• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatron

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Vi har en Truma Trumatic C6002 värmare och vvberedare.
Vi står ofta med 220V inkopplat. Är det någon som vet om man kan montera in elpatron i vvberedardelen på denna modell?
Var kan man isåfall få tag i en sådan?

Vehere necesse est!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Elpatron

Det finns en manschett som man monterar inne i pannan. Jag har funderat på att skaffa en sådan, men den är ganska dyr, ger ingen värme i bilen utan värmer bara vattnet. För att få varmvatten till disk och tvättning när vi är inkopplade på el använder vi istället en vanlig elektrisk vattenkokare. För värme i bodelen har vi en kupévärmare.

Under färd värmer vi upp vattnet i beredaren genom en värmeväxlare från motorn.

Läs mer på min hemsida: http://www.gosoft.se/
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron

Tack för snabbat svar Gunnar!
220V värmefläkt har vi men först under höstens resa insåg vi att vi borde ju ha en vattenkokare också. Jag såg framför mig att man kanske skulle kunna stoppa in en enkel doppvärmare ungefär som motorvärmaren i bilmotorn typ - sprätta bort en bricka- stoppa in och skruva fast - klart!
Den värmeväxlare du har hur fungerar den? Är det en egen vv-beredare som värms av motorns kylsystem eller? Hur är den i så fall länkad till det övriga färskvattensystemet - vvberedaren i Truma?
M V H
Max
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Elpatron

Det fungerar mycket bra, efter ca 30 min. körning har vi ca 90 gradigt vatten i kranarna.

Jag har även experimenterat med sk. doppvärmare i systemet, men har inte kommit på något bra sätt ännu.

På min hemsida finns svaren på dina övriga frågor.
 
Toppen