• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första frågan från ny på forumet

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med solen vaknar lusten att rulla ut ekipaget igen.

Har lite funderingar om startbatteriet:
Bör man byta ut det helt enkelt då det uppnått en viss ålder?
Mitt är över 13 år gammalt.

Jag skall dra ner till Italien och möta värmen i slutet av april. Vill gärna få säker start då jag skall köra av färjor.

Härliga tider på väg igen.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Första frågan från ny på forumet

Är det i bra skick spelar väl inteåldern någon roll? Det är väl bara att gratulera att du lyckats hålla batteriet fräscht så länge!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Första frågan från ny på forumet

Det finns viss anledning till att jag funderar: Det kan hända vid något tillfälle att jag inte får någon reaktion då jag vrider på nyckeln. Det känns som om reläet inte slår till. Helt dött alltså.
Jag ser på laddningslampan att någonting drar ström vid varje nyckling.

Efter flera vridningar på nyckeln slår det plötsligt till igen. MEN det händer endast i början av en resa. Efter 30 - 40 mil händer det inte mer. Det funkar felfritt hela tiden sedan under resan.

Det får mig att tro att batteriet behöver toppladdas av generatorn och att uppmätta spänningen inte säger allt om batteriets kondition.

Startmotorn är ny.
 
F

F.d. 18301

Guest
Sv: Första frågan från ny på forumet

:mcride: Hej . Ja din fundering om uppmätt spänning inte säger allt om skicket , är alldeles korekt . Du kan ha normal spänning i ett dåligt batteri , fast det tål inte belastning . Jag hadde nog bytt till ett friskt batteri , 13 år är ett mycket gammalt batteri . Det bör du vara mycket nöjd med , normalt hållar det inte så länge .:eek:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Första frågan från ny på forumet (Avklarat nu)

Tack! Till alla som ville hjälpa en gammal man med ett gammalt batteri!

Har liksom fått sanktion nu.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Första frågan från ny på forumet

Hej Kalle!

Jo solenoiden har hört till de misstänkta. Försvann dina problem också då batteriet var toppladdat?

Hälsningar
Alve
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Första frågan från ny på forumet

För att kolla om batteriet klarar belastning brukar man kunna få låna en belastningsmätare (eller vad de nu heter...) på t.ex OK/Q8 elelr annan mack med verkstad. Man kopplar på den på batteriet och kan se vad spänningen blir under belastning. Och det kan vara något HELT annat än polspänningen (obelastat batteri)! Vet inte riktigt vad som är acceptabel spänning under belastning, men det kan säkert någon annan upplysa om!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Första frågan från ny på forumet

Kanske skulle ha sagt också att om du är oroligt över batteriet tycker jag absolut att du ska byta, vare sig det behövs eller inte! Om det ökar din sinnesfrid/minskar din oro är det synnerligen väl använda pengar tycker jag!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Första frågan från ny på forumet

Fyra, fem år kan man nog vara glad för om batteriet fungerar bekymmersfritt. Ett batteri som är 13 år låter som ett aprilskämt...
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Första frågan från ny på forumet

För min del skulle jag inte köra längre hemifrån än att jag kan gå tillbaka med ett 13 år gammalt batteri.
Ove.G :twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Första frågan från ny på forumet

Jag vet att jag har problem med åren som går och har nu försökt hitta kvittot men det har väl förmultnat av ålder. Skämt åsido, batterierna är väldigt gamla.

Har en Iveco Daily 35 TD (numera 45 TD). Den är utrustad med dubbla batterier. Därvidlag handlar det ju bara om ampere.

Jag tänker köpa batteri / batterier av hög kvalité. Vad sägs om det? Är det nödvändigt?

Är det mer ekonomiskt att satsa på ett stort istf två små? Får man mer för pengarna i det ena eller andra fallet? Vilket är bäst vad gäller högt/kort strömuttag?

Många frågor blir det när man inte vet.
 
Toppen