• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snålt med ampere på campingar i Italien?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har besökt campingplatser i Italien många gånger men inte under de senaste 10 åren. På den tiden fanns det campingar som inte hade mer än 3 A att tillgå. Bara uppvärmningen av vår husbil drar 2.000 w och kräver alltså 10 A vid 230 V.

Är det någon som åkt runt där nere på senare tid och vet hur det ligger till nu? Har campingvärdarna tröttnat på att byta säkringar? (Då det fanns automatsäkringar var det ett evigt springande ut och in).

Vi drar iväg neråt den 26 april. Behöver vi massor med gasol kanske?

Tacksam för synpunkter.

Alve i Motala
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Snålt med ampere på campingar i Italien?

När vi åkt runt i vackra Italien så var det för det mesta 10 A någon gång var det 6A.
Vi brukar ha två fulla gasoltuber med oss, har aldrig skiftat över på 4-6 veckor.
Ha en trevlig resa
Eva & Hasse HBK 9:rolleyes:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Snålt med ampere på campingar i Italien?

Vi har bott mest i Väster om Venedigtrakten - Lido De Jesolo bla, och där varierade effekten mellan 4 och 16 amp på olika campingar.
Jag vill minnas att tex International i Jesolo var en mycket modern camping med bla vatten och 16 amp vid platserna.

Men behöver du köra värmen i Italien vid den årstiden - vi brukar köra vår lilla elplatta för att spara gasol. och den klarar sig med 4 amp.

Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Snålt med ampere på campingar i Italien?

Italien månadsskiftet april maj behövs det nog inte särskilt mycket värme i bilen. Gasol för övrigt räcker mycket länge om man använder det till kylskåp och matlagning. Vi bytte flaska i Varberg innan vi åkte ifjol utan att den var helt tom, men det var onödigt. 4 veckor i Italien några dagar i vår med värme samt 5 dagar i Holland med värme och mat och kylskåp innan en P11 var tom. 2 P11 räcker nog för de flesta minst en lång säsong.
Ove.G :D:D
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Snålt med ampere på campingar i Italien?

Tidigare resor startade vi i början av april och då kunde det behövas värme många gånger. Det var otroligt hur vädret varierade mellan olika år.

Vid vårt första besök hade vi minusgrader vid camping i södra Tyskland. Kvällen därpå ställde vi bilen under en palm på en camping i Arco vid norra spetsen av Lago di Garda. På förmiddagen solbadade vi lite försiktigt och hade sedan sol och varmt i 14 dagar.

Naturligtvis trodde vi att vi kunde möta sommaren i Italien varje april. Tji fick vi. Vid ett besök regnade det nära nog varje dag under tre veckors tid. Det var dessutom kallt.
En italienare avrådde oss från besök under april. Han berättade att de hade 24+ på julafton.

Nu startar vi en månad senare och kanske får värme från ovan.

Trevligt forum där så många är intresserade och hjälpsamma med tips.

Alve
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Snålt med ampere på campingar i Italien?

Vi har de två senaste somrarna (aug-sep-okt) rest runt i hela Italien ända ner till Sicilien. Stora som små campingar. Under den årstiden är det luftkonditionering som gäller.
Inte en enda gång har det hänt att säkringarna löst ut. Belastningen är Dometic 1500 luftkonditionering, kyl/frys 120 l och batteriladdare 25 A.
På många ställen kan du själv välja hur många Ampere du vill ha.
Vi klarar oss med 4 A.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Snålt med ampere på campingar i Italien?

Tack för inläggen om strömförbrukning!

Övergår till berättelser om små äventyr i Italien.

Första bankbesöket 1989: Jag och fru med snabba beslutsamma steg mot bankens stora välkomnande glasdörrar för att ta ut lite från resecheckar (finns väl inte längre).

Pang, tjof, skrammel, skrammel, platt näsa. Kunder i banken vände sig om undrande. Undrade gjorde vi också. Är det inte öppet?

Till höger såg vi en liten ingång och lyckades begripa att vi skulle gå in den vägen. En bild med en överkryssad pistol talade om för oss att det var lämpligt att lämna vapnen utanför. Det gjorde vi.

Någon person i banken, tror jag, studerade först mig noga och släppte in mig genom att snurra vidare på karusellen. Hustrun släpptes också in!

Vid disken stod ett flertal kunder, främst herrar, rökande, fimpande på golvet.

Bakom disken jobbade frenetiskt, mest unga damer, med cigaretten viftande.

Vi fick våra pengar, dock inte så mycket som vi ville ha, men ändå.

Återkommer om hur vi handlade grönsaker.

Alve
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Snålt med ampere på campingar i Italien?

Hej Ludwig!

Jag har inte så stor erfarenhet av just Italien, men vi stod vid ett tillfälle på den kommunala campingen i Bardolino (Gardasjön), som ligger vid den norra delen av samhället. Nära och bra med promeadavstånd.

Campingen ligger fint precis vid sjön, men bara 4 ampere. När vi körde AC:n så bröt det strömmen hela tiden. Tråkigt med tanke på att det var 38 grader varmt och just att kunna köra AC:n var en anledning till att ta in på campingen.
 
Toppen