• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vinterbilen ?!

F

F.d. 52909

Guest
Hej....finns väl som i mycket annat en hel del olika teorier o synpunkter på detta. Vore roligt o höra vad ni tycker o tänker, själv säger jag Nordic, Kabe o Smc som de 3 "hetaste" kandidaterna. :cool:


Mvh
 
F

F.d. 11791

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

alla husbilar är bra på vintern speciellt de med luftburen värme då du snabbt får varmt och torrt men framförallt blåser det varmt och gott på fossingarna vattenburen värme ger bara varma väggar och iskalla golv men är naturligtvis ypperligt om du ska lämna bilen längre perioder eller har tillgång till el men vitsen med husbil är väl fricamping eller ? färskvattentank invändigt är ju en förutsättning på vintern och avloppet måste stå öppet med ett kärl under bilen , slå i en dl glykol efter att du diskat eller duschat så klarar sig avloppet utan att frysa jag har haft olika tyska och italienska husbilar som jag vintercampat med sedan 1987 och aldrig frusit , kallast har det varit i en svenk husbil med aldevärme (heja truma)
 

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Bästa vinterbilen ?!

[Hej fleetwood
Har du aldrig varit inne i en Kabe husbil när det är kallt??
Kabe har vattenburen golvvärme i nästan hela golvet (ej bildelen) som även fungerar under färd tack vare en värmeväxlare som tar tillvara motorns kylvatten så att man får värme i HELA bilen när man kör man får även varmvatten på detta sätt. Några kranar till avloppet finns EJ man pumpar ut gråvattnet, så det finns ingen risk att det fryser, vidare så finns det en Webasto värmare som värmer motorn ock kupèn samt golvvärmen genom värmeväxlaren. Detta värmesysten fungerar med motorns kylvatten,gasol, el, och med Webaston som drivs med diesel. Finns det något bättre system?

Ha det varmt o skönt
Hälsn 37:an

:yes: :wub:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

.....och dessutom har Kaben konvektorer längs väggarna i nästan hela bodelen. Via luftkanaler bakom skåp och dynor sprids värmen uppåt längs väggarna; ett svårslaget koncept. Mitt "köldrekord" är inte värre än minus sju grader men då var det fortfarande drygt 22 grader i bodelen även med värmeeffektuttaget på låg nivå. Hälsn / AndersW
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: Är det någon som vet hur tillverkarna ställer upp sina olika krav, beträffande, Kyla ,Värme. Jag menar att det borde ju rimligtvis finnas tabeller for de olika sandvitsch-
konstuktionerna? Ser man till tjocklek på väggar och tak så är ju inte den ena bilen
grövre i väggar och så, jag TROR att det har med vikter att göra man slimmar till viktfördel?
Jag kan inte tänka mig att tex , en Italiensk byggd kärra, byggs för sydliga breddgrader
och att Kabe får ta hand om den kalla Norden.
Nä jag tycker att det är vi som ägare av husbilar ska, ställa högre krav på tillverkarna
vad gäller k-värden på bilarna. det kan inte ha med plånboken att göra för deras del.
Det finns ju utrymme för elhissar och annat bjäfs, så att börja med den fundamentala
komforten, värme kontra kyla, det är ingen vädjan det är ett krav, ta mig faan.
:swoon:
 
F

F.d. 11791

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

hej jag är övertygad om att en nyare husbil med värmeväxlare och golvvärme är kanonbra men att man inte behöver avstå från vintercamping även om man har en äldre husbil som ej är tillverkad i Sverige det är ju ändå camping det handlar om lite besvär får man väl räkna med när det är minus ute jag tycker att trumas luftvärme är helt OK har vintercampat med ädre Hymer 544, Dethleffs och Frankia 530 och haft det varmt och gott även vid 15-20 minusgrader vattenburen värmes fördelar är lite överdrivna tycker jag, det finns för och nackdelar med båda systemen. hej svejs
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Bra rutet Hasse!
Värmeegenskaperna är så viktiga här uppe i vårt kalla land så de bör ligga högt upp på önskelistan.
Vattenburen golvvärme är inte lyx för oss svenskar, det är nästintill nödvändigt för att undvika att spräcka blåsan när man inte vågar sig upp på det iskalla golvet för att gå på toa.

