• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoldrivet elverk?

F

F.d. 4989

Guest
Är det någon som har erfaranhet av gasoldrivna elverk.
är det samma ljudnivå som på bensindrivna?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasoldrivet elverk?

Hej på Er. Vi var på Elmia på 1800 talet och där hade dom elverk som gick på Gasol. Men jag har letat nu och kan icke hitta några men dom som vi lyssnade på då dom gick jävl--- TYST.
Så att om Ni känner någon i någon Husvagnsklubb så tror jag nog att det finns någon som kommer ihåg detta, hls Kurt.b
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gasoldrivet elverk?

Det går inte tystare för att det går på gasol, bara betydligt miljövänligare! Har en hel del erfarenheter från LPG bilarnas tid på 80 talet och det var bara positivt tills man upptäckte att det var mycket billigare att köra på gasol än bensin, man la på en skatt så att det vart dyrare att köra miljövänligt.. Alla Taxi som gick på det samt alla Stockholms Kommuns bilar byttes inte ut mot LPG bilar när det var dax för byte.. Det är en precis likadan motor som en bensin motor men med en lite annat förgasarsystem. Låter lika mycket som en bensin motor men ger rena avgaser och olja ser ut som ny även efter 1000 mil. Undrar om det inte kan vara ett Robin aggregat du har tittat på? Jag har ett sånt själv fast bensindrivet. Dom har löst ljudet på ett smart sätt, avgaserna går ut via fläktens utblås och det blir verkligen tyst gång på dom. Kolla på weben och leta efter Japanska Robin
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gasoldrivet elverk?

Ja det kan säkert vara något, frågan är nog bara vem som säljer det i Sverige och hur länge.. Jag köpte ett Kinesiskt elverk till sommarstället i Norrtälje, där är det elavbrott rätt ofta! Inget fel alls på elverket, man måste bara skruva ihop allting först även om det är klart för användning vid köp.. Hur många vill och kan det? Tyvärr så är dom rent Kinesiska grejerna inte ISO certade ännu men blir väl det om dom ska kunna överleva. Dom produkter vi köper till vardags för lite högre priser är det även om dom är tillverkade i Kina. Problemet jag kan se är att man måste börja med att kolla över allting och dra åt, kanske byta taskiga kontakter mm. Pajar det så får man nog känna sig blåst många gånger, inte alla gånger! Men å andra sidan så handlar det om pengar som man oftast har råd med som lärpengar.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Gasoldrivet elverk?

Bränslecell
Hymer har i sin reklam en beskrivning av en bränslecell som verkar bra. Någon som vet mer? Se nedan hur den beskrivs i text.
Bränslecell. Inbyggnaden ger dig helt oberoende strömförsörjning till och med när du vintercampar. Den är högpresterande (100 Ah/dag) och bekväm (helautomatisk). En av de lättaste strömkällorna och tyst som en dator.
http://www.hymercenter.se/files/2007-hymercenter-hymer_integrerade-SE.pdf

Sid 49 i foldern

Hälsningar Kalle​
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gasoldrivet elverk?

Pieper i Gladbeck www.pieper-gladbeck.de konverterar Honda Elverk från EU10i och uppåt till gasoldrift.
De brukar visa dessa på Düsseldorfmässan varje år och de blir nästan ljudlösa.
Nackdelen är att förbrukningen blir hög och det är svårt att motivera kostnaden jämfört med bensin. Energiinnehållet i gasol är avsevärt sämre än i Bensin samt att man bara får medföra 2x11kg i en husbil utan att utsättas för problem.

Ett smakligare alternativ med gas är nog Gasperini i så fall. Säljs av Reimo www.reimo.com
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasoldrivet elverk?

kan inte hitta den på Reimos hemsida eller prisuppgift på tillverkarens hemsida
minns nu att jag såg Piepers gasol-konverterade Honda-elverk på mässan i Düssedorf i höstas och dom gick oerhört tyst, dom hade ett igång i montern hela dagarna
borde gå att konvertera vilket bensindrivet elverk som helst till gasol
ska kolla lite med mina kollegor i branschen, hörde talas om en prototyp till gasoldriven gräsklippare för något år sedan, den laddades med engångstuber som används bl a för gasolkök o ogräsbrännare och tekniken för gaskonvertering bör vara lika som för ett elverk
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasoldrivet elverk?

Fant den på reimo sin side EUR 2499 for standardpakken, det er og en leverandør i Veijle i Danmark. Ingen i Sverige eller Norge. Et alternativ er Dometic sitt gas agregat, med reimo tar UR 3700 for denne. Dometic sin leverer 220V mens gasperini er en ren 12V løsning med fullautomatisk drift på samme måte som efoy sin metanol brenselsselle.
Motoren i gasperini er en liten totakter som er bygd om til gas drift.
Ladeefekten på gasperini er 20A - vesentlig bedre enn efoy, denne siste er best som et supplement til solpanel. Gas drift sammen med tank og autogas gir en brukbar økonomi. For normale husbiler kan tankflaske fra Wynen-gas www.wynen-gas.de være en løsning.

 
F

F.d. 55548

Guest
Sv: Gasoldrivet elverk?

Hej Jag har gasol drivet elverk fastmonterat i bilen en kanon grej går väldigt tyst du kan sova i bilen om det går så tyst är det MVH Bosse
Jag använder bara LPG gas tankar på tappen har tank 60 liter tankar ca 1 gång per år ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gasoldrivet elverk?

Jag har lyssnat och luktat på ett gasoldrivet elverk och skillnaden mot konventionella elverk är mycket stor! Det finns billiga konverteringssatser att köpa i England. DjFreddy har ett gasoldrivet elverk i sin bil och han dyker förhoppningsvis upp i denna tråd så småningom. Han vet hur man gör.

Faktum är att gasoldrivna elverk fungerar så bra så att jag har funderat på ett skaffa ett själv. Risken att man stör sina grannar med oljud och rentav gasar ihjäl dem eller sig själv blir mycket mindre med gasoldrift.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen