• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pb 2 över 3,5 ton

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Många har säkert som jag, med B-körkort, undrat om man skall våga åka utomlands med en Pb 2 klassad husbil över 3,5 ton.
Inga raka besked från någon myndighet (läs Vägverket, Polisen), men nu via ett annat husbilsforum har änligen raka besked blivit möjliga.

Det finns ett EU dokument som beskriver alla nationella undantag, däribland det svenska körkortsundantaget för personbilar över 3,5 ton.

Detta dokument som finns på det flesta språk inom EU kan kosnadsfritt laddas ner som Pdf-fil från bifogade länk.

http://bookshop.europa.eu/eGetRecords?Template=Test_EUB/en_publication_details&UID=134476

På sidan 24 i "Part 2" av respektive språk finns det svenska undantaget beskrivet.

Personligen kommer jag att ha med mig utskrifter av detta undantag på alla de språk/länder jag kommer att besöka.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Ja Peter, det dokumentet lär vi komma att få användning av. Själv hade jag den svenska versionen med mig på resan till Älghult och det visade sig vara klokt när jag stoppades av närpolisen utanför Åtvidaberg i en vanlig rutinkontroll av körkort och nykterhet. När den grånade polisinspektören hade konsulterat sin dator beträffande min husbil, kom han fram och tyckte att jag skulle ha rödgula skyltar baktill på grund av att totalvikten var fyra ton. Han höll sedan masken fullt ut när jag förklarade kategorin Pb II för honom och med orden "jag ska åka hem och läsa på" och tillägget "Glad Påsk" från oss båda, tackade han för sig och återvände till sin laptop. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej, AndersW

Vi kanske skulle komplettera dekalerna med något i stil med "Hej, Polisen detta är oxå en personbil"....

DS
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Bra idé, Hundvakten! Man skulle kanske även adressera den till P-vakter för att minimera risken för en massa brevväxling i efterskott när man fått P-anmärkning. I avvaktan på slik dekal tror jag att jag trycker upp en liten lapp att lägga innanför vindrutan när jag ställt mig på P-plats för personbilar. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej Anders,

Var det Bossings i Linköping som fixade upp din bil till 4 ton?

Jag har beställt tid där till i juni men tänkte kanske det fanns någon annan
som gör samma sak för att jämföra priser.

Hälsningar
Skipper
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Ja Skipper, det var Bossing som bytte fjäderstavarna i bakaxeln för mig och som också ordnade med intyg och plåt från AL-KO Kober i Göteborg. Jag tror att Bossing idag har ett paketpris som innefattar även registreringsbesiktningen. Klokt att kolla priser på flera håll. Glöm inte att det krävs kontrollbesiktning om det gått mer än tolv månader sedan första ibruktagande av husbilen eller sedan förra kontrollbesiktningen. För mig hade det gjort det och det blev körförbud som jag upptäckte först en vecka senare när jag gick in på Vägverkets hemsida för att kolla att de nya värdena kommit in. Lycka till! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 55257

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Många har säkert som jag, med B-körkort, undrat om man skall våga åka utomlands med en Pb 2 klassad husbil över 3,5 ton.
Inga raka besked från någon myndighet (läs Vägverket, Polisen), men nu via ett annat husbilsforum har änligen raka besked blivit möjliga.......

Hej!
Detta var ju intressant! Men ett annat faktum är ju att man inte kan "uppdatera" t ex Fiat maxichassi efter 2005 årsmodell, dvs till över 3,5 t enligt Caravan Clubs medlemsblad, det senaste. Således måste senare årsmodeller vara typade från början till över 3,5 t. Eller hur?

Hälsn Dahinda:wideeyed:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Jag har en Travelmaster 06 som ju är en Ducato Maxi med ALKO KOBERS låga chassi.
.
Enligt det besked jag fått från KABE kan man väga upp denna till 3850 kg enbart med pappersexercis, dvs utan att göra något som helst vid själva bilen.

Mvh
Skipper
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej!
Detta var ju intressant! Men ett annat faktum är ju att man inte kan "uppdatera" t ex Fiat maxichassi efter 2005 årsmodell, dvs till över 3,5 t enligt Caravan Clubs medlemsblad, det senaste. Således måste senare årsmodeller vara typade från början till över 3,5 t. Eller hur?

Hälsn Dahinda:wideeyed:
Det går endast på bilar med Alko chassi, ej fiat orginal.

Åke 65
 
S

StefanW

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej !

