• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr el ... burrrr..

F

F.d. 3581

Guest
Jag skall hädanefter inte klaga på dyr el i huset hemma.
Vi stod med husbilen på en camping natten mellan lördag o söndag, då jag roade mig med att ansluta kilowattimmätaren mellan stolpen och bilen.

Platsen kostade 175:- inkl el, och vi förbrukade mellan ca kl 18.00 då vi anslöt oss till kl 9.15 på söndagen, nästan exakt 30 kilowattimmar.
Vilket med en enkel division innebär en elkostnad på 5.83/kilowattimme.

Använde vi något övrigt av anläggningens faciliteter - jo, det gjorde vi.
Vi slängde två soppåsar i en container.

Duschade gjorde vi i bilen, o lite annat som naturen kräver.

Jag bara tänkte lite högt .........
Vem sa att svensk camping utvecklas ????
icon12.gif


Hälsningar
Dag
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Dyr el ... burrrr..

Det kostar antagligen lite mer än bara elen att driva en camping och på sluttampen vill han/hon eller dom som driver campingen kanske få lite pengar över till sin egen el också.. Börja räkna lite på vad det kostar att vara egen företagare och sen dessutom driva en camping så lär du nog få det svårt att få ekvationen att gå ihop, jag skulle inte vilja byta med dom, allra helst om dom har öppet året om!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr el ... burrrr..

Jovisst, kölis jag håller med dig..

Jag skulle nog inte få det att gå runt - speciellt inte för de flesta åretruntöppna anläggningarna.
Det här var ett litet försök att få igång nån form av debatt eller tankeutbyte här i forumet kring vårt lite annorlunda behov av "campinganläggningar".

Av kostnadsskäl fricampar vi helst, men min kära kartläsare känner viss oro över att övernatta på många av de vintertomma ställplatser som finns representerade här.
En utveckling av nattöppna bensinmackar med parkeringsrutor med elstolpar inte för nära brummande frysskåpstradare men gärna inom nattöppetpersonalens synhåll, vore måhända en tilltalande utveckling.

Jag husbilade för nåt år sedan upp genom Härjedalen, med ett övernattningsstopp på Svegs camping som var obemannad i slutet av Maj.

Macken mittemot var däremot både åretrunt och nattöppen.
Tänk om många av landets campingar och bensinmackar kunde "samköras" på nåt vis..
icon7.gif
.

/Dag
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr el ... burrrr..

Ursäkta Micke men jag såg inte ditt inlägg först.

Jag tog hela kostnaden - 175:- riksdaler och delade den med förbrukade kilowattimmar som var ca 30. Vilket ger en kostnad per kilowatt om närmare 6 kronor.

Man får naturligtvis inte räkna på det här provocerande sättet, men jag ville bara tänka högt eller sticka ut hakan lite.

Utifrån campingföretagarens perspektiv så har jag full förståelse för att fasta kostnader, drift mm måste finaniseras av någon.

Men denna någon vill inte jag vara.......

Mvh
Dag
ps
jag skulle kunna tänka mig att en femtiolapp eller lite mer kunde vara en rimlig kostnad för en p-ruta och en ev. elstolpe på en säker plats.
Utan grabbarna med narkosgaser o annat smått o gott.
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Dyr el ... burrrr..

:cool: Jag kan inte tänka mig att campingarna räknar på elkostnaden för att överleva? det finns flera vägar att gå för att få lönsamhet, för det första är det väl vad man får för campingavgiften, jag menar i frågan om, bra toaletter, bra service byggnader,finns kiosk/affär, båtythyrning,golfbana, äventyrsupplevelser mm. kostnaderna för den totala elförbrukningen för varje camping, ligger väl i hur man buddgeterar? det är ju för den enskilda verkliga kostnaden, som man borde betala för. Som det nu är betalar alla samma dygnskostnad oavsett förbrukning. Det vore kanske bättre att man har en grundavgift som vore inbakad i campingavgiften,sen att man tog ett kilowattpris, per förbrukning, jag tror att som det är i dag resonerar många, skit samma och spara på elen jag betalar ju så mycket så det gäller att det går åt. Det konstiga är ju att det skiljer i prisbilden, Hög / Låg säsong för campingsplatsen, men inte på elen under vintern?

Tjena H-P:cool:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Dyr el ... burrrr..

:cool: Ja du hundvakten, jag kan hålla med dig om mackarna ,men problemet ligger nog i att dom har nog så mycket med bradfarligt runt sig, så även om dom ville,så tror jag inte att brandmyndigheterna ser med blida ögon på det .
Ting H-P.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Dyr el ... burrrr..

Vi bodde på Eko Camping i Skummelövsstrand i somras. Där betalade man en rätt låg kostnad per dygn och fick nån "polett" som man satt i elskåpet. När man bokade ut så betalade man för den faktiska kostnade av energi man hade förbrukat, något att ta efter för andra campingar tycker jag. Campingen hade fått årets miljö pris av kommunen för deras fina miljö hantering av hela campingen, det var också rent, fräsht och miljövänligt allting även om det inte var nån superfin camping.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Dyr el ... burrrr..

:cool: Hej på er, De flesta campingar är väl arrenderade av någon kommun, helhetsbilden av en camping är väl lite återspeglande på hela komunen. Den borde ju vara ett fint smycke för den berörda komunen.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Dyr el ... burrrr..

Hej. Har en bekant som driver camping (sommarhalvåret) och enligt honom är det elavgiften som är den stora "vinstmaskinen". Campingavgiften går i princip jämnt ut med driftskostnaderna så intäkterna för elen blir "grädden på moset". Kan vara ett skäl till att det är så få som har individuella elmätare. Själv fricampar jag och nyttjar solenergi så ofta det går.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Dyr el ... burrrr..

:cool: Jag tycker att det är lite beklämmande, om man är så fattig som Campingägare så att man måste dagtinga på elen för att överleva.Under mina år som företagare vet jag mig inte ha haft elen som den stora inkomskällan, det verkar som campingägarna är komanjoner med Eon & Vattenfall?.
 
Toppen