• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vinterbilen ?!

F

F.d. 52909

Guest
Hej....finns väl som i mycket annat en hel del olika teorier o synpunkter på detta. Vore roligt o höra vad ni tycker o tänker, själv säger jag Nordic, Kabe o Smc som de 3 "hetaste" kandidaterna. :cool:


Mvh
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: Ja det stärker bara min tes! det måste sitta hästhandlar folk på utvecklings sidan hos tillverkarna. Är man så galant att man kan skicka med höst och vintertäcke till en bil som för övrigt isoleras i så kallad bodel , man lägger in golvvärme, sen bryr man sig inte om skälva hyttdelen, mej veterligen så är väl en husvagn isolerad i sin helhet?. Jag är ingen utpräglad produktutvecklare, men att hitta en inovativ lösning på problemet vore väl inte så svårlöst? jag har en skänsla av att vi ägare av dessa bilar, mer ägnar oss åt att gämnföra Trumavärme mot vattenburen, fast handen på hjärtat det är inte där problematiken ligger. Nä det där med olika täcken det hade sin renesansperiod på tjugotalet när man eldade med kol i Tattarlängorna, följdaktligen hör det inte hemma i ett upplyst tvåtusental. Så pojkar och flickor, släng av er täcket, så tar vi en diskution med
stallfolket om dessa vinterkalla produkter.

Hasse P:cool:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: Nja nu när pulsen gått ner lite, kom jag på att , det kanske är så att tillverkarna håler inne med nån ny inovation, det jag närmast kom och tänka på, är det här som kallas garage,det kanske inte alls skall vara ett garage,tänk om det är tänkt som en kolbox?
Ja jag menar med tanke på växthuseffekten, så kanske dom håller på att ta fram nån nydisainad ångmaskin för framdrivning av bilen???, då kan man ju elda från förarplatsen när man står still, och det vet ni ju hur varmt och gott det blir framför kaminen? nja jag ska nog fråga någon stallpojk när jag råkar på någon.
Has

Hasse P :wink:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Utöver medlemskapet här i HBK är jag sedan i somras medlem i Kabe Husbilsklubb som är en ideell förening, precis som den här. Utöver den vanliga sociala delen är den klubbens syfte att ha ett nära samarbete Kabe centralt samt deras återförsäljare. Detta möjliggör bland annat påverkan på produktutveckling genom återkoppling till fabriken av erfarenheter från praktisk användning av Kabes husbilar. I gengäld stöttar Kabe föreningen med dekaler och annat som innehåller företagets logotype. Jag finner det därför föga troligt att Kabe sponsrar HBK. Så en liten marginalanteckning: Det som tidigare beskrivits som "täcken" är egentligen draperier. Man byter helt enkelt det tunna för sommarbruk mot ett tjockt och värmeisolerande till vintern. Jag tycker det är en enkel och väl fungerande lösning. Därmed ska jag inte plåga Er med fler inlägg under denna rubrik. Hälsn/AndersW
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Med lite modifieringar kan man åka med de flesta husbilarna även på vintern. Vår förra husbil var en Italienare som enligt vad som sakts tidigare i tråden inte borde fungera på vintern. Vi har tillbringat flera vintrar under sträng kyla och allt har fungerat bra. Naturligtvis hade jag monterat fler utblås från pannan samt monterat golvvärme. För att stänga ute kalraset från hytten monterades ett vinterdraperi. Vintern 2002 firade vi nyår i Kläppen, minus 36 grader men ändå 22 grader i husbilen. Flera andra grannar var inte lika föberedda som vi var. Någon hade is på golvet och även frostbryggor på flera ställen.

Att åka hela året ger en extra krydda åt husbilsåkandet.

