• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-böter

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Hej!
Som jag beskrev i ”Dit åker vi” var vi i Göteborg i helgen. Parkerade husbilen där vi alltid tidigare har parkerat. Betalade p-avgift och allt var i sin ordning, trodde vi. Döm av vår förvåning när vi kom tillbaka hade vi fått p-böter, 600 kr. På kontrollavgiftsfakturan stod det ”har parkerat på plats reserverad för personbil”. Ringde till Göteborgs Stads Parkeringsaktiebolag och fick tala med en trevlig kille. Det första han frågade om var om husbilen var en personbil klass 2 och det var det ju. Beskedet var då att han tar bort rapporteringen och vi kan kasta fakturan.

Det viktiga är bara att tänka på att stå med alla hjulen i en ruta. Räcker inte en ruta till betala för 2 rutor.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: P-böter

Ibland så skäms man för att vara Göteborgare. Det enda som dom vill ta bilismen på är pengar. I Göteborg kan Du parkera dygnet runt och Du måste betala alla dygnets 24 timmar. Det måste ju bero på att Stan är så STOR.

Men hur kan man förklara att i Stockholm (Som måste vara en betydligt mindre stad) går det alldeles utmärkt att parkera på nätterna i innestaden utan kostnad. Samma med Köpenhamn.
Hur kan det komma sig Jo det är så enkelt att Göteborg tog in i Parkeringsavgifter för 2004 cirka 80 miljoner. Om alla p-böter var med i detta förtäljer inte historien. Med det var ju bra att Ni fick riva era böter för Ni betalar ju så mycket skatt till Staten på Dieselskatten och fordonsskatten.
Nästa gång Ni kommer till Göteborg så hoppas jag att Ni kan stå och parkera utan att få böter, hls Kurt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: P-böter

Intressant detta med husbil kontra PB2.
Här har väl byråkraterna ställt till det för sig. Hur kan lapplisorna se skillnad på en husbil och en PB2.

Det kan man naturligvis inte, så för säkerhets skull lappas alla.

Göteborgs kommun gillar nog inte husbilar - och speciellt inte om man fricampar i staden.

Husbilar skall deporteras till de kommunägda campingplatserna, för mer klirr i kommunkassan - o därmed basta, o hör sen.

Mvh
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: P-böter

Verkar som man var väl medveten om att det fanns husbilar som är registrerade som personbil klass II. De var helt medvetna om att parkeringarna är till för personbilar oberoende storlek. Viktigt att se till att betala för hur många rutur som krävs för att alla hjul skall finnas inom rutan/rutorna, överhänget räknas ej.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: P-böter

Jo lapplisorna och penissarna kan det visst om dom orkar lägga ner lite energi på det. Dom kan slå på datan och se hur fordonet är regat om dom bryr sig. Tidigare var det här i Stockholm rätt populärt att ta bort nummerskyltarna när man parkerade och då det inte finns nån lag som säger att det måste finnas skyltar på fordonet när det står still så fungerade det. Men många bilar har chassinumret sitter på en plåt innan för rutan på intrumentbrädan, där kunde man läsa av numret och få fram registreringsnumret. Det är väl i Göteborg som här i Stockholm kanske, man har sålt ut p-bots tjänsten till privata företag och antagligen så tjänar dom mer ju fler avgifter dom skriver ut, dom kan inte skriva ut böter utan bara avgifter...
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: P-böter

Efter att ha läst detta ämne blev jag lite ängslig och inser att jag har en rejäl kunskapslucka om P-regler!

Om det bara är en vanlig P-skylt utan tilläggstavla, får även lätt lastbil stå där? Eller är det då bara personbilar?

Min egen husbil är ju LB-registrerad, men det har jag aldrig haft en tanke på att jag kanske inte skulle få stå på en vanlig parkering! Det är ju en av de saker som är så bra med min bil, att den ryms hur bra som heslt i en vanlig P-ruta!! Har i min okunnighet trott att det var formatet som avgjorde, inte registreringen!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: P-böter

Tack för det! Sökte efter något motsvarande igår utan framgång.
Då var det ungefär som jag trodde då! Så länge jag undviker de med tilläggstavla bör det alltså vara OK!
 
F

F.d. 12696

Guest
Sv: P-böter

Hej!
Detta är utdrag ur Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner (Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner)
Där ser vi hur definitionen av personbil klass2 är och däri befinner sig väl istortsett alla våra husbilar.
Det har inget att göra med vad som står på registreringsbeviset t.ex lastbil.
Letade efter detta när vi besökte Smögen och de hade ett parkeringsförbud mot Husbil Klass2 mellan 20.00-08.00. Letade då hos vägverket och konstaterade att det finns inget sådant begrepp utan det rätta skall vara Personbil klass2. De hade i Sotenäs kommun skrivit Husbil klass2 för att förtydliga men jag anser att det blir fel då det inte finns någon sådan beteckning. Har man fått parkeringsböter när man stått där och så tycker jag man skall överklaga då det är fel benämning på vårt fordon.

