• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i Europa

F

F.d. 2344

Guest
Hej alla!
Jag heter Eric och är en nybliven medlem med en Elnagh husbil.
Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Jag har en Boxerdekoder till min TV i husbilen och undrar hur det fungerar nere i Europa. Nån som vet??

Eric
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: TV i Europa

:spinny: Det fungerar till full belåtenhet för oss vi har en
Nokia 112 med Boxerabonnemang.:spinny:
MvhLasse
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: TV i Europa

Om det är svensk TV du vill se så blir du besviken. Digital-TV via Boxer är marksänd och räcker inte längre än den gamla analoga gjorde. Vill du se utlänsk digitalsänd TV så är läget ett annat, då fungerar det i de länder som sänder digitalt.
Vill du se svensk TV i europa så är det satellitmottagning som gäller. Det funkar i stora delar europa beroende på vilken operatör du väljer. I södra europa och norra afrika är det enbart SVT Europa som klarar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: TV i Europa

Har man trådlös uppkoppling så kan man se svensk TV via Internet i den bärbara datorn.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: TV i Europa

är det "bara" tidigare sända program man kan se via webben eller kan man se program som sänds live?
jag kan bara hitta tablåer för tidigare sända program på hemsidorna för SVT o TV4, finns det andra ställen på det förträffliga nätet som jag missat?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: TV i Europa

På SVT kan man bara se redan sända program, inte "live" vad jag vet. Nyheter kommer flera gånger om dagen.

Det är ingen nackdel att man inte kan se programmen "live" eftersom man slipper passa tider. Man tittar när man själv vill och inte har annat för sig.
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: TV i Europa

Vi lämnar vår Tv hemma efter att ha lyssnat till Persbrant dubbad till tyska i en Beckfilm.
Svenska utlandsradion blir mer sport att försöka få in.
 
F

F.d. 3542

Guest
Sv: TV i Europa

För att se på svenska kanaler måste du förutom parabol ha någon sorts sattelit-abbonemang. Viasat exempelvis vill att du använder deras dekoder som är för 220v.
Med en avtalslös 12-voltsdekoder kan du däremot se ett femtio-tal fria tyska kanaler över hela Europa. Förmodligen finns även engelska och franska om man vet var man skall leta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV i Europa

Det er mulig med et Canal Digital kort i en CI tuner, har selv den norske utgaven av kortet, sat mottak er da ok ned til noe sør for Paris. Lengre sør i frankrike og Spania fungerer kun NRK1, Dansk TV1 og 2 og et par finske, desverre ingen Svenske. Disse skandinaviske kanalene er og bare for de som har kort fra det landet programmet sendes fra og blir sendt over en gammel sat - så vi får se hvor lenge den lever.

Men lengre øst er det bedre dekning på hovedkanalene - norditalia til Hellas skal fungere med en 90 cm parabol. Og som en anne kommenterte det er nok av tyske og endel andre over hele Europa, de fleste på Astra 1 (19 grad øst).
Selv kjører vi med en Oyster 85 Digital CI med norsk Canal Digital basiskort.
ten Haaft GmbH mobile Satanlagen beskriver denne løsningen som bare benytter 12V.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: TV i Europa

Som mest så fick jag 22 fria kanaler i Tyskland på min SEG DVB-t dekoder.Bra program och fin musik.:music-icon:
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: TV i Europa

I varje fall Holland, Frankrike och Spanien har samma digitalsystem för marksänd TV så där fungerar Boxer-dekodern, på dom ställena har jag provat. Troligen fungerar den i fler länder. Du kan bara se dom fria kanalerna och antalet fria kanaler varierar kraftigt även inom länderna.
 
F

F.d. 52910

Guest
Sv: TV i Europa

Hej.
Vi har under de senaste 5 åren kört till Spanien. Vi har parabol och digitalmottagare. Vi har Canal Digital och SVT-Europa kory. Vid ett tillfälle skulle vi se TV i Frakrike med Canal Digitalkoret men det gick inte så jag ringde Canal Digital och berättade att det inte fungerade trots att att det kvällen innan fungerat i Tyskland. Killen jag talade med sa ,ÄR NI UTOMLANDS MED VÅRT KORT) det får bara användas i Sverige. Jag spärrar kortet direkt och Du får ringa mig då ni åter är i Sverige. OK jag ringde Canal Digital från min mobiltelefon då jag var hemma i Karlshamn men se det dög inte han ville se att jag verkligen ringde från min hemtgelefon vilket jag gjorde direkt efter och fick ett kraftigt påpekande att de har många kanaler som de enligt avtal inte får sända utanför Sverige. Det var dock inte något problem vi hade ju SVT-Europakortet som vi numera använder för våra resor ned till södra Spanien. Om vi geografiskt använder vårt Canal Digital-kort så säger vi inget då mottagningsgränsen är nådd, vilket verkar vara i norra delen av Frankrike eller södra Tyskland. Jag har nu ordnat så vi kan se Sverige i Laptopen.
Kanske vi kör till Spanien i slutet av Sept. även detta år.
Ha det så bra på Era resor med eller utan TV önskar Irene och Hasse i Karlsham
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: TV i Europa

Hej,
Vi tittar överallt i Europa alla svenska nyheter & de intressanta programmen via webben, se svt.se - Startsida, de är bandade, så vi kan titta på de när vi vill.
Nyheterna har bara en max halvtimmes dröjtid.

hälsning
jyrkla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TV i Europa

Visst sänder både SVT och TV4 live över webben!

photo-771061.jpg
photo-769721.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: TV i Europa

Men mycket av SVT's sändningar är spärrade så de ej ses i utlandet. Detta av copyright-skäl förmodar jag. Om man vill se dom så får man ha en vpn-förbindelse hem eller liknande lösning.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: TV i Europa

Vi ser kanal 1 och 2 och 4, samt 24 och 6, allt via slingplayer, men du behöver ha tillgång till internet, bilden kommer ju via datorn men med en vga kabel koplad till tv så ser vi all tv där.
Tänk bara att du behöver ett internet som är ganska snabbt minst 0,7 mbs hastighet för att få en bra bild.
 
Toppen