• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta rem till vattenpump

F

F.d. 7117

Guest
Vet någon om man måste ta loss remhjulet för att byta remmen till vattenpumpen. Jag kan inte se någon spännanordning. Ducato -90 bensin.

Peter:wideeyed:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Vet tyvärr inte vad du har för motor i din bil, om det är bensin eller diesel. Den ända motorn jag känner till som har remjusteringen i remskivan är VW 1200-1500 motorerna och det har du knappast.. Du har antagligen ett spännhjul som remmen löper via och i så fall så har du en bult nertill på spännaren som du lossar och sedan i löphjulets centrum så har du en mutter som du inte ser. Ta en kniv och ta loss plastskyddet i mitten så ser du den muttern. Sen har du antagligen en justerskruv som går åt motsatta hållet mot andra bilar.. Stöter du på patrull så hör av dej!
 
F

F.d. 9510

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Lossa på de 4a bultarna på remskiva på vattenpumpen.
Lite jobb men det går.
Lycka till.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Det är bara en mutter i centrum på skivan vid vattenpumpen och det finns inga spännhjul eller dyligt. Motorn är en Fiat bensin 2.0
Peter
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Skum konstruktion. den har jag inte sett. men i så fall så är det nog bara att lossa remskivan på vattenpumpen. Om du bara har en mutter i mitten så brukar den ofta vara bakgängad, säger inte att den är det på din bil men på de flesta andra bilar med centrum mutter så är det så.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Ja, visst är det skumt, det innebär att remmarna alltid måste ha exakt lika längd. Ska kolla om det är vänstergäng, är rädd att skivan vill snurra när jag börjar lossa.
Om ingen vet något mer får jag tacka för svaren.

Peter :eek:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Det är i så fall samma konstruktion som på Ford och BMW. Skivan kommer garanterat att snurra när du ska lossa muttern. Man gör som följande: Ta en stor fast nyckel i rätt dimension ock slå sedan snabbt till på nyckeln med en handslägga så släpper muttern.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Ja, jag får testa när jag får tid. Man vill ju ha drivremmarna fräscha!
 
F

F.d. 22690

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Hur gick det? Hur bar ni er åt? Jag har en likadan husbil.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Byta rem till vattenpump

Hej!
Om det är samma rem som driver generator och vattenpump vilket är mycket vanligt, så är det med generatorn som man har möjlighet att spänna remmen med det övre generator fästet. Om man lossar det fästet går det bra att byta remmen samt att montera och spänna den nya.
BBa.
 
F

F.d. 22690

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Hej.
Det är separat.
Rem 1 - Vevaxel till vattenpump
Rem 2 - Vevaxel till generator

Rem 2 har jag bytt enkelt, bara att avlasta generatorn. För rem 1 finns ingenstans att avlasta.

Vet någon om man ska lossa remskivan på vattenpumpen för att byta rem? Hur gör man?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta rem till vattenpump

Nej, man skall göra som man helst inte skall göra, tvinga av den med hjälp av något lämpligt inkilat verktyg nere vid vevaxeln och snurra på motorn/remskivorna.
Samma vid montering men med försiktighet. Det går med en mejsel som man slipat och polerat rund i kanterna.
Det finns att köpa, eller går att bocka till själv en smart liten plåtbit. Den läggs i kilspåret så den följer med runt, från den sticker det ut en "tunga" som tar med sig remmen in på plats när man snurrar på motorn/remskivorna.

Remmen till pumpen borde vara 888m.m. och remmen till generatorn borde vara 925m.m. till din bil. Båda 10m.m. breda.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22690

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Jag tackar för svaret. Du har helt rätt, har också kommit fram till samma längder. Lite ovanligt att det inte finns någon justering till remmen.

Vet du om det sitter något bränslefilter på husbilen, jag hittar inget. Kan det sitta i tanken eller saknar den bränslefilter?

Hälsningar
Gustav
 
F

F.d. 50414

Guest
Sv: Byta rem till vattenpump

Hej

På min finns det ett sånt där genomskinligt på bränsleslangen mellan pump o förgasare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta rem till vattenpump

gussve-9;819739 Vet du om det sitter något bränslefilter på husbilen skrev:
-------------------------------------------------------------
Hej igen, nej det finns inget undangömt bränslefilter, möjligen bara ett finare nät i tanken på sugröret. Men det kan vara god idé att montera ett enklare genomskinligt bränslefilter som Cockie nämner (ex. Biltema duger) på bränsleslangen före förgasaren och även före T kopplingen som jag antar du har någon dm. innan förgasaren. Den har enbart ett litet hål nedåt som gör att en del bensin går i retur till tanken för att få ett litet extra flöde runt i slangarna hela tiden.... Kanske för att hålla ner tempen på bensinen i slangarna och jämnare tryck.

M.v.h. JANKRO.
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Byta rem till vattenpump

Vet någon om man måste ta loss remhjulet för att byta remmen till vattenpumpen. Jag kan inte se någon spännanordning. Ducato -90 bensin.

Peter:wideeyed:

Hej Peter jag hade en 88 bensin och jag råkade ut för samma problem .jag försökte att få på remmen när motorn var av förstörde remmen kontaktade en gammal mek kille (pankis) och han förklarade att man ska lägga på remmen på ena remmskivan och sen satt jag remmen mot den andra remmskivan och höll fast den med en skruvmäjsel och sen så fick jag hjälp av en kompis att vrida på startnyckeln vist låter det konstigt du måste ha exakt längd på remmen hoppas att det går. bra/klas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta rem till vattenpump

Hej Peter jag hade en 88 bensin och jag råkade ut för samma problem .jag försökte att få på remmen när motorn var av förstörde remmen kontaktade en gammal mek kille (pankis) och han förklarade att man ska lägga på remmen på ena remmskivan och sen satt jag remmen mot den andra remmskivan och höll fast den med en skruvmäjsel och sen så fick jag hjälp av en kompis att vrida på startnyckeln vist låter det konstigt du måste ha exakt längd på remmen hoppas att det går. bra/klas

Klas, vi får hoppas att Peter löst dessa problem vid det här laget,
Han ställde frågan för 9 år sedan :oops:
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Byta rem till vattenpump

Klas, vi får hoppas att Peter löst dessa problem vid det här laget,
Han ställde frågan för 9 år sedan :oops:
Hej det är ju inte alla som köper nya bilar varje år så 9 år är inte så många år. föresten så finns det många gamla bilar som rullar på våra vägar och dom måste byta remmar som information till dom /klas
 

Tjockismia

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borås
HBK-Nr
26471
Medlemskap
2024
kanon detta forumet , jag skulle byta både generator och kylar rem här fick jag alla svar hur man gör och remmarnas mått sparade mej mycket tid allt som behövdes var hylsa36 till kylpumpen kul att det finns info till en som åker gammal bil fiat dukato maxi SMC tusen tack
 
Toppen