• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radioamatörer i husbil

F

F.d. 25429

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej Göran
Her kommer en mere radioamatör: SA7CMD
Medlemsnummer: 9559
Bokhaga
Venlig hilsen Tony
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25429

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej Göran
Her kommer en mere radioamatör: SA7CMD
Medlemsnummer: 9559
Bokhaga
Venlig hilsen Tony
 

SMLBR

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Heby
HBK-Nr
16211
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

SM5LBR - 7S5R - SA5R
QRV på 2m/70cm i en Weinsberg husbil.
Nyss hemkommen från Gotland/Fårö.
 
F

F.d. 53670

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Jag är amatör med signal SM5SNF och bor i Tumbo utanför Eskilstuna.
Har idag skrivit på köpehandlingarna för en Dethleffs A6971 -05 (=första husbilen) och väntar med spänning på att få hem den så jag åtminstone får börja montera in en 2/70 station.
// Claes
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Den bästa radion för en husbil är Kenwood TM-D710GE.

+ APRS - håll reda på var andra radioamatörer befinner sig
+ Voice Allert - Man hör när andra stationer finns inom räckvidd
+ QSY - radion sänder ut aktuell passningsfrekvens så man kan hitta varandra och med en knapptryckning ställer radion in rätt frekvens, skift och subton.
+ Delat montage för enkel installation i moderna bilar
+ 50 watt VHF/UHF

Vill man att andra ska se den egna positionen kan man låta radion sända ut den via APRS. Vänner och bekanta kan sedan gå in på Google Maps APRS och se var ni är. Funktionen slår man på och av efter behag. Läs mer om APRS på APRS Sweden - APRS pÃ¥ Svenska. Med APRS kan man även skicka textmeddelanden till andra APRS-stationer och e-post till övriga. Man kan även skicka ut gruppmeddelanden till alla. Exempelvis om man vill bjuda in till ett evenemang.


Kenwood_TM-D710GE.png
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Här är ännu en amatör på forumet, sm7rdx.
Nybliven husbilsägare och nybliven medlem i HBK.
Funderar på hur jag bäst monterar 2/70-antenn och var.

/Bengt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Jag satte min på monteringsbygeln till takboxen (rails).
Köpte fäste och antenn hos SRSAB i Karlstad.
 

Bilagor

  • Antennfäste.jpg
    Antennfäste.jpg
    723,6 KB · Visningar: 22

Cariola

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18513
Medlemskap
2024
Från båt till husbil, nu flyttas 706'an och trafiken blir mobilt på 2m och 70 cm. AT130 kommer att kanske kopplas in vid qrx-läge med husbilen och köra hf:spinny:

Passningen kommer att bli på 145500 kHz (den enda anropsfrekvensen).

73's hpe cu agn.

Ola (SM6KXE) :spinny:
 
F

F.d. 55605

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej kul att se fler som försöker vara QRV på 2meter,
Har mobilradion på i de flesta fall men blir ganska less på repeater trafiken då man ska veta subtoner och annat som ska programmeras på repeatrarna freq,
Väl mött på 145 500 i sommar ska åka genom hela SM -land
 
F

F.d. 26370

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Det var kul att se så många kända radioamatörer bland husbilsägarna här på forumet!

Här kommer en till och som nyligen blivit ägare till en Burstner 570 TD av 1995 års modell. Premiärturen för två veckor sedan gick från Lund till Rättvik via Mora T o R utan missöden och missljud från femmans växel som jag känner till är lite klen i kuggarna på de gamla lådorna.

Radioutrustningen består f n av min smått antika Icom IC706MKIIG transceiver med autotuner Icom AH4 monterad på de tvärgående profilerna för solcellerna mellan railsen på taket tillsammans med en ganska robust US Army mobilantenn med längd 5,8 m i kortversion. Översta sektionen är försedd med en gängad 3/8-24 UNF nippel som jag svarvat till för att kunna skruva på ytterligare 4,8 m. Det ger en total längd av 10,6 m eller ungefär en kvartsvåg för 7 MHz. Autotunern stämmer galant av alla våra amatörband från 3,5 - 28 MHz med både kort och lång antenn ansluten. Antennen är enkel att skruva av och på och nås via takstegen där bak. Så får det bli.

Sprötantennen på taket är kanske inte en hit att använda vid körning under broarna men väl vid stillastående på campingplatserna. Att vanligt folk undrar vad det är för metspö på taket får man ta. Under veckan som kommer skall en kort pinne för 144 och 432 MHz monteras så installationen blir komplett.

I slutet av nästa vecka går färden till EDR Sommerlejr på Helnäs Camping som ligger på en halvö i sydvästra delen av Fyn. C:a 45 ekipage från Danmark plus vi (XYL och jag) här från Skåne är redan föranmälda och det brukar droppa in en handfull oanmälda när lägret väl kommit igång. Finns det fler här som har planer på att besöka sommerlejret? Det är öppet för alla.

/Bengt SM7EQL
 
K

Krukmakarn

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

SM5JPG finns med bland er, dock är inte riggen monterad än. Hemvist Kolsva i Västmanland
 

Boalor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
11553
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej!
Även jag finns med i skaran av Sändaramatörer.
Har för närvarande bara bärbar utrustning i husbilen.
73 de Bosse SM0GSZ
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Radioamatörer i husbil

Lika bra att stämma in i skaran, även om jag inte är direkt aktiv så ofta, men lär väl ta med handapparaten på resor framöver.
SM2RJF
 

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej!
Även jag finns med i skaran av Sändaramatörer.
Har för närvarande ingen utrustning i husbilen.
73 de Klaus DF5XG
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

SM4TFE har en ID5100 monterad, lyssnar på 145.500 och D-Star. Inte så mycket nu under vintern dock :)
 
Toppen