Punkt nummer två på listan är ett helkapslat och tätt duschrum, det man sett i många vagnar är rena katastrofen, springor överallt mot väggar och skott. För att inte tala om dörrens dåliga passning, på en vagn var till och med dörren svängd utåt för att få en snygg form, att det då blev en springa på en par centimeter nertill var mindre viktigt, man kunde se heltäckningsmattan utanför dörren genom springan!

Nu är det bäst att jag slutar, blodtrycket se... :D
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: Ja du kjell det jag mest undrar över, hur tokig får man bli, köper du en Villa så skulle
jag vilja se den som godtar det du nämner. Jag tror att det är vi som köpare av husbilar
är mer eller mindre i händerna på säljarna, jag var på Östgöta camping i helgen och tittade på nya Dehtlef och jag kan bara konstatera att handlarna är tillbaka på Hästhandlartiden. En av våra bekanta hade köpt en sprillans ny bil och gjort upp om mellanpris skrive kontrakt och allt , då dom kom in med inbytet sa säljaren åt dom att
HAR NI fuktestat bilen ? om inte så får ni stå för kostnaderna om vi hittar något?
Och som lök på laxen så hade bilen gått fem tusen femhundra mil, då säger säljaren
Det ska ju bytas kamrem snart, den kostnaden får i stå för! och det nämdes inte ett ord
om före kontraktskrivandet! Säljarens argument var vi har åkt på så mycket fuktskador
och det kostar en hel del.
Med det här skulle jag vilja fråga er handen på hjärtat?
Om ni köpte en Villa som kostar säg 750,000 kr skulle ni godkänna att taket läcker in.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

dina bekanta accepterade väl inte detta, att ändra i efterhand ??
hoppas dom bad säljaren att dra åt de där trakterna som är väldigt varma
DS
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: Nja, det slutade med att firman tog in sitt inbyte och gjorde en fukttest som visade att det inte förelåg nogon fukt. Kamremmsbytet åtog sig densamma, med motivationen att
att jonny skulle igentligen ha åtaget sig det. men som jag upfattade hade jonny med sig kontraktet och hotade att riva det.
Det åskådligör lite av vad jag menar med att, vi köpare godtar altför långtgångna avtal
bara för att det ( Råkar vara säljarens marknad ) . Är det så att säljarna uplever att det allt för ofta kommer in bilar som fuktproblem, så inte kan väl det vara vi som köper skiten som bör ta ansvaret för undermåliga produkter. Nä för det första tala om för
handlaren att sitt inte här och gnäll för att ni en gång har sålt den här skiten till mig,
snacka med dom som du prånglar ut skiten åt alltså tillverkaren.
Sen är jag av upfattningen här köps det husbilar som av prislappen att dömma, räcker
till i vanliga fall en Villa med trädgård, och om det mot förmodan läcker in i taket så har
man lite mera långtgående garantier än tre år som det var i det här fallet (inbytesbilen
var tre år ).

Jag håller med Kjell jag måste sluta nu annars får jag väl min tredje strok.

Puss på er Hasse P :confused:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Våtrumsbehörighet tycks vara ett okänt begrepp hos vissa tillverkare av husbilar. Trist! På båtmarknaden finns det kvalificerade besiktningsmän som man kan anlita mot en rimlig kostnad. Med tanke på de prisnivåer vi hanterar på vår marknad, vore det kanske inte så dumt med besiktningsmän även här. De skulle säkert betala sig och kunna göra nytta också bland nya husbilar. Resultatet skulle sannolikt bli en viss sanering av branschen. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Hej alla....intressanta synpunker o lite delade som det ska vara för ingen av oss är ju den andre lik. Kan bara hålla med om k-värden, isolering, tätning osv...o prisbilden.

Mina erfarenheter är iaf när det gäller värme (efter att provat både vattenburen o luftvärme) att den vattenburna är "behagligare" med jämnare temp, så nästa bil får bli med vattenburet.