Har en undring på att väga upp totalvikten PB 2,med ny typskylt från AL-CO till 3850kg
eller byta fjäderstavar till 4000kg.
Fördelar, att eventuellt slippa åka dit för övervikt.
Tips på nackdelar?
Försäkring?
Skatt?
Hastighet, hur fort får man köra.
m.m.


Stefan - Marianne. :mcride: :music-icon:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej Stefan & Marianne!
Jag klev upp till 4 ton med nya fjäderstavar bak. Skatten sjönk med lite drygt 300 kronor. Försäkringsbolaget (Lf) ville höja premien med 2000 kronor per år och självrisken med 1000 kronor. Detta lyckades jag dock förhandla bort när de insåg att det i princip var samma bil. Enligt deras statistik är det dyrare att reparera ett "tungt" fordon men det argumentet gällde ju inte i det här fallet. Kontrollbesiktning kostar - åtminstone tills vidare - 300 kronor istället för 480 kronor. Glöm inte kontrollbesiktningen när Ni reggar om husbilen. Det får ha gått högst tolv månader sedan senaste kontrollbesiktningen annars blir det körförbud. Farten är fri dvs det är bestämmelserna för den aktuella vägen som gäller. B-kort gäller om det är utfärdat före den 1 juli 1996 och därefter ej indraget. Vissa vägar har totalviktsbegränsning men gäller bara Er om skylten har en personbilssymbol och därunder en viktangivelse, oftast 3,5 ton. Ni får parkera på P-platser för personbil under förutsättning att alla fyra hjulen ryms i rutan. Om Ni tar upp två platser måste Ni betala för två fordon. Detta kanske räcker en stund? Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hastigheten är som AndersW skriver fri, men bara i Sverige. Utomlands som tungt fordon.
Miljözoner gäller väl för bilar över 3,5ton så det kan bli problem i en del svenska städer.
Har du en nyare bil så måste du besiktiga den varje år om den är över 3,5ton.
Lite oklart vad som händer vid utlandsresa inom EU (EES)och mycket oklart vad som händer vid resa utom EU t.ex Kroatien. Kommer säkert en del info. efter den här sommaren.
G-box istället för vinjett i Österike. Vet inte vad skillnaden är i pris och vad det medför i extra stopp vid betalningen?

Hoppas jag inte har fel i mina påståenden.

Eftersom vi ska till Kroatien i sommar så ser jag ingen mening att typa om nu utan kommer att skjuta upp det ett år.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Anders,

Jag kontaktade Bossings igen med anledning av ditt påpekande om kontrollbesiktning men dom tar numera detta med automatiskt när
dom beställer reg.besiktning efter att dom kollat när den besiktigades senast.

Så dom hade redan beställt båda besiktningar till min bil.

Han refererade ochså till misstaget dom gjort med din bil.

Hälsningar
Skipper
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Lycka till Skipper och välkommen i klubben. Kul med lite flera Travel Master här! Hälsn/AndersW
 
S

StefanW

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej Anders W.

Tack för upplysningen.
En fråga Anders, hur mycket ökade skatten och blev din försäkring mycket dyrare
efter uppvägningen till 4 ton?
Vilket bolag har du?



Stefan.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej StefanW,
Jag har Länsförsäkringar i Stockholm och de ville höja premien med 2000 kronor/år och självrisken med 1000 kronor. Jag har dock lärt genom åren att försäkringsbolag är i högsta grad förhandlingsvilliga och i det här fallet avgick jag med segern. Ingen höjning. Skatten sjönk med cirka 300 kronor. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Peter,

Ännu bättre förslag, köp boken det kostar bara € 40 istället för att tag kopier på den Svenska undantags regel då är man mera säkert att utländska poliser godtag detta. Jag har skrivet ett inlägg tidigare även när jag var på polisstation att dom vägrade att godtag denna regel.

Jag vill inte skriva något mera om detta har spenderat massvis med tid / pengar på detta ämnet att jag tappade lusten ;). Lycka till
 
F

F.d. 50156

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej jag har också skaffat en PB2 på över 3,5 ton och vill nog göra som du nämligen ta med mig utskriften resp språk
Din länk är bruten Vet du var jag hittar den idag eller har du lust att skicka dina utskrifter
Tack för hjälpen på förhand. Vi har aldrig åkt husbil förut så det blir spänannde i sommar och jag har lärt mig att det är en hel del man måste ta reda på
Vänliga hälsningar
Tommy Palmqvist
 
F

F.d. 29985

Guest
Sv: Pb 2 över 3,5 ton

Hej!
Länk är bruten Vet ni var jag hittar den idag eller har ni lust att skicka en kopia av Pb2 gällande unantag.
Åker snart till Spanien.
Tack i förhand // Juhani
 
Toppen