• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatterier laddas till 100% ?

F

F.d. 3581

Guest
Hej,

är det någon som har koll på varför mina bodelsbatterier blir laddade till 100% när bilen står inkopplad på 220 volt hemma tex.

Men endast blir laddade till 85% från bilens generator. Även om jag kört länge, länge.

Kan det ha att göra med att bodelens laddare ger högre laddspänning ?? Om den gör det ?

Hälsn
Dag
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Har du en back-diod mellan bilens batteri och bodelens batterier så får du väl ett spänningsfall över dioden när du laddar från bilens generator? :confused:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Ja, det är nog en diod där nånstans.

Förmodar att det är för att inte kunna tömma bilbatteriet från bodelen.

Troligen orsakar dioden att bodelsbatterierna då får för låg laddspänning.
Så kan det vara, så klart. Tänkte inte på det.

Men det är lite trist att börja från 85 % istället för hundra när man tänker stå några dagar utan stolpe.

DS
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

jag hade back diod innan, men gick över till att skilja bodel och motor med relä istället.

vet inte om jag hade fel på min diod, men denna lösningen känns effektivare.

som laddare har jag biltemas 37-710
Elektronisk underhållsladdare 12 V
Slagtåligt plasthölje med bärhandtag. Lämplig för t.ex. båten husvagnen m.m. Kan vara påkopplad i obegränsad tid och underhållsladdar då batteriet. Innbyggd automatsäkring som utlöses vid överbelastning. Skydd mot omvänd polaritet samt kortslutning. Levereras med anslutningssladd och laddledare med batteriklämmor. För anslutning till 230 V/ 50 Hz. Tekniska specifikationer: Laddningsspänning 12 V, laddningsström max 6 A, Laddningskapacitet 5-90 Ah. Vikt 1,9 kg. Mått: 160x95x220 mm (bxdxh).

den står alltid ansluten dygnet runt när jag är hemma.

dock har jag 4 x 60ah så det tar några dar om det är helt tomt, vilket det sällan blir
pga en 50w solcell.
 

Bilagor

  • 37-710_l.jpg
    37-710_l.jpg
    4,5 KB · Visningar: 1.616
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Jag vet att det sitter en diod som kallas "laddningsdiod" men jag blir inte klok på diodens funktion.
Det låter ju vettigt om dioden skyddar startbatteriet från att tömmas av bodelen så det köper jag, i alla fall syftet.
Det måste innebära att man inte kan ta ström från startbatteriet till bodelen.
Men, vad händer om startbatteriet är dåligt och du behöver mala lite på startmotorn, då är det väl fritt fram att ta ström till startmotorn från bodelsbatterierna? I en husbil har man kanske bättre kabelarea men mellan bil och husvagn är det sällan så grova kablar.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Dioden kan du likställa med en backventil.....ström kan endast flyta i en riktning.....alltså endast från generatorn/startbatteriet i riktning mot bodelsbatteriet vilket gör att även om startbatteriet skulle vara tomt eller halvladdat så kan det inte flyta någon ström från bodelen till startbatteriet.

Nackdelen med en diod i serie med laddkabeln är att den har ett spänningsfall på nästan 1 (en) volt vilket kan tyckas lite men i detta sammanhang är det ganska mycket och batteriet får aldrig tillräckligt hög laddspänning så att det kan bli fulladdat. Ett relä och ordentligt tilltagna kablar löser problemet!

HB-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Det var bra!
Då är det så att dioden inte alls sitter där för att rädda startbatteriet från att tömmas utan för att förhindra att startmotorn och andra förbrukare i bilen utnyttjar "fel" batterier.
Är det rätt så?
:wub:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Men, Göran 292.

Om det är bättre med ett relä, som alltså inte ger spänningsfall, och därmed 100 % laddning i bodelen även från generatorn, så kan man som lite vän av ordning fundera över varför våra kära husbilsleverantörer inte använder den lösningen.
Puh, det blev en lång mening, men hoppas du förstår hur jag tänker.

DS
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Jag misstänker att svaret blir att dioden är nästan outslitlig eftersom den saknar rörliga delar och dessutom bara kostar en liten del av vad ett extra laddningsrelä kostar. Numera finns väl elektroniska laddregulatorer utan rörliga delar.
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Skulle jag få chansen att välja mellan diod eller relä så är det ingen tvekan från min sida.....kostnadsaspekten är säkert den rådande hos våra leverantörer.....

Idealet är relä och ordentlig kabelarea....