Personbil klass I En personbil som inte tillhör klass II.

Personbil klass II En personbil som är permanent försedd
med ett karosseri som är inrättat som
bostadsutrymme och utrustat med
åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas
till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för
matlagning och lagring och
d. bord.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: P-böter

hpskara, bara för att jag inte ska missförstå dig, menar du att en lastbilsklassad husbil egentligen är en pb klass II eller är det jag som missförstått dig? Det måste vara benämningen i registreringsbeviset som gäller. Hälsn/AndersW
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: P-böter

Jag tycker att det är otvetydigt att en husbil är Pb typ 2 oavsett om det står lätt lastbil eller Pb2 i registreringsbeviset, allt enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.

Det står ju faktiskt:

"Personbil En bil som är försedd med högst åtta
sittplatser utöver förarplatsen och
1. är inrättad huvudsakligen för
personbefordran eller
2. är permanent försedd med ett karosseri
som är inrättat som bostadsutrymme och
utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan
utgöras av sittplatser som kan omvandlas
till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för
matlagning och lagring och
d. bord."


Det kan kanske vara idé att ha med den lagtextem i bilen för att visa upp för eventuellt mindre väl utbildade parkeringsvakter.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: P-böter

Jag har mycket svårt att tänka mig att lagstiftaren menar att benämningen lastbil i registreringsbeviset i praktiken kan överföras till att lastbilen blir personbil klass II. Man kan visserligen blanda äpplen och päron i en korg men äpplena fortsätter att vara äpplen och päronen att vara päron. Det är först efter registreringsbesiktning som en tidigare lastbil kan bli personbil klass II. Hälsn/AndersW
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: P-böter

Här länken till lagtexten Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner som Michel hänvisar till. Den säger helt klart att Lastbil är avsedda att frakta gods eller som inte är att avse som personbil eller buss, samt att personbil är en bil som är avsedd för personbefordran och har nögst åtta sittplatser. Personbill finns av två typer varav den ena ärförsedd med bostadsinredning (inkl definition av vad detta betyder).
Lätt lastbil på regbeviset verkar ha fallit som definition på vilken typ av fordon som avses. Kan undra om de privata företagon som tar in felparkeringavgifter följer lagen utan att först vilja skapa ett prejudikat med hjälp av sina jurister?
Kanske bäst att regga om till personbil kl 2.

EssoJ
 
Senast ändrad:

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: P-böter

OJ ! Oj! vad det skall vara krångligt och byråkratiskt . Efter vår första resa ned till Tyskland upptäckte vi vad enkelt det var att parkera . På dom flesta ställen stod det klart och tydligt ( en skylt med en husbil på ) var vi kunde parkera. Varför skall det vara så svårt i Sverige. "Dom" får ju börja anstränga sig lite i städer o kommuner, för vi blir ju fler och fler och vill "dom" ha turister i våra städer, ja då behöver det göras något.
Sånt´här gör mej så besviken på Sverige som turistland.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: P-böter

Allt skulle bli så mycket enklare om Vägverket införde benämningen husbil i lagstiftningen. Då skulle vi slippa merparten av de krångliga frågeställningarna och anpassa oss till resten av Europa. Hälsn/AndersW
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: P-böter

Är det inte så att det som står i registreringsbeviset är till för beskattningen av fordonet. Det har alltså inget att göra med vad fordonet används till eller hur det används, ej heller vad det är för typ av fordon. Det senare klargörs i ovan nämnda lagtext som förklarar terminologin kring fordon och dess ingående komponenter.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: P-böter

Läs övergångsbestämmelser i lagen:

2006:240
1. Denna lag träder i kraft den 1 maj 2006.
2. En klassificering enligt äldre bestämmelser av ett fordon som personbil eller lastbil gäller fortfarande.

Så denna lag om Pb2=husbil gäller bara utfärdanden efter 1 maj 2006

Alla husbilar som var lastbil innan dess är det fortfarande enl. detta.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: P-böter

Efter kontakt med en jurist på Vägverket i Borlänge, kan jag bekräfta Håkans inlägg och komplettera med vad juristen uppgav: Typbeteckningen i registreringsbeviset gäller och kan inte "tolkas" bort. För att behandlas som en personbil måste husbilen vara registrerad som en sådan. Hälsn/AndersW
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: P-böter

Ett smidigt sätt att dra in pengar till AB Svensk Bilprovning! Tänk om man istället hade skrivit en lag som säger att det är fordonets faktiska utseende som avgör. Tanken var väl att komma till rätta med den höga skatten på tunga husbilar. Eller minns jg fel?

EssoJ
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: P-böter

Just precis och eftersom det var finansdepartementet som genomförde ändringen, synbarligen utan att lyssna med näringsdepartementet och genom dem Vägverket, så blev resultatet denna röra. Hälsn/AndersW
 
Toppen