• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverters

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Hej alla.

Vad har ni för erfarenhet av s.k inverters. Vi har för avsikt att köpa en för att kunna utnyttja tv/digitalbox eller ladda en dator då vi står utan el. Vad behövs för storlek? Tips om bra och hyfsat billiga mottages med tacksamhet. För övrigt blev årets premiärtur ut över östra småland och till öland. Härligt att säsongen äntligen har börjat med tanke på förra årets väntan.

Ha det bra
Janne :spinny:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverters

Vi är nog inne på samma linje du och jag Hundvakten.
Den mesta 12v-utrustningen är stämplat för 13.8v och generatorn ligger väl på max 14v så det ska inte vara några problem.
Då tror jag att det kan vara större problem med en hackad likström som dom billiga invertrarna ger.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Inverters

Hej igen!
Och ett stort tack, Loomis! Då är det alltså som jag antydde i texten egentligen en onödig manöver som försäljaren föreslog - och jag accepterade. Till Hundvakten kan jag säga att bilden i alla fall är så perfekt som den någonsin kan vara - så ur den aspekten är allt frid och fröjd.

Glömde också nämna att TV:n har en inbyggd digitalbox, som kanske på något outgrundligt sätt kanske rättfärdigar försäljarens argument i någon grad.

MVH
Staffan
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Inverters

Hej. 12v. 13,7v. och över 14v låter som en soppa. Men men TV apparater som är tillverkade bil/camping 12v. tål spikar och laddspänning på över 14/15v. Transformatorerna 220v. till 12v. som följer platt TV för hemmet ger 12v. på några tiondelar när. TV´n för övrigt har inget skydd för överspänning. Det bör dock gå bra att köra en sådan på batteriet i husbilen om man inte är inkopplad på laddning (som ger runt 14v.) men då kan man ju använda 220v. och orginaltrafon. Något man absolut bör undvika är att starta bilen när TV´n går direkt på batteriet. Jag har själv hållit mig till de här reglerna och det har fungerat ok.
(Jag har dock inte kunnat låta bli att testa, min platt TV funkar mellan 8 till 15v.)
m.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Inverters

Hej, JANKRO en gång till, glömde lite. Om man nu vill använda något för att skydda TV´n så verkar det väldigt dumt (ursäkta) att transformera om 12v. till 220v. och sen tillbaka till 12v. igen. På ELFA finns det en spänningsstabbelisator som håller ordning på battriets skiftande 12v. och ger ren 12v. ut vid batteri spänningingar på omkring 10v. till 15v. Det man skall tänka på är att även här har man en förlust på mellan 20 till 30 %.
Nu får det räcka för idag JANKRO
 
Toppen