• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemma igen efter några dagars ledighet

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
jag fick tillfälle att plocka ut några dagars ledighet, egentligen semester som skall vara uttagen före den 31mars - hög tid alltså och kanske också välförtjänt ?
jag packade ner några väsentligheter i husbilen och körde iväg utan egentligen planerat något särskilt
söndag kväll kom jag till Trandansen vid Hornborgasjön, stod tillsammans med några andra husbilar uppe på höjden över natter, 1240 tranor enligt den officiella räkningen, fann ingen anledning att ifrågasätta den

måndagen tillbringade jag bl a i Borås för att inhandla några LED-lampor till bilens innerbelysning, Kjell & Co har fått in några intressanta, men dyra, alternativ till halogenlampor som ju tar alldeles för mycket ström när man fricampar
på tisdagen besökte jag Forsbergs i Hyssna och träffade där Kurt (Ku i KuMaNi), av en ren händelse bytte vi några ord och vårt samtal ledde så småningsom att vi kom underfund med att vi träffats tidigare - på nätet i HBK, världen är ganska liten egentligen, ett mycket trevligt möte hoppas det blir fler gånger, inte nödvändigtvis hos Forsbergs
tisdag kväll körde jag ner till Varberg för att kolla in en p-plats som vi tänkt övernatta på när vi ska åka till Jylland i Påsk, p-platsen ligger vi Varbergs Fästning och var på tisdagskvällen väldigt trafikerad av motorburen ungdom så jag tror vi får leta upp något annat ställe, någon som har ett tips??
onsdagen blev det Mellbystrand, men först en sväng till Helsingborg för att köpa de LED-lampor som inte fanns hemma i Borås men väl i Helsingborgsbutiken, och för att väga bilen på vågen som finns utmed E6-an, när jag rullade in på Trafikkontrollplatsen stod det en Audi 80 på vågen och en man vid sidan om, framför Audin stod en polismotorcykel såg jag när jag kom närmare, man med Audin satte sig i bilen och körde fram så jag kunde komma upp på vågen och då fick jag syn på ett litet berg av öl, vin och spritkartonger som han lastat ur sin bil, jag var nu uppe på vågen och kunde konstatera att jag vägde 3580kg, överlast alltså låt vara med 80kg men Ingrid, cyklar och en massa annat ska ju också med när man ska på semester, när jag ska köra av vågen kommer mannen med Audin fram och frågar var jag ska köra någonstans för han ville att jag skulle transportera hem det han tvingast lasta av inför polisen som än så länge var utom synhåll, jag svarade att jag redan hade för mycket last varpå mannen vinkade iväg mig och sa kör nu innan han kommer ut, just då kom han ut, polisen med mc:n hade varit inne på ett kontor vid kontrollplatsen och skrivit bötesföreläggande till mannen med Audin, just då får jag i ettan, kör av vågen och iväg, i backspegeln kunde jag se de bådas nästan frågande blickar och jag var beredd på att se blåljus men inget hände
två nätter och en heldag på stranden i Mellbystrand, nätterna på en parkering strax intill stranden för ordningens skull, var verkligen härligt med det väder vi haft de senaste dagarna
när jag idag hade parkerat på stranden för förmiddagsfikat så tyckte jag att höger bakdäck såg ut att ha lite luft men slog det ur tanken med att jag sjunkit ned i sanden, när jag hade fikat och kollade igen var det ännu mindre luft och jag kom snabbt iväg, tänkte att på en strand med mjuk sand är väl det sämsta tänkbara stället att försöka lyfta upp bilen o bya däck, kom iväg in till Laholm och direkt in på Euromaster med bara ett halvt kilo kvar i däcket, det visade sig vara däckventilen som läckte, inte själva käglan utan gummit hade brustit vid infästningen i fälgen och när man vek ventilen åt sidan så försvann resten av däcktrycket direkt, ventilen var nästan helt av! Skönt i alla fall att det hände nu och inte under semestern senare i år eller vid Påskresan till Jylland, fler som ska dit förresten?
efter detta ofrivilliga besök i Laholm så blev det som avslutning på denna minisemester en eftermiddag vid havet i Mellbystrand med långpromenad och försenad lunch i ett underbart vårväder
Trandansen.jpg

Antal tranor.jpg

Mellbystrand.jpg
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hemma igen efter några dagars ledighet

Tack för en trevlig berättelse. Det behöver ju inte vara resor till främmande länder med långa transporter för att bli en beskrivning där man nästan känner att man är med. Mellbystrand känner jag väl till, har sommarboende där som förhoppningsvis inom något år skall bli året runtboende. Sanden på stranden kan vara ganska förrädisk men det är ändå så lockande att köra ut.
När det gäller ventiler till hjulen har jag hört att vanliga gummiventiler inte håller för högre tryck är ca 4 kg (som man sa förr). Det finns metallventiler som är kraftigare och avsedda för högre tryck. Kan rekommendera Euromaster i Laholm det är de som förser mig med däck.

Hälsn EssoJ
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hemma igen efter några dagars ledighet

Intressant, lärorik och tänkvärd läsning. Tack skall du ha.
Hälsningar farbror Claes.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hemma igen efter några dagars ledighet

HymerAnders

Tack härifrån oxå för en trevlig berättelse.
icon14.gif


Dag
Kungsbacka
 
F

F.d. 55262

Guest
Sv: Hemma igen efter några dagars ledighet

;) Hej och tack för din trevliga berättelse om en härlig tur.
Vi åker till Fyn och Marstal över Påsk.Drar ner på skärtorsdag till Malmö där vi ligger över natt för att sedan fortsätta på långfredagen till Köpenhamn och Marstal.
Ha en trevlig Påsk. Stig.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hemma igen efter några dagars ledighet

Mannen, med allt dricka på asfalten borde haft husbil.

Tänk vilken välutrustad ställplats för några dagar eller så.

ds
 
Toppen