• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin GPS ...?

L

Lärkan 321

Guest
Hej!
Vi håller som bäst på att utrusta vår nyinköpta husbil. Första övernattning planeras till kommande helg men men .... vi har ett problem:
Hur i .... hanterar man koordinaterna i en Garmin GPS? Hur vi än försöker så funkar det inte. Har vi köpt fel märke eller ????
Tacksamma för lite erfarna kommentarer kring detta.
//Ellås
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Garmin GPS ...?

Det väljer du själv i inställningarna.
Du kan välja på flera olika kartdatum.
Det som ligger närmast till hands är WGS84 eller RT90.
Sen kan man välja "Deg, min, sec" eller "Deg, min/100".
Du får väja samma system som den kartan har som du skall följa med på.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Garmin GPS ...?

Hej igen och tack för ditt svar men ...
... du får ursäkta men vi blev inte klokare. Vi sitter här med vår Garmin Nuvi och där kan man välja 4 format (varav det ena är "Brittiskt nationellt nät". Hur ska inställningen göras?
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Garmin GPS ...?

... jättebra adresser ... har kollat lite redan och ska läsa mer.
Tack för hjälpen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Garmin GPS ...?

Kan berätta att jag laddade hem husbilsplatserna härifran idag och la in dom i min TomTom utan problem.
Det finns ett program att hämta hem som hjälper dej att convertera filen till andra format.
Programmet heter poi-edit (poi=point of interest) och finns här: http://www.poiedit.com/downloads.htm Det går inte att ladda ner förrän man tryckt på hans sponsorslogga.

Till det programmet finns kartor som kan hämtas här:
http://www.asebro.se/SenasteNytt.htm

Dessa kartor skall placeras i programmets kartmapp efter upp-packning (rar).
C:\Program\Dnote Software\Poi Edit\maps

När man sen startar poi-edit och laddat in poi-filen och markerat alla positioner så ser man på kartorna var platserna finns.
Bra om man vill sitta hemma vid datorn och planera.

Vet att det ska gå att göra i Google Earth men det har inte funkat för mej.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Garmin GPS ...?

Hej ELLOS
Du har köpt en mycket bra navigator.
Ställ in den på wgs84 och sedan om du väljer degr,min sec (grader,minuter,sekunder) vilket är det vanligaste sättet, används här på våran hemsida. Även Reisemobil kör med det.
degr,min/100 (grader,minuter,decimaler) förekommer en del också, ibland på campingplatsers hemsidor och IDS stationsförteckning.
Båda sätten är att ange samma sak ex. kvart över nio eller 9 och 15.
När du skriver in koordinaterna så kör med back knappen så att värdet som står där raderas, skriv sedan in det du vill ha(degr) och spara sedan för att skriva in minuter efter att ha rensat inmatningsfältet.
När du är klar så tryck på visa kartan och då skall det stå koordinater och rätt ställe skall vara markerat
På CD skivan som medföljde finns instruktionsboken på flera språk, den är bra.
Mvh Gert8
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Garmin GPS ...?

Hej,
fantastiskt vad lite goda råd kan hjälpa. Nu har vi "hajat" hur det hela fungerar och i tidigt i morgon (fredag) så är det dags för oss att lämna Haninge och ge oss av för första övernattningsturen.... känns kul.

Vi säger stort tack till alla för de goda råden.
//Ellås
 
Toppen