• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla gasolflaskor i England!

F

F.d. 12602

Guest
Vet någon om det är möjligt att fylla svenska gasolflaskor i England?
funderar hejje
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fylla gasolflaskor i England!

efter lite letande på engelska sidor verkar det som om engelsmännen har samma POL-anslutning på sina flaskor som vi och då kan ju en flaskfyllare fylla upp din flaska utan adapter
RV Propane Tanks, Propane - Camping World

vill du vara på helt säkra sidan så finns det adapterset att köpa så att du kan koppla ihop olika flaskor med din gasolanläggning
http://www.campingshop-plus.de/index.php?cp_sid=66216686f00f&cp_tpl=main

liksom det finns adaptrar för fyllning av flaskor på t ex motorgasstationer
http://www.campingshop-plus.de/index.php?cp_sid=66216686f00f&cp_tpl=main

jag är dock osäker på vilka regler som gäller för att fylla flaskor själv på en motorgasstation även om det är fullt möjligt, är man inte bekant med hur gasol beter sig så utsätter man sig också för stor fara i samband med detta
jag tror mig veta att i England har man infört en ny typ av gasolflaskor med överfyllnadsskydd vilket innebär att flaskan inte kan fyllas till mer än 85% med propanvätska för att eliminera risken för hydraulisk sprängning av flaskan vid uppvärmning
 
F

F.d. 12602

Guest
Sv: Fylla gasolflaskor i England!

Tackar för svaret Anders! Då är det väl bara att åka in till en flaskfyllare och tanka, om det är samma anslutningar som vi har hemma i Svedala!!
 
Toppen