• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påskträffen i Älghult 2007

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Påskträff i Älghult

Onsdag 4 april startade vi mot Älghult och påskträffen som startade på skärtorsdag. Vi kom inte iväg förrän rätt sent på eftermiddagen så vi körde bara till Kroksjön för att övernatta. Vädret var soligt men kyligt i vinden. Vi hade en lugn och skön kväll och njöt av att återigen vara ute på vägarna.

Torsdagsmorgon började med sol och morgonpromenad runt sjön. Friskt och lite frostnyp i kinden. Fåglarna kvittrade för fullt och luften vibrerade av sången.

Vi körde sedan vidare mot Älghult. När klockan blev omkring elva var det dags för kaffe och macka. Vi var då utanför Värnamo och lyxade till det med att köpa kaffe på McDonalds. Mackor gjorde vi själv i bilen. Vi rullade på några mil ytterligare och stanna snart för en bensträckare. Vi gillar att stanna ofta och tar det väldigt lugnt, det är väl en del av charmen med husbilsliv.

Som vanligt upptäckte jag att vi nog fick fylla på vårt redan fulla kylskåp ytterligare. Jag visste att vi skulle få ”Robertsson” när vi kom fram men det kanske inte skulle bli grillväder precis. Vi körde ju förbi i Lenhovda på väg till Älghult så där hittade vi affärer. Potatissallad, rostbiff och basturökt skinka inhandlade för att ätas på kvällen.

Vi skulle mötas upp med några HBK kamrater vid Statoilmacken där så vi passade på att äta varsin hamburgare där. Det var ju lunchtid så det smakade utmärkt. Nu skulle vi klara oss till kvällen.

När alla var samlade så var vi 6 husbilar som gemensamt körde vidare till träffen. Strax innan 15.00 rullade vi in i den stora före detta hästhagen. Vi blev varmt välkomnade av värdparet Lis och Rudy.Vilket fantastiskt ställe dom har ställt i ordning för oss husbilsresenärer.

Eftersom tiden gick fylldes hagen på och till slut var vi 35 husbilar på plats av varierande storlek och form och färg och…….

Carina HBK 6, vår ordförande, gick runt och uppmande oss att ta med mat och dryck och samlas i ladan som var iordningställd för trevlig samvaro. Alla kom med sin korgar och vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans.

Långfredag var solig igen med samma småkalla vind. Det kom en journalist från tidningen Smålandsposten för att göra reportage om Husbilsklubben.se, Skattegården och påskträffen. Vi hade även besök från Husvagn & Camping som kommer att göra ett större reportagen i tidningen. Det ska bli spännande att se när tidningen kommer ut.

Dagen gick vidare i ett lugnt och behagligt tempo. Det kom ytterligare några eftersläntrare så framemot eftermiddagen hade alla kommit. Då var vi 40 husbilar på plats. Det blev mycket kramande och glada igenkännande utrop. Det var många nya medlemmar som vi inte träffat tidigare och jag hoppas att dom kände sig välkomna till oss i Husbilsklubben.se.

Prisbordet för lotterivinsterna var nu uppdukat. Jag har aldrig sett ett så flott prisbord förr. Att sälja lotter i morgon skulle bli ett sant nöje, dom kommer att gå åt som smör i solen.



Knytis på kvällen för dom som ville äta då, andra tog endast med sig lite chips och dylikt samt dricka. Självklart samlades alla och hade en kul och givande kväll tillsammans. Sällskapet tunnades ut efterhand som timmen blev sen och när dom sista gick hem har jag ingen aning om för då hade jag redan somnat.

Påskafton började, som vi nu har vant oss vid, med strålande sol. Vinden var lite småkylig men man kunde vara utomhus utan problem. Eftersom vi nu på träffen har varit ute i solen så började det synas på folket här. Alla började att få lite solbränna i ”fejsen” och såg mycket piggare ut. Tänk vad lite sol kan åstadkomma?

Klockan 14.00 skulle lottförsäljningen börja. Hasse gick ut med 200 lotter och kom tillbaka en kvart senare och hade sålt slut på dom. Då var det min tur att sälja 200 lotter. Efter ytterligare en halvtimma var dom också slut. Vi var alltså 80 personer så det var ingen som var snål inte. Senare på eftermiddagen så knackade det på dörren och där stod en kille och undrade om vi hade fler lotter. Fick då svara att nej tyvärr, men vi kanske kan öppna en ring till i kväll innan maten.

Vi samlades till påskmiddag 18.30. När vi kom in så möttes vi av positivhalare Rudy som vevade på ett tjusigt gammalt positiv. Det blev en underbar stämning från början. Vi hittade lediga platser vid ett bord och slog oss ner. Det bjöds på potatissallad, fräsch grönsallad och varm skinka, bröd och smör. Dricka hade vi med själv. Det smakade utmärkt och rikligt med mat fanns det. Under hela den trevliga måltiden satt det två dragspelare och underhöll oss med god musik lagom högt.

När vi sedan hade ätit huvudrätten och innan kaffet och efterrätten så hade vi tid på oss att sälja en lottring till på 100 lotter. Eftersom man då hade uppdaterat minnet med det fina prisbordet gick det snabbt att sälja dom. Helt otroligt att kunna sälja 500 lotter till 80 personer.

Efter kaffet så var det dags för det som alla med spänning väntade på. Vi skulle ha dragning på lotterna. Dom första 5 som fick komma fram först såg väldigt glada ut. Tänk att få välja först och få ta det som man har spanat in. Kvällens lyckligaste var Ursula som fick hämta den söta dockan som hon hade blivit så förälskad i. Den var det många som ville ha. Dockan fick namnet Linnéa och kommer att följa med Urusla i husbilen så vi får träffa henne igen.

Kvällen blev lång och supertrevlig. Vad annat är att vänta när man umgås med goda vänner från husbilsklubben.se. Gunnar HBK 6 höll ett mycket uppskattat ”tal/sång” som vi alla skrattade gott åt. Han kan verkligen vara buskul.

Vårt trevliga värdpar Liz och Rudy med hjälp av Glenny skötte hela kvällen med bravur. Dom gjorde ett fantastiskt jobb med att serva oss alla.

Tiden gick som vanligt alldeles för fort som den gör när man har roligt och det blev även denna natt dags att gå hem. Vi som hade orkat att hålla igång till sist ”rullade” lugnt hem till respektive husbil (tror jag).

Påskdagen var åter en strålande dag med en iskall vind. Nu kände många av oss att hjulen började bli fyrkantiga och att vi höll på att slå rot. 3 nätter på samma ställe räcker långt för en husbilsresenär. En efter en började att röra på sig. Några passade på att besöka de begivenheter som finns i närheten och kom och visade underbara nallar och dockor som dom hade köpt.

Vi beslöt efter en del vånda att åka vidare. Hela förmiddagen hade varit ett enda långt kramande och ”hoppas vi ses snart igen”. Det var ju trevligt men hjulen ville rulla. Vi körde iväg framemot lunchtid och stannade vid Strängsered för att övernatta. Måndag förmiddag var vi åter i Viskafors.

Vi tackar Skattegårdens Lis och Rudy samt Glenny för denna underbara påskhelg. Vi återkommer till Skattegården på Svampträff den 10 – 12 augusti.

Vi ses igen, eller hur?
Eva & Hasse HBK 9
IMG_0336.JPG

IMG_0335.JPG

IMG_0327.JPG

DSCF0059.JPG

DSCF0054.JPG

DSCF0050.JPG

DSCF0047.JPG

DSCF0046.JPG

DSCF0045.JPG

DSCF0044.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Påskträffen i Älghult 2007

:) Mycket bra skrivit, hls Monica o Kurt
 
F

F.d. 52912

Guest
Sv: Påskträffen i Älghult 2007

HEJ EVA OG HASSE.
TAK FOR DE FLOTTE ORD , DEJLIGT AT VIDE I HAR VÆRET TILFREDSE MED VORES ANSTRENGELSER, OG TAK FOR JERES JOB MED AT SÆLGE LOTTER, DET GJORDE I BRA.
VI VAR MEGET GLADE FOR AL DEN POSETIVE OPBAKNING VI HAR FÅET, VI HÅBER VI SES SNART OG IGEN TIL NÆSTE PÅSKE.
SKATTEGÅRDEN
RUDY OG LIS.
 
Toppen