Mvh
 
F

F.d. 11770

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Vinteregenskaper som bra värme är viktigt,men ochså framdrivningen och då är framhjulsdrift, ofta ett stort överhäng bak inte är något att rekommendera.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Man kan väl bara konstatera att det inte är nägra husbilar som egentligen är byggda för vårat klimat och en dels användning året om. Skulle man bygga en husbil som motsvarar en Svensk villa i form av värme, ventilation, kvalitet mm så skulle det inte gå att sälja den helt enkelt. Jämför ett hus på Franska rivieran med ett hus i Sundsvall tex så förstår man skillnaden. Man får väl välja ut det som är minst dåligt och sen modifiera den så att den passar ens egna behov och önskemål.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: No we talking, är det någon som har bemödats sig om en tillägsisolering på sin bil,jag tänker närmast på golvet, underifrån alltså? skriv och hör av er . När tråden ändå är öppen, skulle jag vilja veta om någon har satt dit en extra bränsletank? och földaktligen hur gick gick det på Bilprovningen
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Hej vi har en Mc Louis 440 -05 som vi har provat i -25*
440 har en "hyttintegrerad" sittgrupp ,det drar kallt ifrån hytten så 70mm golv det hjälper inte. Det gör gott att lägga liggunderlag på rutorna,men ska nog ta och investera i en Wigo-Therm. WIGO-Zelte GmbH & Co. KG - Vorzelte, Vorzelt, Zelte, Zelt, Campingzelte Reisemobil-Zelte und Hauszelte vom Profi aus Hessisch Lichtenau - Startseite
och köpa vinterkåpor för ventilationen vid kylskåpet så kanske man klarar vattnet också.
Här kan du läsa om vinter optimering (på danska) Campingferie.dk
Mvh Michael
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Att Kabe har bra värmekapasitet råder nog inget tvivel om.

Men det här med att använda framstolarna som en del i bodelen kan man väl ha åsikter om.
Hytten på alla alkov-, halvintregerade bilar har väl samma usla isolering.
Här krävs nog ett vinterdraperi eller någon annan isolerande vägg.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Nästa vinter ska vi ha bilen igång och då kommer vi att testa Kabens värmekapacitet i betydligt tuffare temperaturer än vad som var fallet i höstas. Jag får då också tillfälle att återkomma här med egna, konkreta erfarenheter. Att värmesystemet inte ger optimal effekt kan ha en så enkel förklaring som att konvektorsystemet inte har luftats och därför innehåller "luftproppar". Jag har än så länge fullt förtroende för Kabes värmesystem med varmt golv och varma väggar som ger en behaglig atmosfär inne. Träffar jag någon annan husbilist som har problem, väljer jag att hjälpa till. Glad blir jag först när jag lyckats med det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Jag blev lite intresserad av de olika åsikterna om överlevnadschanserna när det är kallt ute. Vi har en Kabe modell 01 med alkov. Vi har bott i den i Lofsdalen för några år sen då det var - 34 grader och vi höll värmen bra, Det var för kallt att göra något roligt,vi var där och åkte skoter men inte den dan. Skärmar man av hytten är det ingen fara, Hytten kan aldrig hållas varm vid dom temperaturerna. det byts ju mycket luft på ett dygn. så mycken värme går ut genom ventilationen.Har ingen egen erfarenhet av andra märken.Men det är jättekul att följa de åsikter som kommer fram. Har åkt skoter hemma idag. Tur det kom lite lappmögel. Hej so long till nästa gång. Bengt o gittan:twitcy:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Har erfarenhet av både Elnagh, Frankia och Kabe och utan tvekan är Kaben bäst. Det är riktigt att det känns fortare varmt i en bil med luftburen värme men det är ju lite som att sitta framför en öppen spis, hett som f.. där värmen kommer ifrån men kallt om ryggen.

Bytte till Kabe då vi ansåg att vi inte kunde vintercampa med de andra med luftburen värme speciellt inte i alkoven.

Vad gäller Kaben skall man naturligtvis använda vintertäcket i förarhytten, man får ju både sommar och vintertäcke med bilen och så ska man se till att
man har knäppt fast det i golvet så¨att det håller tätt. Sedan är där ju också en extra fläkt som pytsar ut värmen framåt under passagerarstolen.
När den varit i gång någen dag eller två är det väldigt stabil temperatur i bilen, max/min mätaren svingade inte mer än 1 grad upp och ned.

Vidare tror jag det är viktigt att man inte hela tiden håller på att pilla på termostaten för då kan inte elektroniken bli klok på vad man egentligen vill.

Vi är i alla fall helnöjda.

Det finns ju nu många utländska bilar som stoppar i en ALDE panna, ibland som extrautrustning, men det vill ju ochså till att bilen är byggd för det. det
hjälper ju inte om inte luften kan komma runt ordentligt i bilen bakom dynor, skåp och lådor och det är däligt med detta i många bilar.


Skipper
 
Toppen