• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel

Möller

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2024
Jag planera att sätta solpanel på husbilen. Vad jag förstår så finns det två typer av solceller,nämligen kiselceller och selikonceller. Nu vill jag ha hjälp med att välja mellan dessa, för och emot. Har du en åsikt du vill dela med dig av?
Möller:twitcy:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Solpanel

Hej!
Jag själv har kiselcell på taket på 55W och fungerar fortfarande bra trots några år på nacken.Silikoncell är dom nya som fungerar bättre när är det molnigt.Så har jag fattat det hela.
Zlatko:wub:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Solpanel

Jag har de nya panelerna,3x18=54 W.Fick det monterat när bilen lev. komplett med omvandlare på 150W. Dom skall enligt försäljaren vara mer "lättdrivna" men jag har ju inte de gamla att jämföra med så vad jag kan säga hitils är att efter 2 säsonger så har jag inte en enda gång behövt fundera på mina paneler,de bara sitter där och funkar!Ett bra betyg alltså:yes:
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Solpanel

Hej Möller !

Har haft seliconsolceller i en säsong, dom fungerar utmärkt , det stämmer att dom laddar vid bara ljus alltså även vid mulet väder även om inte med full efekt , Men kan rekomendera dom själv har jag 100W på taket
Stig
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Monterade 110 W solcell och köpte till ett fritidsbatteri på Biltema 120 Ah.Helkapslat utförande, kostade 999:-

Orginalbatteriet är på 140 Ah. Hade ett Optima startbatteri stod hemma(felköp en gång, men har använts ibland) så jag kopplade in det också. Plats för batterierna har vi men inte för vikten, men har nu märkt att mycket batteri är rätt att ha. När vi har förbrukat ner till 60% som exempel så laddar solcellen upp under dagen till nära fullt batteri.

Har förbrukning på 0,3 amp när allt annat är avstängt, tror att det larmet och antennförstärkaren som tar det i viloläge.
Upplever att dom c:a 200 Ah och solcellen på 110W gör oss självförsörjande. Men en stor BOV i sammanhangen är att många får solcell monterad vid leverans och då kopplar man solcellen till regulatorn och sedan direkt på batteriet. Ja det är väl dit strömmen skall eller hur? Jo helt riktigt, när du ligger still, men när du kör så sker följande att sollcellen höjer spänningen på batteriet och därmed att amperen blir nerreglerade från bilensladdningsregulator och har inte fått full laddning.

Solcellen skall gå via regulatorn och sedan in på batteriladdarens ingång för solcell(solar) så får man märkbart bättre resultat.

Jag ändrade själv, men kan inte få tag på dom vita kontakterna(3 stift) som man ansluter med. Har gjort provisorisk anslutning. Det funkar ju. Verkar som att många tysktillverkade bilar har samma fabrikat av laddare, den för bodelen alltså.

Ansluter man solcellen rätt så får man laddning av både bodels och startbatteriet.

Hälsningar från en numera nöjd solcellsägare.
Gert8
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Håkan!
Har du något ELFA nummer för kopplingsplintarna till Elektroblok. Jag har inte katalogen och att hitta i deras nätupplaga är ju hopplöst, man ser ju inga bilder förrän man kommit till rätt ställe.

undrar EssoJ
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Vet inte själv hur den ser ut. Jag måste veta mer om jag ska kunna hjälpa dig.

Galaxy kanske kan hjälpa.

Har inte själv någon sollcell men gäller det skarvning av kablar ute på taket från solcellen?
Sitter det anslutningssladdar på panelen så skulle jag presskarva och sedan dra över en krympslang med klister i. Garanterat tätt.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Det var för att kunna koppla effektkrävande utrustning som används under "gång" (dator) direkt på Elektroblok. Såg i en annan tråd att om man kopplade direkt på batteriet (som jag har gjort) så kunde detta störa Elektroblok så att bodelens batteri inte laddades tillräckligt.
Hoppas att någon kan ge tips om rätt kontakter. Såg en variant i Kjell&Co:s katalog (kontaktdon med snäpplås) men vet inte om det är rätt.

EssoJ
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel

Vad jag vet så har ELFA inte dom kontakter som passar till Elektroblock. Jag har också letat (år 2004) efter dem där och hos andra elektronik företag utan att lyckas. Till slut lyckades jag få tag i dem vid ett besök hos Frankia i Tyskland .

