• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrustning

F

F.d. 55256

Guest
Tittade lite på diskussionen om elverk, och undrar vad det finns för olika uppfattningar om semester med husbil. Ska man som vi, ha så lite prylar som det bara går, i vår bil finns i stort sett ingen utrustning utöver normalt basinrede + inbrottslarm,gaslarm, en elekrisk "hund" från Jula som vaktar när vi inte är i bilen. Varsin cykel, två tygstolar ett bord, lite verktyg, mat och kläder. Vi ligger nästan aldrig på campingar. Ström 12v och gasol räcker utan problem. I år har vi skaffat en bärbar dator mest för att skriva dagbok och tanka bilder i, men kommer även att (kanske) kunna se tv och kolla på internet så man inte missar eventuella sevärdheter i grannskapet. Ju mindre prylar desto lugnare semester tycker vi. Vad finns det för uppfattnngar om detta med prylar på semestern?
Ove.G:wideeyed:
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej Ove ! Jag håller med dej, har man semester kan man avstå från lite av den dagliga bekvämligheten. . Min man skulle iväg och köpa elverk på engång när vi köpte husbil, men jag avrådde ville först se om vi verkligen behövde ett elverk. Efter fem år
har vi fortfarande inget elverk och har inte haft behov heller. TV hade vi i garderoben hela förra sommaren tittade inte en enda gång på den. Det är skönt att slippa TV och i stället lyssna mer på radio. GPS har vi inte heller ,jag tycker att tjusningen är att sitta och läsa kartan. Men detta är nog en tidsfråga ,för jag har förstått att GPS kan underlätta mycket när man t.ex skall bestämma träff med andra efter vägen.
Men visst kan vi avvara mycket prylar om vi vill, det beror nog mycket på hur jag vill ha min lediga tid. För mig blir det semester med lite mindre standard .
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Utrustning

Man vill väl ha det ungefär som hemma, bubbelpool kanske man kan skippa *L*. Skämt åsido, vi ser vår husbil som den perfekta mobila ettan med sovalkov och duschrum. Man kan bara hoppa in i bilen och sticka iväg när man känner för det, allting finns redan klart och laddat förutom färskvarorna. TV, DVD spelare och en CD radio, dusvh och toa känns för oss som en självklarhet. Även ett elverk så att "husmusen" kan göra sig snygg med hårtorken bla. Ja alla har vi ju olika krav och inga är väl fel då en del människor vill leva lite primitivt på semestern medans andra inte vill det. När vi åker iväg på mc semester så är det tält och 0 bekvämlighter som gäller, kallas för kontraster!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

En intressant tråd som du initierade Ove. Själva ansluter min fru och jag oss också i stort till ditt resonemang, med tillägget att vi funnit ett behov av att utrusta bilen med en ordentlig solpanel, dubbla bostadsbatterier och en bra GPS. Internet har vi heller inget som helst behov av i bilen - trots att en dator naturligtvis finns med i bilen. Kommunicerar med släkt och vänner gör vi via SMS och researchen har vi gjort innan resan - med tillägg från lokala turistbyråer på plats. Kan också tillägga att vi även har en konverter i bilen som ger oss möjlighet att använda 230 V - grejor via batterierna.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Utrustning

Läste just ett inlägg på MHCS fikarum som ondgjorde sig över utrymmet i Kabe Travelmaster. Vi hade tidigare en Frankia med ett jätteutrymme bak som vi naturligtvis fyllde med olika 'bra att ha' prylar.
Eftersom vi anväder bilen året runt ansåg vi oss tvungna att byta eftersom luftvärmen i Frankian inte tillfredställde våra krav.
Det blev så en Kabe Travelmaster och vi kom ju underfund med att det utrymme som finns i den räcker gott och väl i alla fall om man är bara 2 vuxna personer. Vilken massa prylar (=överlast) som vi släpat runt med!!

Efter flera byten känns det nu som vi har hittat rätt bil!

Leif Skipper
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej alla
Jag lever med devisen "den som har mest prylar när han dör vinner" Man är väl lite tokig, den siste idioten är ju inte född.:spinny: :wink:
MVH KEJO20
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Utrustning

Hej
När jag läser den här tråden verkar det inte vara så att ni saknar prylar!
Snarare är ni lika välförsedda som jag och alla andra som kör omkring på gränsen till överlast.

Hälsningar från en snudd på överlastad?

KalleiViken
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej på er!
Huvudsaken är väl att man trivs med sitt fritidsliv. Vi är ju olika som människor och det brukar avspegla sig i hur det ser ut omkring en.
Hustrun och jag, som är lite äldre, uppskattar hyfsad komfort. När vi var yngre kunde vi nog ha campat i personbil.
Det viktigaste av allt är dock att vi vår ha det som vi vill utan nedsättande kommentarer från andra.
Det här forumet är befriande fritt från sådant.
Tycker
Nisse
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Utrustning

Hoppas att du Nisse, inte tycker att mitt inlägg var menat som kritik mot att ha mycket prylar med sig i bilen. Vad andra har utrustat sina fordon med har jag inga åsikter om. Jag tyckte bara att det vore intressant att höra lite olika meningar om vad som behövs för att fritiden i bilen ska kännas bra och trevlig. Ett " teknikfreak" tycker kanske att höjden av lycka är att köra sitt elverk, titta på tv, skruva ned stödben med elmaskin, ha automatisk nivåinställning med hydrauliska stödben, EUmoppe i garaget, eller vad det nu kan vara, är han lycklig och glad så är det väl bra. Sen om jag känner att det inte är rätt grej för mej så gör jag på mitt sätt. Det är bara kul att kunna dela erfarenheter med varandra om vad som finns och hur det används, sen är det upp till var och en hur de vill ha det.
Ove.G :)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Utrustning

Totalt helt rätt Ove G. Alla har sin lycka och sina krav. En del betalar dyrt för en vecka i Florida, andra betalar dyrt för en överlevnadskurs i Karlsborg. Tur att det finns olika människor för annars skulle det vara rätt tråkigt här i livet!
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Utrustning

Jag tillhör gruppen som gärna vill ha det komfortabelt i husbilen och är road av tekniska ting.
Vi reser 6-7 veckor i europa och åker i husbilen ca 1200 - 1800 mil om året. Vi uppskattar satellit-TV och bra ljudanläggning till musik och ljudböcker. Lika väl som luftconditionering (230V), frys och internet.
En av de "prylar" som jag dock uppskattar mest är nog ändå GPSen.

Att slippa bli irriterad på hustrun för att hon inte följer med i kartboken är toppen (hon gillar inte kartor).

Att kunna åka in i vilken storstad som helst, utan att bekymra sig om hur man skall hitta fram till resmålet, eller ut ur stan.

Att enkelt hitta en bensinmack, färjeterminal, stormarknad eller ett annat resmål.

Att vid en felkörning snabbt komma på rätt väg igen.

Att vid köer i Tyskland bli varnad i tid och snabbt hitta en alternativ väg istället.

Att man hela tiden vet hur långt det är kvar och när ungefär man är framme.

Jag har valt en fast GPS med 7” skärm och integrerad backkamera.

Är det någonstans man har nytta av en GPS så är det i husbilen, då är man ju ständigt på okända vägar och orter.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Utrustning

Totalt helt rätt Ove G. Alla har sin lycka och sina krav. En del betalar dyrt för en vecka i Florida, andra betalar dyrt för en överlevnadskurs i Karlsborg. Tur att det finns olika människor för annars skulle det vara rätt tråkigt här i livet!
Kanske borde tillägga att vi är absolut inga "lyxmänniskor" vad gäller husbilen. Det är en gammal SMC/Iveco 35-9 från 1983 som har rullat snart 19000 mil. En rejäl bil med motorn fram och drivningen bak på tvillinghjul, ett stabilt lastvagnschassi som tål stryk. En sån här husbil är väl inget att rekommendera om man inte är händig för visst är det lite meka då och då men jag tycker det tillhör charmen. Nu är jag ju bil och mc tekniker med egen verkstad så då är det ju inga större problem att hålla bilen i funktion. Vi har allt det som vi känner att vi behöver och vill ha i den, dock inte GPS då vi tillhör den gamla stammen som fortfarande kan läsa kartor *L*, dator klarar vi oss mycket bra utan när vi är lediga, mobilen räcker långt och det finns ju i värsta fall även GPS i 3 systemet. Det ända vi saknar är en ramp där bak som man kan ställa upp en motorcykel på men det är på G! Vem vill inte ha en Suzuki Turbo där bak att köpa färskt bröd med på morgonen?
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej på er min åsikt är väl i stort att det finns inte två familjer som prioriterar samma saker, då blir det lite av varje hos envar. Men det jag vill framföra före allt annat är att har man inte hälsan med sig, då jälper inga prylar i värden.Det kan jag konstatera
efter två strokar och två hjärtinfarkter.
Jag vill inte låta som en gnällspik utan ser med tillförsikt fram emot att träffa er alla,
och hitta gemensamma ny upptåg.

Puss på er Hasse P.:wink:

PS Bäst att leva upp livet innan det tar slut ?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Utrustning

Håller med dej fullkomligt Hasse, hälsan är inget självklart att man har. Har precis som Carinas Gunnar kört ambulans i många år ock lärt mej uppskatta att man är frisk och kan åka enduro två gånger i veckan trots att man närmar sig 56.. Kan tillägga att vår husbil har inklusive inköp ännu inte kommit upp i 50.000:-.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hoppas att du Nisse, inte tycker att mitt inlägg var menat som kritik mot att ha mycket prylar med sig i bilen. Vad andra har utrustat sina fordon med har jag inga åsikter om. Jag tyckte bara att det vore intressant att höra lite olika meningar om vad som behövs för att fritiden i bilen ska kännas bra och trevlig. Ett " teknikfreak" tycker kanske att höjden av lycka är att köra sitt elverk, titta på tv, skruva ned stödben med elmaskin, ha automatisk nivåinställning med hydrauliska stödben, EUmoppe i garaget, eller vad det nu kan vara, är han lycklig och glad så är det väl bra. Sen om jag känner att det inte är rätt grej för mej så gör jag på mitt sätt. Det är bara kul att kunna dela erfarenheter med varandra om vad som finns och hur det används, sen är det upp till var och en hur de vill ha det.
Ove.G :)
Ingalunda tog jag det som någon kritik!!
Det är ju helt efter läggning och behov hur man vill ha det.
Eftersom hustrun är handikappad efter en stroke kan hon inte klättra så alkov är uteslutet. Vår husbil är 10,5 meter lång så jag gillar inte att köra fel i onödan, därför är GPS uppskattad etc.
Till syvende och sist är det enklare ju mindre med prylar och utrustning man har, all teknik ju en förmåga att djävlas ibland.:eek:
/Nisse
 
F

F.d. 11550

Guest
Sv: Utrustning

Så roligt att läsa alla svar!
Vi har också en äldre husbil, -89, som vi är väldigt glada för! Det är en Hymer o hittills har den gått som en dröm. Vi har investerat i lite bekvämlighet dock. En konverter för att få tillgång till el på ett tyst o enkelt sätt från två bodelsbatterier. Vi såg det mest som ett alternativ om gasolen fallerar under resans gång. Eller för snabbuppv. i mikro vid paus etc. En TV som även går på 12v var också praktiskt, för nyheter o väder är trots allt bra att veta. Och utrustning som alternativ till gasol i köket. För övrigt har vi nog investerat mest i trivsel o säkerhet o underhåll. Och nu hoppas vi att klenoden står oss bi många resor än. Erikssons
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Utrustning

Godmorgon, alla.
Intressant diskussion detta med kartor kontra GPS.

Vi brukar emellanåt använda GPSen för att tex producera stadskarta (vi har PC med kartprogram o skrivare i bilen), när vi parkerat bilen och gör oss redo för en intressant stadspromenad eller cykeltur.

Gäller dock att kartprogrammet producerar riktiga kartor.

Jag menar att det inte gäller att "kunna läsa karta" eller ha GPS. Det ena utesluter inte det andra.

Väl hemkomna till bilen spar vi kartorna i en pärm som minne eller typ "kommer du ihåg när vi gick här" nostalgi.

Ha en bra dag

Just kl 0715 lördag +1 grad i Kungsbacka, o ingen snö.
icon7.gif


Hälsningar
Dag
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Jag har funderingar på att införskaffa en Garmin bilnavigator,för frugan gillar inte
att vara kartläsare,man glömmer utsikten tycker hon.sen vet jag inte hur tillförlitligheten
är på dom.
Fördelen är att man kan ta med den när man ger sig ut med cyckeln.
Tjinge ling Hasse P.
 
Toppen