• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej kompiiiiisar.
Nu har jag provat allt tror jag, letat efter knapp, laddat, ja det mesta som står i tidigare trådar.
Tror dock att batteriet klappat ihop, hur mäta detta?
Jag tror jag har en syramätare någonstans, ser man på den om en cell klappat ihop?
Om den nu är så att batteriet lagt av, vad skall man köpa?
Vilka batterier är bäst?
Tacksam för svar och tipps.
Vill ut och åka nu.
MVH KEJO 20:(
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Startbatteri

Sätt en voltmätare på batteriets poler, det lär visa runt 12 volt om du har laddat det. Pröva sedan att starta bilen fortfarande med voltmätaren på polerna, sjunker spänningen ner mot sådär 4 volt eller i alla fall under 9 volt så har du överslag i batteriet vilket är det vanligaste felet. Bara att köpa ett nytt i så fall, min erfarenhet är att Global är de bästa batterierna idag.
Men glöm inte att först kolla så att du har riktig kontakt mellan batteriet och polskorna, det brukar bli oxid imellan..
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri

Hämtade husbilen idag efter fukttest.Körde ca1,5mil hem ställde den på vändplanen för att städa i garaget.Det tog ca.2 tim.Skulle nu starta för att köra in den på plats.Vad hände? jo den dog när jag vred på nyckeln,Batteriet fulladdat.
Ringde ett samtal och fick rådet att kolla om polerna till batt. var fastskruvade.Gick ut och kollade.Pluspolen var dåligt åtdragen efter åtgärd startade den.PU nu är jag :D igen.
HaDe
Hasse HBK 9
 
Toppen