• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

rapido

F

F.d. 16558

Guest
Hej, jag heter Ronnie och har en Rapido husbil. Den har gått 6000 mil. Det är ett Peugeotchassi. Den är nästan omöjlig att växla utan att det skrapar. Är det någon som har erfarenhet av detta? /RS
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: rapido

Jag har ingen erfarenhet av just din bil men franska bilar hade för några år sedan problem med just synkningen i växellådorna, även Mitsubishi hade det. Börja med att kolla om den frikopplar ordentligt, enklast gör du det genom att starta motorn, trampa ner kopplingen och vänta fem sekunder, lägg sedan i backen. Skrapar det då så frikopplar den inte (backen är osynkroniserad). I det läget så är det fel på kopplingen och bilen blir svår att växla även på de andra växlarna. Skulle det inte vara det som är felet så byter du olja i växellådan till en som heter Quaker State 75W (du kommer säkert att få tips på 20 andra oljor straxt..). Den oljan finns faktiskt som ett reservdelsnummer hos Renault då det var mycket billigare att byta till en bra olja än att renovera växellådan utan garanti för att den skulle fungera.. Den här oljan är inte så lätt att få tag på men jag har den hemma i lager i så fall om du inte hittar den någon annan stans.
 
Toppen