Hälsar
Kurt & Margot
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: NNNJJJAA du kåre, det var kanske något på gång där på sjuttiotalet med motorer,jag minns inte så noga , men vad jag därimot kommer ihåg från den tiden, det var ransoneringskorten på bensin, jag jobbade som resemontör för ASEA-Truck på den tiden,
Jag hade köpt en ROVER 3,2 liters, rak 6a var det i den, och törstig som ett gammalt fyllo, jag åkte var dag mellen Norrköping till oxelösund så ransoneringskortet räckte inte särskilt långt, verkarn fick skriva till ransoneringsnämden och begära extratilldelning minns jag, det var ett bestyr det. När jag förövrigt nämner det här till mina två mågar i dag när vi snackar bilar, så tittar dom på mig som om dom tittade på en dinosarie, trots att man bara är femtiofyra och okyst.

Tjinge ling Hasse P.:cool:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

När man läser tester skall man vara uppmärksam på när dom är skrivna och
vad som har utvecklats och förbättrats på bilen sedan dess.
Någon nämner en Kabetest från 2002, nu skriver vi 2007!

Tjocklek på golv, väggar och tak säger inte mycket om isoleringsförmågan.
Det beror alldeles på vilket isoleringsmaterial man stoppar i.

Skipper
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Kåre,

Jag har läst testen och alla andra ochså för den delen då jag har varit prenumerant sedan tidningen startade, 77 var det väl.

Och det är ju jättebra att du är nöjd med din bil liksom jag är med min.

Personligen tycker jag inte om Nordics lösning. Känns instängt och man utnyttjar ju inte den plats man har till förfogande i bilen.

Skipper
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Det verkar troligt att den där killen som hade kallt i bilen inte hade cirkulation i värmesystemet och då spelar det nog ingen roll vilket märke det händer med.Vore kul att läsa om vad olika medlemmar har upplevt under vintercamping. har någon kört i diket tex. Ellernågot så roligt som att gasolen tar slut . det har hänt en kompis till mej , han höll sej varm med svärövning. kl 02 minus 16
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Bästa vinterbilen ?!

jag har aldrig haft problem med värmen i min gamla 81:a.
jag har en fantastisk aldepanna och element hela vägen runt även under bäddarna.
även uppe i alkoven är det varmt och skönt.
isoleringen verkar åxå jättebra, långt in på hösten räcker det med värmeljus.

skulle gasen ta slut, har jag en p6 i reserv.

enda problemet jag har med vintercamping är att det blir så mycket kondens på hytt-rutorna, och att hytten tar stryk av saltvägarna.....

borde skaffa mej ett vintertäcke att lägga på.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Om jag inte missminner mig helt så jobbade väl SAAB lite med en Stirling motor på den tiden. En turbinmotor som drevs av en fis ungefär, om man fick tro på vad framtidskonsulenterna sade.. Chrysler jobbade mycket med den motorn på sextitalet och jag tror att Rover var först med den betydligt tidigare, körde visst Le mans med den i en gammal ombyggd trubbnos Rover. Alla har ju sina favoriter vad gäller husbilar, jag har min! I min/vår har man löst det hela med en Italiensk styrhytt som är oisolerad, man har en ihopfällbar lucka som man sätter i när det blir kallt eller fuktigt. Man slipper både "Konsums fiskaffär", dvs imma och rinnande vatten på insidan av fönstren eller kallras och is på insidan när det är kallt. Känns det instängt? Nej, man har ju tre sidor fönster kvar att titta ut igenom om man inte har något roligare för sig. Gubben Simpsson i Göteborg kunde sina saker redan i början på åttitalet *L*. Jag tror att vi har väldigt svårt att kunna ställa samma krav på en i alla väder fungerande husbil som en villa som alltid står still, framförallt så tror jag inte att nån skulle vilja betala för en året runt villa på hjul utan några olustigheter.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

:cool: Det jag menade med att man kunde begära av säljarna, var att om man upplever att det blir mer och mer fuktskador att ta hand om, varför då inte prata med varandra. är problemet av sån art att det, måste ses som en naturlig följd av att bilen rör sig, då tycker inte jag att konseptet håller liksom. Är det möjligtvis så att det är av en ekonomisk
aspekt på saken ( det blir ju en del efterarbete som genererar en hel del kosing ) för säljarna som är bra att ha under vintersäsongen. För jag kan inte tänka mig att det är så fruktansvärt svårt att få till täta skarvar i tak/ väggkonstuktion, för att inte tala om fönster tätningar. Jag tror att minst 30-40 % av alla fönster i husvagns/husbils sektorn är tätade i efterhand av ägarna själva med en silikonsträng. Det skulle vara roligt och höra om det är någon som har hört eller sett hur det är på utlänska vagnar med det här problemet.

