• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolproblem

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Hjälp! Om fyra veckor har jag körförbud på grund av gasolstrulet!!!!
Äger en VW California Coach -94, importerad men reg-besiktad med bortmonterat gasolkök (fabriksutrustad, Westfaliabygge). Efter sex kontrollbesiktningar genom åren upptäckte Sv Bilprovning i dag att jag har gasolköket monterat.
För att godkänna bilen, dvs göra ny reg-besiktning, krävs ett certifikat som kostar 10 000 kronor att få TROTS att bilen är original VW Westfalia och är godkänd utan problem när den i exakt samma skick, importeras av Svenska Volkswagen...
Antingen lyckas jag hitta underlag för certifikatet på något sätt eller så plockar jag bort allt och låtsas att jag övergått till elspis, bara för att samma dag montera allt igen och hoppas att polisen
Vem har tips om hur man gör för att blidka Bilprovningen? Det påstås att problemet är utbrett, dvs att importfirmorna gör så här för att förenkla importen/registreringsbesiktningen. Fler än jag borde alltså ha samma problem.
Robert G alias California
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasolproblem

Har samma bil som du och jag har inte haft några problem med min besiktning.

Jag tror att om Du tar ut gasolen och har en elplatta så har du löst problemet. När besiktningen är klar så installerar Du gasolen igen, och sen är alla problem lösta, hls Kurt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Gasolproblem

Jag har också haft bekymmer på grund av brist på gasolcertifikat. Min förra bil fick en helt ny inredning och det märkte besiktningsmannen som krävde certifikat på ändringarna, även på det bensindrivna elverk som installerats. I registreringsbeviset står det om fordonet har "förbränningsapparat för gas" och risken finns ju alltid att en besiktningsman jämför kartan med terrängen. På den månad jag fick på mig hann jag precis få certifieringen utförd av en firma i Jordbro och det kostade strax under 5.000 kronor. Petigheten låg på en hög nivå. Det är givetvis parktiskt att ersätta gasolspisen med en elektrisk inför besiktningen men man ska nog trots allt inte heller bortse från relationen till försäkringsbolaget. Om något händer p g a gasolanläggningen och certifikat inte finns, ställer sig troligen försäkringsbolaget rätt avvisande till frågan om ersättning. Hälsn/AndersW
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasolproblem

Byt ut gasolköket till ett 2-lågigt fotogenkök så slipper du problemet, dessutom har du ett billigare system och lättare att köpa bränsle i utlandet (white spirit, lacknafta eller tändvätska).
 
F

F.d. 8573

Guest
Sv: Gasolproblem

Hej, jag får beklaga att du skall ha problem med SB när du i själva verket har en bil som har en gasolinstallation som är säkrare och mer beprövad än i de flesta husbilar. VW California Typ T4 finns i väldigt många exemplar sedan 1991. Dessförrinnan fanns en Westfalia campingutrustad version både Typ T3 och T2 (populär campingbil bland amerikaner i Västtyskland efter kriget).
Min förra husbil, eller resemobil, som tyskarna kallar denna typ av liten husbil, hade en Origo med två spritbrännare. Den finns som tillval för din årsmodell. Sök hos Westfalia. Ett annat sätt är att, som du skriver, montera en elspis. Detta är ju en befängd tanke att man i ett mobilt hem skall ha en spis som måste anslutas till 220 volt! Att detta är ett sätt att kringå myndigheternas underliga krav är så självklart att man häpnar.
År 2000 hade den svenske importören svenska broschyrer upptryckta och klara, men det blev ingen import. Det skulle vara intressant att höra skälet för att det inte blev någon import.
Du skriver "blidka Bilprovningen". Det verkar som om de olika stationerna har för stora befogenheter att själva bedöma vad de finner vara godkänt eller icke godkänt.
Problemet är nog ändå något som heter AVL MTC, som enligt svenska myndigheter ensamt skall handha kontroll och godkännande av gasol och ventilation i bl. a. husbilar.
"Kontrollerna utförs enligt SÄI:s föreskrifter av AVL MTC, det enda av SWEDAC ackrediterade laboratoriet som får utföra ventilationsprov.
För att utöka vår service och minska avståndet till platser där kontrollen kan utföras, har AVL MTC utbildat besiktningsmän på tio bilprovningsstationer i landet."

Detta monopol svarar endast i telefon när de själva anser det är nödvändigt Om du har tur finner de att din California är provad och godkänd tidigare. Har du otur svarar de inte i telefon eller måste du hosta upp cirka 10000 kronor för att få den testad. Med detta dokument kan de sedan debitera cirka 6000 kronor för varje efterföljande Californiaägare som frågar efter dokumentet!
Lycka till med myndigheterna!
Calle
 
Toppen