• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcells panel

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Hej husbils vänner !
Finns det något lim för att limma fast aluminium vinklar, för att sedan skruva fast själva solsells panelen ?
Detta för att ej behöva skruva i husbils taket, med läckage som följd.
Eller något annat fiffigt förslag....
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Solcells panel

Hej Jack!
Det finns olika limprodukter att limma aluminium med.Det viktigaste är att du primar ytan du skall limma så det blir rent.Jag tycker att du ska ringa antingen Sika eller Anders Sarenfeldt eller någon av hans kollegor på Casco och fråga om råd. Någon typ av MS polymer skall du säkert använda,men fråga först.
MVH Anders.B
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Solcells panel

Jag har limmat mina med Casco Marin och teknik finns i vitt och svart på Claes Olsson det är en gummimassa som inte blir stum när den härdat. Har limmat aluminiumlister som panelerna är skruvade i ,Har gjort det på tre bilar jag haft genom åren och det har fungerat kanonbra. Man behöver inte prima eller joxa med några speciella medel bara se till att taket är helt rent och avfettat innan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Solcells panel

Hoppas någon kan svara?
Vi har just varit ute med vår nyköpta husbil och parkerade på ett ställe där det var ett berg bredvid.
När jag promenerar på berget med hundarna upptäcker jag att vi har en solsellspanel på vårt tak!
Detta visste tydligen inte ens firman vi köpte av?

Hur vet vi att detta funkar?
Hur funkar detta?
Laddar den även dessa grå decemberdagar?
Några tips?

Vet ju inte ens var kopplingen finns till detta....
Nu har vi knappt hunnit kolla husbilen alls för vi hämtade den för knappt en vecka sedan,
men vi är glada för alla svar!

Kerstin & Janne
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Solcells panel

Hej!
Det bästa vore att följa (om det går) kabel som går från sollpanel genom taket och in i bodelen och så vidare.Du kanske hamnar i garderoben.Det brukar alltid sitta en solcel`s regulatorn oftast i närheten av bodelsbatteri.Om man inte har installerat det själv,så blir det alltid lite detektivarbete inan man hittar allt.Iofs..ganska roligt..man lärs sig!Om den laddar under dessa gråa decemberdagar..nja.Det vill inte jag postå..men det gör inget skada i alla fall.Nog krävs det lite mera kräm från ovan..för det skall ladda
Hälsningar
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Solcells panel

För att få solcellspanelerna att ge bättre laddning, gör regelbundet ren panelerna med lite diskmedel och ljummet vatten, ty sot och smutsbeläggning sätter ner laddningsförmågan!
M.V.H
J-E Niklasson:santa-2-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen