• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilslarm

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Hej!

Som ny husbilsägare och medlem i klubben har man många frågor som man vill ha svar på av Er med lång erfarenhet av husbilslivet. Finns det någon där ute i cyberrymden som använder SIKURA AZ 2003? Jag skulle vara väldigt tacksamm för någons synpunkter. Kjelle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilslarm

Intressant detta med larm ! I min lilla husbil har jag ett larm som heter Carguard 950S, som jag inte blir riktigt klok på. Det tycks ha någon sorts sensor som reagerar när jag går på muggen. När jag sitter där och filosoferar och har det mockligt, så låser den plötsligt alla dörrarna på bilen. Vete f-n hur det går det till och det gör mig lite nervös ibland. Hur i herrans namn kan larmet veta att jag vill vara i fred på muggen? Ja,ja, det är inte ett gaslarm, inte vad jag vet i alla fall.

Detta larm tycks ha en egen vilja och jag lever i ständig konflikt med det. Jag kan inte riktigt lita på det och det larmar plötsligt och oprovocerat på dom mest olämpliga platser.
Finns det någon här som känner till detta mystiska larm (Carguard 950S) och hur man bär sig åt för att hantera det, för att inte husbilslivet ska bli för ansträngande. Hjälp mig i min svåra nöd, någon med kunskaper om detta larm. Det kanske är besjälat (elektronisk själ) och utsatt för en ond ande och eftersom jag inte dyrkar någon gud, förutom Mammon givetvis, så kanske....nä.. Jag klarar inte detta. Hjälp!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilslarm

Hej Göte J! Tack för tipset! Där står något om automatisk aktivering, men inte hur eller varför och det är väl det som spökar. Jag gillar inte alltid när automatiken tar över, för då tappar man kontrollen på något vis!

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Gunnar
Vet inte om vi missförstod varandra. Men mitt tips var bara att man ska kolla med försäkringsbolaget innan man köper ett larm. Har inget med att tillfredställa dom.

Varför lägga ut mellan 5 - 10000kr när man får ett godkänt för 300kr.
Tror att dom flesta vet att det är den blinkande dioden som ger mest varning om den inte sitter i en enkel plastdosa. Sedan om man får ett som vaktar som ett dyrt larm för 300kr så är det väl OK.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilslarm

Jag tror inte direkt vi missförstod varandra.

Jag anser att det är underordnat om försäkringsbolaget tycker det räcker med ett larm för kr 300, viktigare är att det verkligen ger dig den trygghet du vill känna.

Ett larm för flera tusenlappar kan man knappast jämföras med ett för kr 300, de dyrare har ofta fler funktioner och är svårare för en tjuv att forsera/sabotera.

Men det är ju var och ens bedömning hur mycket man vill lägga ner i pengar för sin trygghet.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Husbilslarm

Har ett secury toch larm lev. av jr larm i göreborg samtliga luckor och börrar är larmade samt ir deckare inne samt gaslarm norsk med ir deckare på båda sidor om husbilen lampor blinkar och larmet går fricampar nästan alltid många grannar får på hälsning men inte jag ännu på grund av blinkade larmlampor vad vet jag
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Husbilslarm

Hej.Vi hade inget larm de två första åren,för det kändes säkert ändå.På vintern stod den på ett inhängnat område och ett vaktbolag partrullerade på nätterna.

Men så hände det.Vid årsskiftet 2004 / 2005 var det inbrott i husbilen som vi upptäckte vid ett besök.Inbrottet syntes inte utifrån,men fönstret vid dinetten var uppbrutet och då den står i en carport ser man det bara på nära håll.

Det hade varit en "stöldraid" på hela det inhägnade området en vecka tidigare och då gjorde man en snabbgenomgång av alla fordon och båtar inne på området för att meddela alla berörda,men missade vår husbil (som såg orörd ut) .

Därefter lät vi installera ett larm hos JR-Larmcenter Lindome 031-795 03 04 det heter:SecuryTouch med en GSM-modul.När vi skall sova i husbilen så larmar vi bara "skalet"och kan röra oss fritt,tända och släcka ljus mm.Om vi hör ljud av att någon försöker att ta sej in,så kan vi trycka på "paniklarmet".Det går i 30sek,och återställer sig sedan.Varje gång larmet aktiveras ringer det upp tre(3) telefonnummer.

Kostnaden för detta låg runt 10 000:- SEK monterat och klart och vi är mycket nöjda med det och känner en större trygghet vid övernattningar och när vi lämnar husbilen en längre tid. Priset kan tyckas lite högt men vi känner oss säkra med detta.

Man köper sig den säkerhet man vill ha. God Jul och Gott nytt År önskar Avo o Laila:santa-5-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Husbilslarm

Därefter lät vi installera ett larm hos JR-Larmcenter Lindome 031-795 03 04 det heter:SecuryTouch med en GSM-modul

Hejsan TSU484,

Jag har installerat vissa saker vid samma företag och måste säga "Grattis" dom killerna vet vad dom sysslar, mycket kunniga, pålitliga, kanske något dyrare än andra företag i Göteborgs trakter men deras service är superb. Detta är också värd en hel del pengar :holly-1-icon:. Kommer att installera ett larmsystem sommaren 2008, naturligtvis vid samma företag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Vi har också installerat larm i två husbilar på JR-larmcenter. Vi är jättnöjda!
Bra larm, snabbt och snyggt inmonterat, inga synliga kablar någonstans. En alkovbil kostar ca 7500:-

Det känns tryggare när larmet är påslaget både när vi lämnar bilen och när vi sover i den. Visst kan det hända att någon bryter upp en dörr eller slår in ett fönster (det har inte hänt ännu) men förhoppningsvis lämnar dom platsen ganska snabbt när larmet går igång.

God Jul och Gott nytt år
Kicki & Kurre
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Belgien !

Håller med helt och hållet. Mest uppskattar jag larmet när vi sover i den, känns jättebra när man har aktiverat skallarmet. Matriella saker går alltid att köpa nytt även om det skulle vara tråkigt att drabbas av ett inbrott.

Mvh
Kicki
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Husbilslarm

Kicki & Kurre,

Självklart önskar jag inte att jag bli drabbade eller nån annan för den delen men en sak ska man komma ihåg att kriminaliteten (inbrott) har ökat med ett par hundra %. Södra Frankrike - Spaniens gränstrakter är hård drabbade enligt statistiken, polisen står maktlös. Även efter E6 i Göteborg blev jag ifjol varnad av OK - Statoil personalen att inte parkera fritt för det hade hänt en hel del den senaste tiden utan försöka att ställa sig mellan långtradare på större parkerings platsen helst då en parkering med lite rörelse för att lättare uptäcka eventuelle inbrott.

Det är för grymt att folk inte kan låta bli vad som inte är deras. Oavsett hur välställd man är vill man inte bli av med sina prylar :holly-1-icon:
 

lopia

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24059
Medlemskap
2021
Sv: Husbilslarm

Bigge jag har köpt en adria med detta larm men inte fått någon manual tyvärr, en dosa med en knapp med ett lås på och en liten nyckel med hål i. Skulle du kunna beskriva så tydligt du kan de olika trycken och vad man har den lilla nyclen till?
Och tex sätts alarmet på även med centallåsnycklen?
Tacksam för svar eller om du skulle kunna skicka manualkopia till mig mvh Lollo Brandt finns även på facebook om du vill få tag på mig.
 
Toppen