Tjena Hasse P.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Här har man tagit upp det mesta av kraven för att klara vinterklimatet, men det ALLRA VIKTIGASTE ÄR: VÄRMARE för VEVHUSVENTILATION och FÖRSTÄRKT GENERATOR för laddning av batterierna i bilen och bodelen).

Den svaga punkten i samtliga Husbilar "Halvintergrerade och Alkov" är ISOLERINGEN i HYTTDÖRRAR och HYTTGOLV dessa är som i en standard transportbil.

Vad göra ???? Ja man MÅSTE isolera dessa med isolermaterial. se min tidigare tråd ! Kom med förslag!

mvh/571:mcride: ;)
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Kör en Hobby -03 alkov med luftburen värme och dubbelgolv och har aldrig haft problem med värmen. dels så sprids ju luften runt hela kupen med utblås över allt och även uppe i alkoven, dessutom mellan golven så att dessa är varma och gosiga.:)har i ockförsig ett vinter täcke över hytten för att slippa kylan från rutorna och dörrarna, fungerar kannonbra.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Här har man tagit upp det mesta av kraven för att klara vinterklimatet, men det ALLRA VIKTIGASTE ÄR: VÄRMARE för VEVHUSVENTILATION och FÖRSTÄRKT GENERATOR för laddning av batterierna i bilen och bodelen).

va, vad innebär värmare för vevhusventilation? aldrig hört talas om det som ett vinterproblem...
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Hej Hundvakten

Värmare i vevhus innebär att den har en förvärmd värmetråd för isbildning.
En Common Rail motor arbetar med så låg temperatur att isbildning i vevhusventilationen kan förekomma, DÄRAV ENORMT VIKTIGT.

Det är mycket man får sätta sig in i !!!

PS! Läs ex. KABE:s broschyr eller liknande.

mvh / HBK 571
 
S

suneAl

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Här har man tagit upp FÖRVÄRMNING av VENTILATIONSHUS .

Om man SKALL använda HUSBILEN från 2002 " Common Rail motorer" och senare så SKALL man fråga av säljaren om bilen är utrustad med NORDENPAKET då ingår allt som behövs för att klara det kallaklimatet.

Dieselmotorer före "Common Rail" har ej detta bekymmer för i dessa motorer får man upp motortempen till 80 - 85 C men i en "Common Rail " kommer man ej över 45 C för den behöver ej mer än 35 C normalt som arbetstemp. Detta har väl samtliga upptäckt.

Vad uppstår när varmt och kallt möts ????? KONDENS för motorn arbetar med låg temp. och efter detta uppstår isbildning i ventilatonsröret och det blir stopp varvid motorn får övertryck och med sannolighet blåser ut motoroljan då vet samtliga vad det innebär STOPP och ENORMA KOSTNADER "minst 40.000:- - 50.000:-.

Detta bör Ni som importerar Husbilar från EUROPA själva tänka på.

Använder Ni bara HUSBILEN under de varmare tiderna är detta ej något bekymmer.

Nu var det frågan om VINTERBIL.

mvh / HBK 571

:mcride: :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon: ;) ;) ;) ;)
 
S

suneAl

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Dennis Det blir nog svårt med så långa elsladdar efter vägarna.
Förutsättningen är att man har tillgång till elström vid camping vid fricamping är det svårt om man ej har elverk.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Mycket intressanta inlägg!
Hoppas den här tråden fortsätter och ger många fler tips, råd och ideér om husbilar med kyla och fukt och laddning och värmare och .........

mvh
PatricS
Umeå - by the river
 
Toppen