• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MB 508D

F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Hej igen!
Nej det är inget påbygge utan inrett orginalskåp samt påbyggd alkov, jag tror han sa att den var 2.15 bred. Vår vagn är 2.23 så det skilljer inte så mycket. Enlige nuvarande ägaren så ska bussningarna vara bytta för ca 5 år sedan.
Jamen vi åker som husbilsåkare gör fast med husvagn, det är det att det är svårare att hitta bra ställblatser för en husvagn. Med en husbil inbillar jag mig att det är lättare, till och med stanna i sammhällen.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Ett annat vanligt fel på den om den känns ostabil är att nitarna som håller krängningshämmarens fästen i ramen går av och då fungerar inte hämmaren även om den ser hel ut.
 
F

F.d. 24959

Guest
Sv: MB 508D

Hej!
Jag är ny här men då jag själv haft en 508 -70 & nu en 608 -76 vill jag bara nämna några saker.
508:an hade vi i 12 år, första motorn gick bra förutom att den drog 0,5l olja varje tankning ca 40liters tank, lite väl mycket. Med bytt motor tog den knappt någon olja och rullade p(problemfritt) i 10 år. Drog ca: 1,2l / mil (står kvar hemma som reservdelsbil)
608 har vi haft 2 år den tar ca: 0,5 l olja / 100 mil.
Drar ca: 1,25l/mil 75km/h & 1,4 i 85km/h, så det ökar ganska markant.
Vi tittade på ett antal hembyggen innan vi hittade en välbyggd och fin. 55 000 kr gav vi.
Men vi hade sett på bilar oavsett årsmodell från 30 000 till 130 000. Men som sagt det var svårt att hitta en till vettigt pris.
Fördelar: Inga problem att lasta, Går den sönder kan man reparera dom flesta saker i vilken byhåla med verkstad som helst. Eller själv om man kan lite. Vi är en del i östeuropa så det känns tryggt. Det är kul och ha en annorlunda bil.
Nackdelar: Bromsarna, som måste justeras före varje besiktning, men som lätt görs själv. Går lite för långsamt, men man vänjer sig. Lite högt ljud i kupen.
Men som sagt vi är väldigt nöjda och hoppas på många fler mil.
Hoppas du finner något fint objekt. Lycka till.
Robban:mcride:
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Har nu varit och provkört bilen, den gick riktigt bra. Ingen blixt precis men det viste jag innan. den var bra i chassit ingen rost i tvärbalkarna. Ett bekymmer bara, laddningslampan blinkar, inget glappblink utan jämt blinkande. Någon som vet varför. Ett nytt avgassystem medföljer, det är inte hål i det som sitter där men det är ju inte nytt.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: MB 508D

Frågan är var skall du köra med dena bil?I städerna kommer du inte in...inte på grund av storleken utan miljöbalken
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: MB 508D

Blinkandet kan beropå laddningsrele eller att kolen i generator holer på att ta slut.
Lycka till
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Om laddningslampan blinkar så kan det vara många fel. Den vanligaste på 508D är att det har blivit oxid i säkringarna under instrumentbrädan på vänster sida. Det är den gamla vanliga porslinsmodellen som oxiderar, bra att byta ut alla och göra rent i så fall. det kan även vara fläktremmen som inte är spänd så att generatorn slirar. Nån sladd på baksidan av generatorn har brustit, motorn skakar otroligt mycket på tomgång... Generatorn har helt enkelt lagt av. Tänk på om du meckar med det elektriska att bilen har två elsystem, ett 12 volt till själva bilen och ett 24 volt till startmotorn, det är därför det sitter två stora 12 volts batterier under förarstolen samt sitter en omkopplare/startrelä där också.
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Frågan är var skall du köra med dena bil?I städerna kommer du inte in...inte på grund av storleken utan miljöbalken

Jag är medveten om detta, har kollat lite på nätet och vad jag kommer fram till så är det centrum i Malmö, Lund, Göteborg samt Stockholm. Och där är jag inte intresserad av att köra ändå, jag vill ut i skogen eller småorter. Det låter på dig som man knappt får köra någonstans. Men jag kan ha fel, du vet kanske något som jag inte vet.

/P
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Kölis
Tack för tippsen, Ström är mitt yrke så jag har koll på det. Motorn går jämt och fint på tomgång och det laddar batteriet. Finns det elchema att hitta på nätet? eller någon som säljer. Blir det affär kan det vara bra att ha.

/ Peter
 
F

F.d. 3579

Guest
Sv: MB 508D

:spinny: Hej! har en MB-508 -82 och det är min 4 de. Har satt på turbo och intercoler och tycker att den går tystare samt behöver inte växla i backarna längre. Trivs väldigt bra med den har haft den i sju år och tänker mig ha den i lika många år till. Min drar 1.5 liter och obetydligt med olja. Den föra -508 vi hade, vi körde 7 resor till Nordkapp och varje resa behövde jag ha minst 10 liter olja till den. Men fungerade jättebra, När jag sålde den hade den gått 37000mil och går fortfarande. Hälsn. Hummer
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

OK Ja den var ju inte snabb men det spelar inte mig någon roll, man ska ta det lungt när man är ledig. Vad jag förstått så är det inte onormalt att dom tar lite olja, nuvarande ägaren talade om 1 liter på svå tankningar. och att den drog 1.3-1.5 L/mil. Ljudet från motorn tycker jag inte heller var speciellt störande. Så vi får se om han klipper mitt bud så tar jag nog den.

Peter
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Hej på er! Jaha då var man MB 508D Husbilsägare, ska hämta i nästa vecka. Spännande efter ett antal år med husvagn.
Någon som vet om det finns bra länkar på nätet med tekniska beskrivningar av denna bil? (helst svenska eller engelska) Motor chassi mm. Man vill ju suga till sig all tänkbar kunskap man kan hitta. Så får det bli ett medlemskap i denna eminenta förening, och tack för alla tipps jag fått. det kommer säket 100tals frågor till.

/Peter
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB 508D

Grattis! Vet inte om det finns nåt på nätet för den. Den är så "basic" att vilken bysmed som helst kan reparera den. Men den är bra och en rätt trogen kompis!
 
F

F.d. 25031

Guest
Sv: MB 508D

:) Grattis till dit köp av en gammal merca
har själv en 508 med påbyggnad i glasfibersandwich
går som en stridsvagn o funkar jämt :cool: :cool:
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: MB 508D

Grattis Jönsson till en 508-an.
Det tror ja ej att Du kommer att ångra Ditt val av ekipaget.Har en själv en 78-an med en Pillo´s alkov bostads delen.Det stämmer att den drar ganska mycket med oljan. Men 1992 bytte jag motorn i Spandau (Berlin) ,tyvärr tänkte jag inte på att byta till en sexan ,så idag lider jag att tex.vid
Halland åsen liga och krypa mellan 40-50 Km/tim.Det är det ända nackdelen med min Amanda ( så heter ekipaget).Normal så trivs hon mellan 95-105 km/tim och förbrukningen av oljan minimal.Förbrukning 1,2-1,3 l/mil.
Här har jag frågan till Mr .Hummer .Går det att stoppa en turbo till den (motor har knappt körts 5 tusen mil ). Vad är intercoller och vilken funktion fyller den?.
Och en ,ej obefintligt fråga vad skall den nöje kosta .Är den befogat ?med tanke på att man får ej besöka visa städer i Sverige.Hur är det i övriga Europa?
Kan Du svaret Zubac?.
Nu har jag en annan fråga? Funderar på att såga bort hjubalja (främre hjul) och svetsa
istället plan plåt ( det blir enklare att ljud isolera ) synpunkter från den som kan?.
En tips till Jönsson .Demontera befintlig fläkt och ersätt den med en elektrisk med en termostat .Det gjorde jag 1986 fick en uppskattning av Tyskar i Berlin och funderar klanderfritt hittills.Överskott av värme utnyttjar jag vintertid genom värme växlare och värmer bostadsdelen under körningen
samtidigt viner jag några Hk.Original generator på 34 A bytte efter några modifikationer till en 80 A från en Saab.

Lycka till med Din nya husbilen.
Mvh
Perrovski
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Tack för det Perrovski! Ja vi får väl se hur vi trivs med den. Ska ta och överväga med elfläkt låter som en bra idé.

Peter
 
F

F.d. 24959

Guest
Sv: MB 508D

Angående att köra i städerna med en icke miljöklassad tung bil.
Har brecis varit inne och regbesiktigat min 608 -77 till Personbil klass2 (PB2). Vad jag förstått så får man nu köra i städerna och även med B-kort om man tagit körkort före -96. Kostnad ca:550kr. och som grädde på moset kan man nu besiktiga den som personbil som är betydligt billigare. Däcken måste klara 100 eller 110km/tim (lite osäker).
Infot har jag skaffat via internet så jag har inte full koll ännu. Jag bara slängde mig på telefon och beställde tid för att få det gjort före sommaren. Så nu får även frugan räkna med att köra några mil. Dock är jag lite osäker på hur det fungerar i Europa.
Kanske någon har lite mer att upplysa om.

Robban :mcride:
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: MB 508D

Hej! Nu står den på gatan och fick besiktningstid den 7:e juni, så jag har lite tid på mig att meka med den. Jag har också tänkt mig att besiktiga den som PB2. Men kostar det inte ca 1000kr?
Det följde inte med någon instruktionsbok till 508:an, Någon som har och kan scanna in eller kopiera? Mot betalning naturligtvis.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24959

Guest
Sv: MB 508D

Jag betalade 570kr tror jag. Det gjordes inga ändringar från föregående regbevis.
Hade jag ändrat något, längd vikt m.m. skulle det blivit dyrare. Något över tusenlappen. Det var vad besiktningsmannen sade.
 
F

F.d. 17773

Guest
Sv: MB 508D

Hej vad kul med turbo. Har du några bilder på detta montage som du kanske kunde delge oss?
mvh tobbe
 
Toppen