Guest
Sv: MB 508D

Hej
det stämmer bättre,det är en direktstart diesel. Det sitter "stora" motorn i denna.
 
F

F.d. 9269

Guest
Sv: MB 508D

Hej alla! helt ny på denna site, men har investerat i en 83:a 508d, tråkigt nog så fick jag börja med att laga cellpaketet.Så därför snabbt till en fråga, finns det nån här som har en verkstadshandbok man kan få köpa eller ta kopior av, har inte hittat nån att få tag i.
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: MB 508D

Förstår jag er rätt nu? En 508 får inte köra i städerna pga att den är reggad som lastbil?:confused:
Men om den är nerreggad till lätt lastbil? Finns det regler då? Gäller detta husbilsinredda lastbilar över huvud taget?
Har aldrig hört talas om det, och vi har kört Lt-40 i flera år, reggad som lätt lastbil, och våran bundsförvant har varit en gammal 508 också den reggad som lätt lastbil.
Vi har varit i massa storstäder utan problem?:confused:
 
F

F.d. 10079

Guest
Sv: MB 508D

Hej. jag har också en O309D -71 och letar efter däck, fått info om att det är svårt med dim 6.50 R16 men att det finns andra dimensioner som passar, har dock inte fått något bra svar än, så jag är tacksam för tips om ni kommer till klarhet.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: MB 508D

Hej på er, jag har ägt en o309D Buss 24 personers som jag fick rost laga på de klassiska ställena. Den med det låga taket ock smala chassit. Den skar jag bort taket på och köpte ett glasfibertak från Reimo 70cm hög. Jag gjorde nya takstolar, limmade fast taket med Cikaflex isolerade ytterväggar o tak. Byggde inredning med plyfa ock kantlister från båttillbehörs firmor. Mycket jobb, men det var det värt. Den tog min familj runt i stort sett hela europa. Lite bullrig men väl fungerande pålitlig. Den 4 cylindriga lasbilsmotorn 90 hästarn (ingen raket) den drog ca: 1,1-1,2 l/mil. Nu var motorn nyrenoverad och drog obetydligt med olja. Det är en bil byggd för tuffa tag. Ett tips när det gäller ojämna bromsar kör bilen bromsa medan du kör en 100meter släp pedalen låt trummorna svalna gör om tipset ett par tre gånger. Gör samma sak med handbromsen. Detta brukar ge en jämnare broms.
MVH Gunnar S
 
F

F.d. 5570

Guest
Sv: MB 508D

Min förra husbil var en 508,kostade noll i reparationer,rosten är ett elände ihop med att man måste justera bromsarna till besiktningen varje gång,men det är enkelt åtgärdat genom att hissa upp hjulen och justera bromsarna genom inspektionshålen,skruva in justerskruven tills bromsarna låser,lossa sedan ett halvt varv.Annars en kanonbil,kör nu en MB 613.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: MB 508D

Hej har hittat en sida i tyskland som heter nåt med Mb freaks ja vol eller nåt liknande med lite smörjschema och dylikt kan tyvärr inte infoga länken.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29529

Guest
Sv: MB 508D

Hej på er! Jaha då var man MB 508D Husbilsägare, ska hämta i nästa vecka. Spännande efter ett antal år med husvagn.
Någon som vet om det finns bra länkar på nätet med tekniska beskrivningar av denna bil? (helst svenska eller engelska) Motor chassi mm. Man vill ju suga till sig all tänkbar kunskap man kan hitta. Så får det bli ett medlemskap i denna eminenta förening, och tack för alla tipps jag fått. det kommer säket 100tals frågor till.

/Peter

Hej läste att du ville ha instruktionsböcker på din mc 508 ..jag har hittat på nätet om du är intresserad kan jag leta fram sidorna igen

vänliga hälsningar Yngve serjerlett@gmail.com
 
F

F.d. 6659

Guest
Sv: MB 508D

.Han bytte även utväxlingen i bakaxeln så han fick en marschfart runt 90-100..
Nyfiken på vilken utväxling han fick tag på ? Jag har en O 309 d med eftermonterad turbo så kraft saknas inte , därimot så börjar det varva lite mycket runt 85km/h
 
F

F.d. 14319

Guest
Sv: MB 508D TURBO HJÄLP

Hejsan

Läste på husbilsklubben ang. din MB 508 som du har turbokonverterat.
Undrar om du skulle kunna hjälpt mig ang. din turboanläggning.
Är tacksam för allt i turbo väg. Har själv en 4 cyl 608 80:a.
Är i övrigt ett jätte bygge som snart är klart.
MVH TOBBE Norrtälje
 
F

F.d. 13423

Guest
Sv: MB 508D

Jag kan tyvärr inte svara på om man får köra den i städerna om den är PB2 regad men allt är ju så otroligt tillkrånglat och dumt här i landet så det skulle inte förvåna mig om man fick det, men kolla upp det om du inte vill bli stoppad och bli tvungen att ta en bärgare ut ur staden!! Ja något spjut är det ju inte, lagom marchfart om det är lite större däck på den eller annan utväxling är 85-90. Men å andra sidan är det ingen skillnad om man har ett släp efter eller inte utan den går ungefär lika bara sig den är tom eller lastad.

hej jag läste ditt sms, vill bara bidra med en kommentar. har en mb 508 1975, sedan 3 månader och har kört utan problem i oslo,gtbrg och malmö.har blivit stoppad av polisen otåliga gånger men har aldrig fått något bötter .den är registrerad som personbil klas 2,och enligt transportyrelsen det gör mig samma rättighet som vilken b bil som helst.dessutom kopplar jag min gamla husvagn som vägger mindre en 750 kilo,så det gäller fotfarande b körkort både till min husbil och husvagn.parkerings inspektorer har försökt många gånger att jag ska betala mer för att parkera men så smoningåm vissar jag registrering bevis till dom kan de tyvärr inte göra någonting mot mig,samma sak på tull avgift och färrjan.betalar jag inte en krona mer än som vanlig bil.just nu scriver jag från min husbil vilken bor jag regelbundet.är jätte liklig med den,känner mig ganska överlägsen när andra bilar måste lämna förätrede åt mig ,särskild missanpassde araber som kör sina bmv i malmö,de är rädda fär mig hahaha.ps förlåt min svernska har precis slutat studera svenska på universitet.
 
Toppen