Jag har inte helt klart för mig var man tar styrspänningen till ett laddrelä men det måste ju vara så att relät drar först efter att generatorn lämnar tillräcklig hög spänning.

HB-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Kan man sammanfatta en ihopkoppling så här ?

När motorn går och generatorn lämnar ström så får reläet spänning på dragmagneten och kopplar ihop bodelsbatterier och motorbatteri.

När motorn är avstängd så får inte reläets dragmagnet ström och därmed är bodels- och motorbatterier isärkopplade.

Är det så enkelt ?

DS
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

man kan bygga in en fördröjning på manöverspänningen på 1minut eller så, och då kan man ta manöverspänning från tex parkerings-ljus eller vad som sitter närmast till hands.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

men, det måste väl vara livsviktigt att reläet aldrig får vara slutet om inte motorn går.

om bodelsbatterierna är ihopkopplade genom draget relä, via tex parkeringsljus eller har fastnat och motorn inte går, och jag försöker starta med startmotorn. !!!!!!!
vad händer då? - kan det inte bli kaputt i kablarna om startmotorn även får ström från bodelens batterier ??

DS.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

På en av mina båtar hade jag en generator (Volvo Penta) med 2 utgångar och laddade en bank var om 2 batterier. Vad jag fick lära mej då var att alla batterier i samma bank skulle vara exakt likadana, lika gamla och i samma kondition.
Om ett av batterierna i en bank är i sämre kondition och kräver mer laddning så är risken stor att man överladdar det andra och förstör det också.
:confused:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

På min bil finns en knapp som kopplar ihop bodelen batterier med startbatteriet om jag vill. Förra året hade jag ett dåligt startbatteri och startade i princip varje gång med bodelsbatterierna. Fördelen med en sådan koppling är att jag kan ladda bodelsbatterierna vid körning.
Till knappen är givetvis ett relä kopplat.
/Nisse
 

mankan59

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Örebro
HBK-Nr
337
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Det beror på hur stor generatorn är, det är inte säkert att generatorn orkar ladda batterierna fulla under färd. Därför behöver man vid längre färder då och då ta in på en camping el. dyl. för att ladda batterierna ordentligt.
/Magnus
 
F

F.d. 20631

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Om man vill få maximal kapacitiet och livslängd på elsystemet i husbilen skall man välja fritidsbatterityp på alla och parallellkoppla dem till en enda bank. Sen sätter man på ett batteriskydd, t.ex. Battery Brain, för att skydda mot så djup urladdning att motorstart skulle äventyras. Systemet gör att man inte ens av slarv kan djupurladda batteribanken, den skadas ju permanent av detta.

En annat nyttigt tillbehör är en nogrann digital voltmeter där man lätt kan se spänningen på batteribanken.

I princip skall man undvika att ladda ur en batteribank under 50%. Annars kommer batterierna att sufatera (åldras) snabbare. Sulfatering kallas det när det blysulfat som sätter sig på batteriets elektrodyta vid urladdning börjar ombildas till färre, större kristaller. Konsekvensen blir att motsvarande kemikalier inte längre kan deltaga vid upp-urladdning. Man kan säga att batteriet "krymper" samt att kristallerna sitter i vägen för strömmen så att det blir stort spänningsfall av stor ström.

Om man alltså låter alla batterier man släpa omkring med deltaga i att laddas upp och ur, så behöver man ju inte ladda ur så djupt, och då ökar livslängden betydligt. Dessutom så är det lättare för generatorer och laddare att "hälla tilbaka" ström i batterierna om de är flera an om de är färre, för det blir mindre totalt motstånd inne i flera batterier an det blir för färre.

2 eller fler fritidsbatterier ger lika eller mera startströmskapacitiet än ett enda startbatteri, även vid kallt väder. En normal motor som startar på några startförsök utnyttjar egentligen bara någon procent av ett startbatteris kapacitet, så ett batteriskydd för en bank på flera batterier som bryter vid en nivå som motsvarar minst 20% kapacitet kvar på ETT batteri, ger massor av kapacitet för motorstarter.

www.batteknik.se
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?

Det enklaste om du fricampar mycket är att köpa ett litet elverk för några tusen devalverade kronor. Vill du riktigt lyxa till det kan du köpa en inbyggd för si så där 40000:-

Då får du alltid max på bodelen, samtidigt kan du köra hårtork ladda laptopen etc.etc.

In inverter är riktigt farlig om du använder proppen till ciggtändaren. Då laddar du snabbt ur startbatteriet.

Mvh Hans
 
Toppen