• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Modelljärnväg

F

F.d. 3581

Guest
Hallåj, alla .....

Finns det någon/några i klubben som pysslar med modelljärnväg.

Tex skala H0. Samlar eller bygger anläggning...

Samlar själv mest Märklin, men även ROCO. Och bygger lite oxå.

Hälsningar

Dag
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Modelljärnväg

Tack, Kjellberg.

Detta hade jag ingen aning om .........
Verkar mycker spännande - det blir ett besök...

Tack

Ds
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Modelljärnväg

Kolla hemsidan när Ångdagarna är dom annonserar inte i tidningar för då kommer det mer folk än dom kan ta emot. Det är helt klart värt ett besök.
 

Lars

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Klippan
HBK-Nr
100
Medlemskap
2024
Sv: Modelljärnväg

hej , pysslar också lite med Märklin HO . Har en liten bana som nog alldrig blir färdig , både på grund av material och tid

Anne o Lars HBK 100
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Modelljärnväg

Hej, Anne o Lars

Va skojigt att hitta fler modellrallare inom klubben. Man kan väl säga som återfallsknuttar att det blivit lite av återfall här oxå, fast inom modelljärnväg. Vi brukar varje år - minst en gång, ibland flera gånger sticka iväg med husbilen och besöka tyska anläggningar, och Göppingen (Märklin) som alltid har blivit den normala omvägen hemåt.
Förra året besökte vi bla Miniatur Wunderland i Hamburg, som var en helt enorm anläggning att beskåda. När man väl köat färdigt...vill säga.
Att det blev lite modelltåg på gamla dar var en ren slump - ungefär som när vi köpte den första husbilen.
Det började för ca fyra år sedan när den dåvarande hunden skulle klippas, då jag under hundinlämningen bara tittade in i Märklinaffären och kom ut med en startsats.
Nu är hunden borta - den var gammal redan då, men Märklin har vuxit rejält hemmavid.
Den största utmaningen som jag pysslar med nu är att använda PC och digitalstyrning av lok, växlar, signaler, etc, istället för att panikslaget ratta på köraggregat och växelpultar för att undvika järnvägsolyckor......

Anläggningen är väl ca 8 meter lång och som bredast 3 meter.
Hör gärna av er om ni vill titta in när husbilen vänder kylaren norrut. Det vore kul att prata lite tåg.

Hälsningar
Anna O Dag
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Modelljärnväg

Har ni vägarna förbi Vännäs (30 km V om Umeå) kan ett besök hos Tuffa Tåg - en av Sveriges största modelljärnvägar - rekommenderas.
Anläggningen är byggd i en villaträdgård och är absolut sevärd!

GPS N 63º 53' 55.1" E 19º 44' 48.95"

Hemsida: Tuffa Tåg presenterar: Vårt hem och vår bangård
Bildgalleriet på hemsidan finns här, tyvärr tar det en bra stund att ladda alla bilderna:
Tuffa Tåg presenterar: Bildgalleriet
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Modelljärnväg

Tack, för tipset Kjell...

Låter kul.....det kommer att bli ett besök.

Hälsningar

Dag
 

Lars

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Klippan
HBK-Nr
100
Medlemskap
2024
Sv: Modelljärnväg

Hej och tack för tipset Kjell .
Hej Anna o Dag , är vi åt det hållet så år det inte omöjlgt att vi hör av oss .Det är alltid roligt att titta på modeljärnvägar . Har sett på tysk tv att där är stora modeljärnvägar i Tyskland men har inte varit åt det hållet enu , men man vet aldrig , som i reklamen för triss , plötsligt händer det

Anne o Lars
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Modelljärnväg

Hej modelljärnvägsvänner!

Vill passa på att tipsa om en anläggning som finns i den lilla tyska staden Wiehe och som enligt mig torde ha få konkurrenter i Europa. Den heter Mowi World och dess järnvägar och fantastiskt uppbyggda miljöer utbreder sig på hela 12000 kvadratmeter. Deras hemsida finns på Modellbahn-Wiehe GmbH - Die Weltgrößte Modellbahn-Ganzjahresschau in Wiehe/Thüringen
Har ni kvar gamla exemplar av tidningen Husvagn & Camping, så nämner jag anläggningen i ett reportage från Thüringen som jag gjorde för ett par år sedan. Artikeln finns i nummer 6/2005 och heter På besök i Barbarossaland.

Med hälsning
Staffan
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Modelljärnväg

Hej, Hymer.

Vad skojigt - jag minns den artikeln, och vi tog svängen till Mowi World sommaren -05 tack vare din artikel. Körde lite fel och hamnade på gamla östtyska kullerstensvägar, men det var mödan värt.
Ett helt fantastiskt ställe - håller med om att den saknar motstycke. Vi blev dock lite förvånade över att det ändå var så få besökare när vi var där i mitten av Juli.

Vi ägnade rätt många timmar åt besöket både i lokalerna där anläggningarna fanns, i restaurangen samt i butiken, för att sedan dra vidare ned till alperna, och vår favoritplats Interlaken.

Än en gång - tack för tipset..

Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen