• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till årsmötet i Floby 2007

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Första årsmötet i HBK

DSCF0007.JPG

Fredagen den 27 april påbörjade vi vår ”långa” resa från Viskafors till Floby, en resa på ca 8 mil. För att göra det hela lite roligare hade jag bestämt att vi skulle köra en trevlig omväg över Gällstad, det s k kärringrallyt. Då ökade milen till ca 11. Jag kände mig lite shoppingsugen, lite nytt till sommargarderoben kändes aktuellt.

Husbilen var så gott som färdigpackad så vi kom iväg omkring kl. 11.00. Solen sken från en klarblå himmel och allt kändes toppenbra. Detta var första turen med husbilen för vår nya lilla valp Zacko, 12 veckor gammal. Han är en svart pudel som förmodligen blir en dvärgpudel.

Vi körde lugnt på småvägar och njöt av den vackra vårdagen. Det började att lysa lätt ljusgrönt runt omkring oss. Lövsprickningen var i full gång. Naturen visade oss en av sina vackraste sidor. Innan vi kom till Gällstad hade vi haft 4 stopp, vem har bråttom med en valp som behöver kissa jämt.

Väl framme vid affärerna så fick Hasse, till sin stora glädje, stanna kvar och passa Zacko. Säg den karl som gillar att ränna i klädaffärer? Min shoppingtur tog väl ca 1 timme, snabbt eller hur? Men jag var nöjd med mina inköp. Lite lunch skulle vi ha. Det blev Sibyllas, man vet man får för pengarna. Bukfylla, men helt OK.

Riktning Floby skola där vårt första årsmöte skulle hållas. Vi anlände till Floby vid tre-tiden och det skulle vara inkörning 16.00. På en parkering strax bredvid hittade vi en del husbilsklubbsvänner som väntade på att det skulle bli dags för inkörning. Vi anslöt oss till dom, tjatade en stund och körde sedan gemensamt till skolan.

Där blev vi mottagna av incheckningen och parkeringsvakter som hjälpte oss tillrätta. Ordning och reda, 4 meters gångar och 2 meter mellan front och bak. Snyggt och korrekt enligt brandskyddet. Dessutom så blir det så trevlig stämning när man står uppställda med dörren mot varandra.

Det var många ”nickname” som fick ett ansikte denna träff. Jag ska inte räkna upp alla för den listan blir lång. Måste bara nämna vår granne tvärsöver ”Hundvakten” vars historia om namnet var rätt kul. ”Farbror Claes” var sig inte lik från fotot kan jag berätta men en riktigt mysig prick. Tippa trav kunde han dessvärre lika bra som ”Harry Girl”.

För att återgå till fredagskväll så var det ju knytis kl. 19.00. Alla samlades då med sina korgar med medhavd mat och dryck. Jag förmodar att kvällen var trevlig tills långt in på natten, vi kunde inte lämna valpen ensam så länge utan vi fick turas om. Så länge jag var med var det mycket kul.

Lördag morgon började med strålande sol och lite kyla i den tidiga morgonluften, för min del 6.30. Kissnödig valp, ska bara ut. Framemot 9.00 började det att röra på sig mellan bilarna. En ljuvlig doft av kaffe spred sig nu över området och glada ”god morgon” hördes. Det är mysigt att så här vakna upp till en ny dag av trevlig gemenskap. Det bästa av allt är att man själv väljer hur mycket man vill umgås.

Idag var det dags för klubbens första årsmöte. Eftersom Hasse & jag skulle sälja lotter så började vi med detta på förmiddagen. Prisbordet var då uppdukat och lotterna gick åt som smör i solen. Vi sålde 800 lotter!!!

Årsmötet började kl. 13.00 och självklart var alla där. Under ledning av en duktig ordförande avlöpte detta snabbt och snyggt. Efteråt bjöds det på kaffe och fralla.

Vi hade den stora glädjen att bli bjudna på mat på kvällen av klubben tillsammans med en hel del andra som har gjort en insats på ett eller annat sätt. Potatisgratäng, fläskfilé och sallad samt vin till maten. Det hela smakade utmärkt.