Det borde vara husbilsfirmorna som säljer bilar med Elektroblock som kan/skall tillhandahålla dom.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Solpanel

OBS! Vill här varna för egna inkopplingar till Schaudt EBL electro-block som sitter i de flesta tyska husbilar!!!
Det kan stå dig ganska dyrt vid fel handhavande av EBL. Nytt EBL kostar ca 5000:-
Kolla vilken typbeteckning du har på EBL-Blocket Tex, EBL-99G. Sök sedan din Bedinungsanweisung på tex GOOGLE ("schaudt ebl xxx"). xxx=din beteckn

Läs och begrunda funktionen för din modell av EBL.

På de flesta EBL jag kollat laddar solcellen tex enbart bodelsbatteriet. 230V laddaren underhållsladdar enbart startbatteriet men laddar bodelsbatteriet fullt ut i tre steg. Kolla också hur du skall ställa brytaren trennschalter och solcellens anslutning till EBL- när du skall byta bodelsbatteri eller vinterförvara bilen. Även knappen för Bly / Gel, mycket viktigt att den står RÄTT. Vid Fel inställning kan batteriet bli obrukbart .
EBL-blocket har en inbyggd batterivakt som bryter bort belastningen vid ca 10,5 Volt så man behöver inte ha en solcellsregulator med denna funktion när man kopplar solcellens regulator direkt mot bodelsbatterierna. Det viktiga är att du har rätt sort av regulator till rätt sort av batterie BlySyra eller BlyGel.

/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Har läst här på forumet om solpaneler och ju mer jag läser om detta ju mer förvirrad blir jag. Om jag förstår det hela rätt så finns det tydligen A.selikonceller och B.kiselkristallceller där den förstnämda är mer avancerad. Googlade på selikonceller..ingen träff.

Är inne på att skaffa en 100W solpanel från Lego Elektronik med spec'en Effekt 100 W (12v),maxspänning 18V, maxström 5,8 A om solen lyser vinkelrätt mot panelen. Läste på nätet att på våra bredgrader får vi endast max 60% av teoretiska effekten dvs 60 W och 3,45 A.

Vilka erfarenheter har ni här av solpaneler och vilka har ni valt....förvirringen är nästan total :twitcy:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel

Kisel heter på engelska silicon; det är alltså samma sak, ett grundämne med beteckningen Si! Man skiljer på monokristallina och polykristallina solceller och där anses monokristallina celler vara något "bättre" än polykristallina sådana men det är inte någon större skillnad. Det finns ytterligare några typer av solceller men de är väl ännu inte tillräckligt utvecklade och för dyra och för ineffektiva för att säljas i någon större omfattning. Viss militär användning finns av dessa men i den branschen finns det ju väldigt gott om pluring! Ingen vet dock vad som väntar bakom hörnet! Utvecklingen har stått still i c:a 10 år nu!

Så är det!

Jappe (solkungen.com)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Solpanel

Kisel heter på engelska silicon; det är alltså samma sak, ett grundämne med beteckningen Si! Man skiljer på monokristallina och polykristallina solceller och där anses monokristallina celler vara något "bättre" än polykristallina sådana men det är inte någon större skillnad.
Jappe (solkungen.com)


Ett litet tilllägg bara, 100W är 100W oberoende om det är monokristallina eller polykristallina celler det är endast storleken som skiljer, eftersom monokristalina har något högre verkningsgrad (ca:1-3%) är dom något mindre. Vilket kan ha betydelse i husbilssammanhang!

Med Vänliga Hälsningar!
/Malbeck
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Okey, relaterade på förgående inlägg om "selikonceller"..självklart är det slags svengelska..Tack för klargörandet -Solkungen :)

Antar att man under en dag får akumulerat inte så många AH ca 30 Ah/dygn av en 100W:s panel..Tänker jag fel ? Om så är fallet så är kanske en Honda EU20i bättre alternaiv. Den bullar ju inte så mycket..Hur har ni resonerat ?:wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel

Elverk kan naturligtvis vara ett komplement till solpaneler. Ska man ut och fricampa i Norrland eller Sibirien en längre tid mitt i vintern långt från civilisationen så kan det nog behövas ett elverk eller en bränslecell. Många här i klubben har det med som reservkraftkälla. Ställer du dig på en ställplats med ett bensindrivet elverk blir du inte populär!

Det går att bygga om bensindrivna elverk till gasoldrivna dito: http://www.husbilsklubben.se/forums/t56776-2/#post426493

Vill man ha lösa solpaneler så kan man göra såhär: http://www.husbilsklubben.se/forums/t30688-22/#post427542

Avgörande för vad man skaffar för att tillfredsställa husbilens behov av energi är naturligtvis hur mycket man förbrukar. En dator kräver mycket liksom en TV. Strömsnåla ledlampor är en toppengrej! Ett kompressordrivet kylskåp drar mycket mindre ström än de gamla absorptionsskåpen o.s.v. o.s.v.

Jappe
 
Toppen