• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av bärbar dator i husbil

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Jag har en fråga? Vilket sätt är bäst att ladda batteriet i en bärbar dator när man
är ute med husbilen och saknar ström 220volt
Sonny
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Laddning av bärbar dator i husbil

Svar finns redan under markisen om jag inte minns fel, men här kommer ett: Använd en ställbar spänningsomvandlare ,batterieliminator kopplat bilbatteriet T.ex Clas Ohlson 32-5502 el likv. beroende på hur mycket ström din dator drar. Detta är mycket bättre än att köra över en inverter då det åtgår mindre ström från batteriet och du slipper inverterns egen strömförbrukning. verkningsgraden blir bättre.
/Lars
 
F

F.d. 10211

Guest
Sv: Laddning av bärbar dator i husbil

Kolla bara så att datorn ej kräver ren SINUS det gjorde min så det var bara att köpa en inverter för ren sinus
bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Laddning av bärbar dator i husbil

En liten Varning.

Den omvandlaren som Clas Ohlsons säljer är för klen, den bränner lätt sönder om man kör datorn med den. Kjell & Co har en kraftigare Art 44473 pris: 439,-
som håller.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av bärbar dator i husbil

Köp gärna den omformaren som Gunnar rekommenderar. Men ta ur battariet från datorn. Har ni laddaren i behövs inte batteriet. Det går också bra att använda orginalladdaren och en billig 230 V omformare från Harald Nyborg eller någon annan leverantör. Datorn tar otroligt lite ström om man inte skall ladda batteriet
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av bärbar dator i husbil

Tar man ur batteriet ur datorn bör man inte mata datorn med 12v direkt från bilens elsystem, använd fortfarande den där lilla invertern för att isolera datorn från de spikar och andra spänningspulser som finns på bilens 12V-system.
Men man kan dra ner utspänningen från invertern till 15-16 V eftersom inget batteri nu behöver laddas.

Alla de här spänningsaggregaten som ger en högre spänning ut än vad de matas med innehåller en switchad kretslösning och är faktiskt invertrar även om man kallar dem för olika saker.
Och just denna switchning gör att de inte släpper igenom förstörande överspänningar och spikpulser, reglerkretsen på utgången klipper effektivt bort allt 'skräp'.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av bärbar dator i husbil

Ett litet tips angående laddning av bärbar dator:

Jag brukar ladda datorns batteri när vi kör. På så sätt kan jag använda datorn en del utan att belasta bobatterierna när jag väl stannat.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av bärbar dator i husbil

Använder alldrig batteriet när jag arbetar med datorn i husbilen. Kör direkt på invertern - tar inte mycket ström - om man inte skall ladda batteriet. Batteriet behöver ju endast användas om man inte har tillgång till annan strömförsörjning.
 
Toppen