Vi hade på vår hemsida kunnat printa ut ett sånghäfte som vi skulle ha glädje av under helgen. Jo, vi hade med vårt men så klart låg det kvar i husbilen. Men vad gjorde det! Vi hade ju ”häftet” på en stor skärm som alla kunde läsa texten på. Vår allsångsledarinna skötte allsången med den äran. Annelie HBK 4 har tydligen dolda talanger. Även i kväll så var det valpen Zacko som fick vår uppmärksamhet. Man får offra en del när man har en valp med sig men det är det värt.

Vi hade även dragning på lotteriet, jag tror att alla var nöjda när det var slut. Auktion hade vi också planerat in, på en eldriven moppe, skivspelare med högtalare, Norsk lusekofta, LP-skivor mm. Carina ledda auktionen med säker hand och röst. Auktionsverket vet inte vad dom missat!

Söndagen inleds med sol och molnfri himmel. Jag tror att vi nu är rejält bortskämda med detta underbara väder. Temperaturen steg uppåt dagen till ca 18 grader. Nu började en del att röra på sig. Nya platser och nya äventyr väntar runt vägkorsningen. Vi som valde att stanna kvar hade en underbar dag där vi kunde sitta och se hur det började att grönska mer och mer runt omkring oss. Vi minglade runt och myste och hade det mycket trevligt.

På kvällen så var det så klart knytis igen och alla som var kvar kom med sina korgar fyllda med läckerheter. Det var allt ifrån grillat till kex och ost. Mysigt hade vi det. Denna kväll hade vår lekledarinna, Anneli, skapat något extra kul för oss. Några sagor som vi skulle gestalta. Det var hur tokigt som helst. Vi skulle gestalta en kaktus, förgiftat vattenhål, svängdörr, ölburk och massor av andra konstigheter. Vi stod där som pinnar eller låg på golvet för att gestalta allt som Annelie berättade. Vilken kul kväll vi hade tillsammans. Vi hade ju valpkoll även denna kväll så Hasse och jag skiftades om att ta ut kissnödig valp.
Men vi hade väldigt roligt denna kväll, skrattade så tårarna rann.

Måndag cyklade jag ner till byn för att köpa Falköpings Tidning. Dom hade varit och gjort ett reportage om Husbilsklubben.se. Det måste vi ju läsa. Det var inte illa, trevligt att läsa om vår fina klubb. Tidningen cirkulerade runt och hamnade till slut hos vår ordförande Carina för arkivering.

För vår del så blev det dags att rulla vidare, tillsammans med en hel del andra. Efter några timmars kramande och ”vi ses snart igen” så var vi på rullande hjul. Nu hade vi siktet inställt på någon avsides plats helst vid en sjö där vi skulle njuta av en mysig kväll med räkor och en flaska vitt. Hur som helst så sket det sig och vi hamnade hemma i Viskafors. Det blev något fel någonstans men sånt händer, men det fick vi ta med en klackspark. Vi hade en det trevligt hemma i alla fall.

Vi vill tacka alla för en mycket trevlig årsmöteshelg, den första i klubbens historia. Vi är mycket glada över att få vara med om denna smått historiska händelse. Det är inte var dag en ny husbilklubb får se dagens ljus.

Välkommen säger vi till www.husbilsklubben.se som nu är vårt officiella namn.

Eva & Hasse HBK 9

DSCF0008.JPG
DSCF0009.JPG
 
Senast ändrad:

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Resa till årsmötet i Floby 2007

Hej!

Det var verkligen en trevlig berättelse. Instämmer med det mesta utom att passa valpen. Skulle vara roligt om Hundvakten kunde berätta upprinnelsen till namnet så här i mediat. Är nyfiken på den historien.
Vi som var där
Bertil och Anitha 138
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Resa till årsmötet i Floby 2007

Kul läsning!
Hundvakten, det är den vakten man går mellan 12 och 4.
Jag hade den till sjöss i början på 60-talet.
Den här hundvakten kanske kommer från något annat, vi får väl se.....
:wideeyed:
 
Toppen