• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad i hela fridens!!!!!!!

F

F.d. 6057

Guest
Var ut och skulle starta upp Hobby´n fiat -03 inför stundande premiärtur och vad händer stendöd??? trots fullladdat batteri som jag hade i garaget. drog runt motorn ett halvt varv sen dött, kopplade i batt,ladd men den visade på fulladdat mätte upp batt och det visade 12,9 men orkade inte dra runt. vad är detta , börjar sessen på detta vis hur ska den då sluta. några förslag på fel. OBS har kollat alla kablar ink jord flätor lossat rengjort och satt dit kopparpassta utan resultat.:mad:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.531
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Hej!

Kan vara batteriet ändå.

Har du mätt syravikten i batteriet?
Spänningen i obelastat tillstånd kan visa okey trots att batteriet är mer eller mindre urladdat.

Har du testa att koppla på startkablar från en annan bil? Om det funkar nu så vet du vad det är so krånglar.

Lycka till :)
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Vilket elände! Jag lider med dig. En god vän till mig hade en ny Volvo som vägrade att starta lite då och då. När han vred på startnyckeln så hände ingenting. Efter någon timmas väntan så starta den och gjorde så under en veckas tid, men så plötsligt var allt dött igen. Volvoverkstaden hittade inget fel. För att göra en lång historia kort: Felet var att pluskabeln vid batteriets kabelsko inte var tillräckligt hopklämd. Det syntes inget onormalt förrän de lossade kabelskon från kabeln.
Teoretiskt kan det vara något liknande hos dig. Berätta gärna hur det hela slutar och lycka till olycksbroder.
Farbror Claes
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Micke
Du får se på det positive og det må da være å få problemene før sesongen og ikke i sesongen.

Håper ikke du har satt inn kontaktflatene med kopparpasta? Tror ikke kopper og bly er noe god kombinasjon heller. Man skal bruke syrefritt fett, Tectyl eller liknende og det er for å hindre at oksygen kommer til og det korroderer og blir dårlig kontakt.

Det første jeg ville gjort var og målt batteriet når du prøver å starte, og du må måle helt inne på batteripolene fordi det er ofte mellom pol og kabelsko det blir dårlig kontakt. Hvis ikke spenningen da går under 10,0 - 9,5V er batteriet mest sansynlig OK og feilen må være en annen plass.

Ta så og mål helt nede på startmotoren når du prøver å starte, mål helt inne på skuen som den tykke kablen fra batteriet kommer og på jord på startmotoren. Spenningen der bør ikke ligge mer en 0,8V under det du målte på batteriet når du prøvde å starte.
Får du mellom 10 og 11V minimum når du prøver å starte og motoren ikke går fort nok rundt da er det nok startmotoren som er defekt. Får du under 10 - 11V på startmotoren og 1 - 2V mere på batteriet når du prøver og starte, er det dårlig kontakt i ledningene/kontaktflatene og du må prøve å finne ut hvor ved og måle deg frem. Man kan bare måle seg frem til det med og flytte + målepinnen lengre og lengre vekk fra batteriet til man finner ut hvor den dårlige kontakten/eller bruddet er, minuspinnen til måleinstrumentet er på - polen på batteriet hele tiden under denne målingen.

Mister du all Volten på den tynne ledningen fra tenningslåsen (klemme 50 på startmotoren, den tykke er 30 og det var den som de første målingene ble tatt på) og ned på startmotoren når du prøver og starte, eller det er helt dødt motoren vil ikke gå rundt, men Volt på batteriet. Kan det også være feil med tenningslåsen på bilen.

Lykke til med å finne feilen og håper det bare er en dårlig kontakt.
 
F

F.d. 18301

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

:mcride: hej .
Har du haft batteriet på underhållsladdning , eller har du laddat fullt och låtit det stå .
Om det sista är fallet , ja då har det med all säkerhet klappat ihop . Ett startbatteri gillar inte att bara stå , avlagringar gör att det blir kortslutning mellan cellerna . En annan sak du bör kolla är om startmotorn har kärvat ihop , fett blir välldigt segt när det har fått stå en längre tid . Och om den går trögt så krävs det extra mycket för att starta , så om du har kombinationen trög startmotor och ett halv dåligt batteri = bil som inte startar .
Det hände faktisk med min , men efter en rengöring och smörjning av startmotor och ett nytt batteri spann den som en taskig katt .:music-icon:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Problemet löst:yes: tack vare Husbilsdocktorn him self, Sten från Sundsvall ringer. Vad ska man säga!, telefonen ringer när man är som mest fundersam,

>Tryck på knappen!!!
<vilken knapp???
>på knappen, den med gummi vid torpedväggen.
< jahaaaa, tänker man, kan detta vara ännu ett konstigt förslag intalar man sig!!
ut till bilen på med ficklampan och letar, ser plötsigt en grej som ser ut som ett relä med gummi på, den sitter på torpedväggen, trevar in handen och trycker till,,,, ett klick ljud hörs och jag tänker för mig själv, kan detta verkeligen vara möjligt? detta visade sig vara felet, klev in i bilen vred om nyckeln och vad hände! jo den startade omedelbart och spinner som en katt.
Vad ska man säga???
Tusen och åter tusen tack till Sundsvall (MATFORS) för en räddad Slalom dag till Storklinten. (obs! Men jag håller ändå på MODO och dom klår nog Timrå);)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Vad kan det vara för mirakelknapp du har Micke?
Skulle vara bra att veta om alla har en sån däringa knapp ifall men skulle få startproblem någon gång i framtiden.
:wub:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

:yes: Grattis att problemet löste sig utan en massa kostnader:yes:


Var exakt sitter knappen? Låter som en återställning av något slag.


