• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrustning

F

F.d. 55256

Guest
Tittade lite på diskussionen om elverk, och undrar vad det finns för olika uppfattningar om semester med husbil. Ska man som vi, ha så lite prylar som det bara går, i vår bil finns i stort sett ingen utrustning utöver normalt basinrede + inbrottslarm,gaslarm, en elekrisk "hund" från Jula som vaktar när vi inte är i bilen. Varsin cykel, två tygstolar ett bord, lite verktyg, mat och kläder. Vi ligger nästan aldrig på campingar. Ström 12v och gasol räcker utan problem. I år har vi skaffat en bärbar dator mest för att skriva dagbok och tanka bilder i, men kommer även att (kanske) kunna se tv och kolla på internet så man inte missar eventuella sevärdheter i grannskapet. Ju mindre prylar desto lugnare semester tycker vi. Vad finns det för uppfattnngar om detta med prylar på semestern?
Ove.G:wideeyed:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Gert8
Jag har själv Tom Tom och där måste man lägga BMP-bilder med rätt filnamn mot kamerafilen. Annars så ser man inga kameror. Kan det vara det som är problemet?

Om jag kollat rätt så ska du ha "gdb-Filer" med kamerorna på. Stämmer det?

Mvh Håkan J

Sorry Gert, svarade på ditt inlägg på sidan 1. Hoppas det löst sig.
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Vi har en fast navigator som börjar på Pio... Pekskärm, som blir kladdig hur ren man än är om fingrarna. Är jag kall om händerna så funkar det inte, och det är jag ofta! Gillar inte denna alldeles för dyra variant av GPS.
Utrustning som jag gillar är Webaston, som snabbt värmer upp bilen lite extra en kall morgon.
Värmeväxlaren, som ser till att jag har värme och varmvatten när jag kommer fram.
Elpatron, som är ett måste! Fråga mig inte varför, har fått lära mig att så är det!
Det stora kylskåpet med sep. frys. Har man en gång haft det vill man inte vara utan.
AC i bildelen, Det klarar man sig inte utan när man har haft det en gång!
AC i bodelen, som tyvärr endast går på el, men då är ovärderlig en het sommardag.
Elstyrd markis, underlättar mycket när markisen är lååång, säger Hasse
Elstyrda stödben, underlättar när ryggen skriker när man ska ligga på knä och veva ner dessa, säger Hasse.
Elverk, som behövs i de mest skiftande situationer.
En fristående ugn som går på el, är också bra att ha med. Elverket ska ju jobba eller hur?
Har man en fast gasolugn är ju detta suveränt. Vi hade detta i vår förra husbil.
Vi har även med en TV + boxer men hinner sällan titta på TV i husbilen. Man skulle ju tycka att det skulle var tvärtom, men i husbilen så är man mer ute och umgås än inne och häckar.
Det här är ju inget vi har med oss utan något som vi finner när vi stannar till någonstans, trevligt umgänge,en bra grund för allt husbilsliv, eller hur?
Eva HBK 9

 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Håkan J
Hej, ja nu fungerar det. Jag vet inte vad som var fel men som du skriver så har jag nu en ikon eller en liten kamerasymbol som visar var kameran är.
Ett flaschande rött band med texten "fartkamera 70 km/t" och ett pingande ljud blir det, när man närmar sig kameraplatsen.

Jag gick först till Garmins hemsida och laddade hem ett program som heter POIloader som jag installerade på min dator.
Sedan hämtade jag hem filen med kamerorna som jag lade på skivbordet, och sedan anslöt jag nüvin till datorn.Startade POIloadern och fick fram att nüvi och SD-kortet fanns med. Valde att lägga på SD-kortet och skrev in vilken fil som skulle laddas in. Det fanns alternativ, automat eller manuell inläggning. På manuell inläggning så kan man välja hur långt före kameran den skall larma. I automatläget blir det 700 meter vilket kan tyckas lite tidigt.
På samma sätt lade jag in filen SCR-campingarna. Mest för att testa men nu finns den inlagd och det verkar vara väldigt behändigt att gå till filen och bläddra fram en lämplig camping och sedan trycka på den och vips så kommer texten och telnr,adress och rutan kör fram. Det är bara att trycka kör så blir det en körrutt. Väldigt behändigt eller hur.
Samtigt som man kör så visar den campingarna i närområdet. Detsamma gäller med mackar och andra saker som sjukhus m.m.
Den innehåller så mycket bra saker som är svårt att få tag i under körning.
Säkert har väl alla dom olika fabrikaten liknande eller samma möjligheter men kolla vad som går att göra med navigatorn mer än att bara köra till platser.

hälsningar från gert8 i Tungelsta, 3dm snö och -8 grader.
 
F

F.d. 9194

Guest
Sv: Utrustning

Det får ju vara lite balans på prylarna även under semestern, men elverk är ju inte så dumt. Och en moppe i garaget på bilen.

Jag läste dock en ganska kul historia om en dam som brukar var ute och flyga över hela världen.

Hon har köpt ett set med resekläder. Resten av sina kläder köper hon i en lokal second hand där hom landar.

Secondhand kläder är ju för det mesta nytvättade när man köper dom...

Och för att slippa få med sig massa packning, så när hon skall resa, tar hon på sig sina resekläder och lämnar in de nyinköpta persedlarna i samma affär där hon köpte dom.

Låter ganska praktiskt tycker jag.

För vem har inte tagit med sig en massa saker på semestern, bara för att komma hem med hälften oanvänt?

//Ulf:mcride:
 
F

F.d. 9194

Guest
Sv: Utrustning

Jag kör taxi i mitt dagliga värv, och måste säga att GPS är en av de bästa uppfinnigar sedan bilen och hjulet.

Den gör att man VÅGAR lämna dom stora vägarna och kanske ta den där genvägen som verkar lite krånglig på kartan.

Jag var en av de första att montera GPS i mina egna taxibilar, då kostade anläggningen 45.000.- per bil, men jag skulle aldrig drömma om att idag köra utan den.

Har idag en liten, bärbar, gps av PDA-typ och tycker denna är mycket praktisk, när man som jag byter bil hela tiden. Och i somras när vi hade parkerat bilen i centraöa Beziers i frankrike, tog jag ut en wavepoint vid husbilen, och sedan var vi ute i stan och knallade i flera timmar. Och när vi skulle tillbaka till bilen. Bara att trycka på knappen och göra som man blev tillsagd....

Och i ärlighetens namn. Trots att jag är utrustad med ett ganska hyffsat lokalsinne, så hade jag aldrig gått den, av GPS'n föreslagna vägen...

Men det kändes både enkelt och tryggt!

Min mamma fick för övrigt en enkel GPS Silva GPS av sina söner i julklapp för tre år sedan. Och nu när hosn skall plocka svamp... Fram med navigatorn vid bilen. Spara en Wavepoint, och gå rätt ut i skogen. När man skall tillbaka, tryck på knappen.

Detta och en mobiltelefon, så känner vi oss alla trygga med att släppa ut tanten i skogen.

//Ulf
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

:cool: Hej grabbar jag skulle be om ett råd från er, jag tänker att köpa mig en gps typ,
Garmin, Tom Tom eller dyligt. Jag kan inget om finesser eller data, jag är bara inte intresserad av det. Det jag skall ha gps-en till är att hitta från punkt A-B, vad är det billigaste och mest nödvändigaste man ska titta efter?
Vi kör mest i sverige.
Tjinge Ling: Hasse P.:D
 
F

F.d. 9194

Guest
Sv: Utrustning

Min erfarenhet är att den skall ha kartor från navitech, annars är det inte så noga. Men dom handdatorbaserade(PDA), är ganska lätta att använda. Och då lägger man kartor och mjukvara på ed minneschip (SD-ram har jag själv). Där Du kan lägga upp de olika delarna av europa, och restan av världen också om så skulle önskas, på separata minnen. Så skulle du vilja åka utanför sverige, bara att ta med sig minnet för den världsdel man skall besöka.

Fördelen med att köra PDA gärna med Windows CE som operativ, är att Microsoft lär inte gå i konkurs den närmaste tiden, och det finns gott om uppdateringar om så skulle behövas.
 
F

F.d. 9194

Guest
Sv: Utrustning

Min navigator heter BlueMedia, och är under skalet samma som din PIO. Dom nyaste har jag bara gott att säga om. Bara ett problem. Ibland hänger den upp sig. Ganka irriterande. Men det löser sig genom att man drar i och ur minneskortet så startar den upp. Brukar ta någon minut att starta om den.

Ett alternativ är annars att i sin medhavda Laptop installera Microsoft AutoRoute. Utrusta datorn med en GPS-USB antenn, och man har en möjlighte att skappa resvägar etc. i datorn, skriva ut sina kartor, på den medhavda fotoskrivaren, eller bara navigera...

Men skall man montera fast så rekommenderar jag VDO-systemen. Och där ligger ju alla kartor på DVD, så hela europa, södra Finland och Norge runt Oslo.

En helt suverän fjärrkontroll som man kan kan navigera i mörkret. Och med en fast monterad GPS så kan man intergrerar den med backkamera, optimera placering av GPS-antenn, trafikinformation via TMC.

Det finns även system från Alpine, men där förpliktigar varunamnet, och den nästan dubblade prislappen, att man skall ha så fruktansvärt många funktioner, så det blir bara rörigt.

Och när ni köpt er GPS. Använd den. Hela tiden. Både piloten och Co-Piloten. Så att det går snabbt att göra en omprogramering om så skulle behövas. Om ni så skall hemifrån och köpa mjölk i närbutiken. Använd navigatorn!

Förutom att man blir rapp i själva handhavandet, så lär man sig också när den gör visar felaktiga och tvekamma vägar.

– Jag hjälper gärna till om någon vill ha lite råd...:spinny:
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Utrustning

Vad tycker Ni?
Behöver man mer än en behändig laptop i husbilen + en Usb-Hub och lite tillbehör för att på ett enkelt och utrymmesbesparande sätt tillfredsställa vårt moderna "teknik-freak-behov".

Man har till exempel möjlighet till:
-Sat TV (via Hauppage DEC 3000 Usb)
-Dvd, (brännare,filmer,talböcker mm)
-Musik, (kanonljud via sep högtalarsystem)
-Gps, (puck på biltaket Auto-Route i datorn)
-Office program
-Lagra bilder från kameran
-Skrivare (tillverka egna vykort)
-Trådlös internet, Antenn på taket (Foneros, WiFi, Skype mfl)
-Kolla campingplatser,priser, skriver dagbok, mailar, ringer lyssnar på nyheter mm.

Det finns säkert ännu fler möjligheter, Name it. Kanske att man ibland ändå behöver en liten Gps i fickan så att man hittar "hem" från promenaden.

Med programvara från "nätet" konverterar man i stort sett alla Gps-Format till Auto-Route .csv ,även txt och ascii

Lars
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Utrustning

Hej igen,

I somras då vi var 3 veckor i Kroatien med 35 grader varmt kan jag lova att luftkonditioneringen var värd sin vikt i guld. Jag eftermonterade den på min Burstner. Det är en Dometic B2100 och såldes billigt under en kampanj för 12000kr. Jag kan vara utan mycket utrustning men aldrig mer luftkonditionering. När andra inte sov på nätterna och var trötta när de körde vaknade vi utsövda i 22 graders temeratur.
Ps Har lagt elverkstankarna på framtiden.

Har idag beställt en ny Hymer----längtar

Hälsningar
Glädjen
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Utrustning

Ja, man behöver en god kvinna och kompis. en Famous Grouse gör inte ont heller. Har man det så så behöver man inte så mycket mer om det är varmt ute..
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Utrustning

Nu har jag både testat navigatorn SilverGuide i bilen och återlämnat den till Lidl.

För de som bara behöver en GPS för att ta sig mellan punkterna A och B är den mycket bra. Det finns inga knappar utan allt sköts genom att peka på skärmen. Skärmen som är i färg är klar och tydlig och kan ställas i nattläge. Det finns ett inbyggt batteri som räcker i 3 timmar, dessutom medföljer anslutning för 230V och 12V (cigarettändaruttaget)

TMC systemet fungerar bra, röststyrningen är klar och tydlig och man kan välja manlig eller kvinnlig stämma. Den varnar när man överskrider hastighetsbegränsningen och om det uppstår trafikhinder såsom olyckor, vägarbeten eller trafikstockning räknar den om rutten.

Det är bara ett begränsat antal länder som man samtidigt kan ha inlagda samtidigt i det medföljande kortet. Skandinaviska länderna är inladdade på kortet vid köp. De andra länderna laddar man in efter behov eller köper man ett kort med större kapacitet som får plats med alla länderna.

Jag har inte hittat något sätt att ladda ner POI från några filer utan har bara knappat in platserna direkt i apparaten. Det går att lägga in lon/lat på olika sätt, antingen knappa in koordinaterna, peka på positionen eller skriva in adressen.

Man kan även visa bilder, höra musik samt spela spel i den, men det har jag inte testat.

Navigatorn kunde möjligen ha varit användbar i personbilen, men eftersom jag redan har en GPS 60C som vid behov kan användas känns den onödig med ytterligare ett system.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

I all enkelhet så håller jag med "Kölis" men ändrar lite till en gosig gubbe och en god whiskey(märket är väl inte så viktigt, från en som inte märker någon skillnad), vem vill klaga då? Väder, vem bryr sig!
Lite skoj ska vi väl ha även här?
Eva HBK 9
 
Toppen