• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrustning

F

F.d. 55256

Guest
Tittade lite på diskussionen om elverk, och undrar vad det finns för olika uppfattningar om semester med husbil. Ska man som vi, ha så lite prylar som det bara går, i vår bil finns i stort sett ingen utrustning utöver normalt basinrede + inbrottslarm,gaslarm, en elekrisk "hund" från Jula som vaktar när vi inte är i bilen. Varsin cykel, två tygstolar ett bord, lite verktyg, mat och kläder. Vi ligger nästan aldrig på campingar. Ström 12v och gasol räcker utan problem. I år har vi skaffat en bärbar dator mest för att skriva dagbok och tanka bilder i, men kommer även att (kanske) kunna se tv och kolla på internet så man inte missar eventuella sevärdheter i grannskapet. Ju mindre prylar desto lugnare semester tycker vi. Vad finns det för uppfattnngar om detta med prylar på semestern?
Ove.G:wideeyed:
 

Louise & Anders 53

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
53
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej Hasse P!
Har precis skaffat en Garmin 660 för att ha i husbilen. Köpte den via nätet för ca 5.600:-. Tror det är ett ganska bra pris. Har hunnit prova den i personbilen några gånger och den är bra (har dock ingen tidigare erfarenhet av GPS). Skall bli spännande att testa till våren, då vi planerar att åka till Holland. För övrigt har vi samma uppfattning som Ni - den som läser kartan missar ofta mycket av det man åker förbi. Jag tror därför det är en bra grej att ha i husbilen, speciellt ute i Europa. Samtidigt vill man inte bli "slav" under GPS:en, utan även använda kartor.

Mvh
Anders
 
P

Pelle

Guest
Sv: Utrustning

Hej,

Jag köppte för ett par år sedan en liten MIO 168 handdator/GPS och har kajkat runt med den i sverige, kroatien och till italen som några exempel.

Mitt intryck är att det fungerar utmärkt att köra efter GPS'n, det blir mindre stressigt om man skulle köra fel för den talar snällt om för en hur man skall hitta tillbaka.

Den har många gånger räddat oss när vi varit lite vilsna eller behövt drivmedel eller dylikt.

Den har vissa egenheter man måste vänja sig med, ibland kann det vara svårt att förstå om man skall håll sig i tex den högra filen eller om man skall köra av på avfarten när man kör på större motorvägar så det gäller att hänga med på kartan inte bara lyssna på instruktionerna.

Ett annat aber är att denna enkla model inte är så enkel att planera en rout på om det är speciella vägar man vill köra och inte bara köra snabbaste eller kortaste vägen till målet. Vilket är mycket enklare med kartan (om man har en vaken kartläsare vilket min inte alltid är).:wink:

Men i det stora hela är jag mycket nöjd med vad GPS erbjuder och skulle inte vilja vara utan, väl värd kronorna.

Pelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Utrustning

Det var som fan! Men det är ännu bättre, den kostar bara 2399:- enligt annonsen. Jag kommer att stå utanför Lidl när dom öppnar på måndag!
 
P

Pelle

Guest
Sv: Utrustning

Håll i hatten,

Titta in på http://www.nettonet.se/ innan ni rusar till Lidel.
Dom har öppnat outlett i barkarby utanför stockholm och har rätt humana priser.
Kvaliten vill jag inte sia om det finns ju en del sanning i påståendet "man får vad man betalar för".

Pelle
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Utrustning

m_dot.gif
m_dot.gif

[r] Denna artikel är endast tillgänglig i butiker tillhörande Region 1 = http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/system.regio.index
Pelle , detta är vad jag menar med Region 1.
Mvh.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Utrustning

Har varit och inhandlat navigatorn hos Lidl. Efter att under en timmas tid provat de olika funktionerna kan jag konstatera att man får mycket för pengarna.

Jag har tänkt använda den i personbilen där den säkert fyller sin funktion.

Runt Malmö har det varit snöstorm hela förmiddagen varför TMC-funktionen också varit mycket aktiv och meddelat den en olyckan efter den andra.

Nu återstår att se om den är lika bra i praktiken när jag väl fått testat den i bilen.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Gunnar,
blir det någon slags brukarrecension från din sida på den där navigatorn?
Jag menar eftersom du har testat lite olika sorts GPS-system och har djupgående kunskaper i ämnet?

:)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Utrustning

Det är möjligt att jag kan återkomma med mina synpunkter/recension när jag har provat den på riktigt i personbilen.

Klart är det dock redan, den kan inte ersätta mitt nuvarande system i husbilen. Den ger inte alls samma överblick och är inte lika praktisk som en karta i den bärbara datorn. Så har man utrymme vid förarplatsen är det klart bättre med ett kartprogram i datorn ansluten till en GPS.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej Gunnar
Du har pratat så varmt för Garmin, så då köpte jag en sån. Nüvi 660 med europakarta.
Har nu provat i personbilen lite grann, och i 3D-läge så visar den ganska bra.
Har försökt att lägga in fartkameror men det fastnade inte.
Mycket tyder på att när man med POI-loader lägger in på det extra SD-kortet och sedan startar nüvisen så frågar den om den skall lägga in fartkamerorna i den.
Då försvinner filen, troligen så det inte plats i minnet och då "slängs" filen ut bara.
Om jag låter den ligga kvar på SD-kortet så fårjag ha den kvar.
Skall provköra mot fysiska kameror imorgon.
Vidare så lade jag in SCR's campingplatser, en fil som finns på Garminsiten. Det fungerar också.
Ställplatsfilerna XL kommaseparerade fäster inte , text kommer som säjer att det krävs minst en gsv-fil för att få det att funka.
Grejar inte det ännu.
MapSource- filer skall den ju kunna hantera, men det har jag inte provat ännu.
Sedan så kan man köpa Friluftskartan, Lantmäteriets, och den skall ju fungera i nüvi. Det blir i så fall 50 000 dels kartan, är det den som vi förr kallade "grönsaksbladet" ?
Tänkte lite i geocaching riktning.

Köpte på ComputerCity i Älta 5 295:-

Kommer i huvudsak att använda den i jobbet.

hälsningar gert8
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej och tack för senast, det var mycket trevlig pratstund. Det löste sej med veterinär. Det fanns en alldeles när man kom fram till trafikljusen.

Men nu till SCR-filen
Gå in på Garmin's hemsida, svensk text. Klicka på nüvi 660 och på höger sida finns en ruta med POI loader, SCG gsv och SCG gpx-filer.
hälsningar gert8

http://www.garmin.se/startpage_flash.aspx?pageid=2
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Utrustning

Hej Gert!

Jag håller fortfarande Garmin som det bästa navigationssystem och då främst Citynavigator-kartan i bärbara datorn. Har inte hittat någon som är bättre.

SilverGuide var jag nyfiken på till min personbil och för det priset med allt man lovade så ville jag prova. Jag kan ju lämna tillbaka det inom 30 dagar om jag ångrar mig.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej Gunnar !
Nüvin har City Navigator Europe NT v9 som karta.
Har hela Europa + Tallin city ,Riga city och Vilnius city.
Verkar bra och vill vidare utveckla MapSource användningen för att kunna göra något bra t.ex. lägga in Preem/Såifa eller använda Excel ?
Att skriva in direkt i nüvin blir jobbigare tycker jag.
Kanske mina resonemang borde föras i forum för GPS.
hälsningar gert8
 
Toppen