Mvh Håkan J
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Hejsan! Knappen sitter precis till höger bakom batteriet på torpedväggen. ser ut som ett extraljusrelä ungefär och har en gummi överdel, bara att trycka på toppen. detta gäller Fiat vet ej om det finns på alla årsmodeller men min är en -03a.

Nu bär det iväg till Storklinten för en härlig skiddag, kanonväder har vi här i Piteå tempen är just nu kl 09,30 -1 och fullt solsken, Ha det.:snow-icon:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Grattis Micke för att det ordnade sig. Jag låg och tänkte på dig och ditt problem innan jag somnade. Förresten har du sett efter om det finns andra knappar i andra färger? Kanske någon vid punktering!
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Min Hobby 750 startade inte heller, satte på batteriladdaren några minuter då startade den, den står nu på verkstad för byte av kamrem, så jag vet inte om den startar igen när jag skall därifrån.
Laddas batteriet när man står på stolpe?
Jag har hafft el inkopplat hela tiden men det verkar inte som startbatteriet laddas.

MVH KEJO20:confused:
 
F

F.d. 9545

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Kejo
På vår 750 -03 så fanns det en instrumentpanel där man i mitten såg hur många ampere som laddades och sen kunde man välja att se batterispänningen på bodel resp. motorbatteri.(både motor och bodel laddas vid stolpe)
Om du har cellbrott på startbatteriet så visar instrumentet
att spänningen är OK. Men batteriet tar inte emot ström(ampere) utan den laddande amperen omvandlas till värme och batteriet kan bli ganska varmt. Känn med handen på sidan. Batterisyran blir uppvärmt och försvinner. Fyller man på med destillerat vatten så kan batteriet funka igen men har du cellbrott så har problemet kvar. Återstår att köpa nytt, mycket pengar men att ha ständiga bekymmer med startsvårigheter är svårt att leva med.
Hälsningar gert
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Hej !

Detta är knappen jag tippsade Micke om, den sitter till höger om batteriet , som en
gummi tuta , om det gäller en Fiat , hoppas det är till lite hjälp .

Mvh. Sten
 

Bilagor

  • DSCN5814.JPG
    DSCN5814.JPG
    83,3 KB · Visningar: 144
G

Göran T625

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Är det någon som vet vad som döljer sig under kåpan resp. gummiknappen? Är det startreläet eller??

HB-hälsningar

Göran 292
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Hej. Om någon undrar så den informationen jag fått, skall den knappen va återställning till bränslepumpen.
När jag ser ditt foto Fralle, så ser jag att kåpan uppe på batteriet ligger lös. Låt den inte göra det.
På ett servicebesök jag gjorde hos Lindells i Finja,
fick jag beskedet att antingen ta bort kåpan eller skruva fast den. Så servicekillen skruvade fast den med en plåtskruv.
Anledningen enl. verkstaden var att kåpan trillat av och kommit in i remmarna till motorn med ett haveri som följd på ett par husbilar som gått på uthyrning.
Hälsn. Krister.:wideeyed:
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Hej Göran !

Det bästa är att fråga din service kille, passa på då du gör service på
din Husbil, jag själv ringde min servis snubbe, då jag inte fick i gång min bil
då får du bästa och rätta svaren.

Mvh. Sten. ;)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

En del bilar har en så kallad emergency breaker, en strömställare som reagerar på häftiga rörelser som tex inträffar vid en kollision. Då bryter strömställaren spänningen till bränslepumpem för att motorn ska stanna eller att det inte ska stå och pumpa ut bränsle från en avsliten ledning så att det börjar brinna. Ford har det tex. På personbilarna sitter det en reset knapp under reserhjulet och på lastvagnschassierna sitter knappen under instrumentbrädan på vänster sida. Tydligen så har även nyare Fiat det med vilket inte alls är fel, synd att ingen blir upplyst om det bara.. Den här knappen är känslig och kan slå till bara av att man åker över ett farthinder tex. Vet inte hur många jag har återställt på Fordar....
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Suck! Hjääälp!

Samma problem här, Fiat 2,8 -00, batteri ok, bränsle tillförsel ok.
Men startar inte!
Tror jag har hittat rätt "knapp", ser lite anorlunda ut, trycker men det hörs inget klickande och bilen startar inte.
Måste bilen stå i ett visst läge, måste man göra saker i en precis ordning?

Måste flytta bilen - nu.
Imorgon skall de gräva upp gatan....

Hälsningar / Yvonne
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!

Happy.
Vi hade en 00-a Fiat på den såg "knappen" ut som en liten svart burk med gummihätta på övre delen. Under denna sitter knappen, du skall trycka ned gummit uppifrån. Prova att ha nyckeln avslagen. Enligt Fiat fick jag beskedet att denna knapp återställer elektroniken och mobilisern dvs startspärren. Startspärren på 00-an består av en magnetventil som stänger av bränsletillförseln.
Lycka till. Bilen behöver inte stå i nåt visst läge.

Testa med den bruna nyckeln, kanske du har tappat koden på de svarta.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen