• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss !!

F

F.d. 1471

Guest
Det finns säkert många med flera års erfarenhet av vinterförvaring av husbil här. Jag vill fråga er en sak. Vi har betalat dyra pengar för denna vinterförvaring och har nu upptäckt att det varit möss i vår bil och även andra bilar som stod bredvid. Vad kan man ställa för krav på uthyraren om detta ? Vi fann även att luftfuktigheten var enormt hög. Någon som vet?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

Tror inte uthyraren har gett dig ett hyreskontrakt för platsen vad som gäller och då kan du inte heller ställa några krav.
Har själv varit med att få skriva under ett papper där avtalet för uppställningen står.
Det är nog bara då som krav kan ställas från båda håll.

Hoppas inte mössen ställt till det i bilen.
Nog bara att glömma allt. Men frågan är fri.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Möss !!

Uthyraren och luftfuktigheten är nog svårt att göra något åt. Men vad gäller möss så vet jag som gammal veteranbilsägare att vitlök fungerar. Lägg ut lite vitlökar i bilen så håller dom sig därifrån, dom gillar inte lukten (dom heller).
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Möss !!

Hela vitlökar, delade vitlökar, hur många och var bör man placera dem?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Möss !!

Räcker med hela vitlökar och placera dom lite överallt, helst där man vet att mössen kan komma in. Det funkar faktiskt då mössen har ett fantastiskt luktsinne och inte gillar vitlök.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Möss !!

Ni där ute som har mångårig erfarenhet av vinterförvaring. Vad tycker ni är bäst. Att husbilen står inne eller att den står ute över vintern. Jag tänker då på fuktskador, kyla, objudna gäster mm. ?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Möss !!

Det finns nog bara två riktigt bra sätt att förvara bilar vintertid:
1. Inomhus med värme som aldrig understiger +5-8 grader med bra ventilation.
2. Förvaring utomhus under tak men med genomluftning typ carport eller båttäckning. Väljer man att ordna nån typ av stativ med pressening eller liknande är det viktigt att luften kan cirkulera ordentligt.
Alt.1 är väl nästan omöjligt p.g.a. kostnad och svårighet att få tag i lokal, men är naturligtvis den bästa för bilen.
Alt. 2 förutsätter att man tömmer allt vatten ordentligt så att inget fryser sönder, laddar batterier nån gång per månad eller tar ur dom och förvarar dom hemma med underhållsladdning,tar man ur bilbatteriet ur en ny bil kolla först med märkesverkstad så att inget händer med datastyrningar i bilen, många nya personbilar får ju totalt fnatt om man bryter strömmen och måste in till märkesverkstad för att kopplas upp mot deras datorsystem och få ny information. Vad gäller möss finns det bara ett absolut säkert sätt, lägga ut gift så det inte finns några möss kvar i närheten av bilen. Vitlök,elskrämmor, enris och annat hjälper inte, att det hjälper ibland beror bara på att det inte fanns nåra möss där det året.
Ove.G
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Möss !!

Hur tar sig mössen in i husbilen? Den är ju hermetiskt tillsluten.

Vi har vår husbil på gårdsplanen. Vi använder den året runt så den står alltid på lite värme genom strömkabel. Vi har inte haft möss-problem.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Möss !!

Jag måste erkänna att jag har aldrig riktigt förstått vitsen med att ställa in bilen i en unken lada eller liknande. Den är ju gjord för att vara utomhus.
OK, den blir lite smutsig men det går ju att tvätta av.

Vi har haft husvagn och husbil i 30 år och aldrig haft dom inomhus, aldrig plockat ut dynor eller annat förutom matvaror. Tar hem bilen någon gång för att ladda batterierna om vi nu till äventyrs inte skulle använda bilen på över 1-2 månader, vi har den på gården till en bilfirma. Som tidigare påpekat sörj för god genomluftning, det är nog a och o. Någon gång har vi haft en torrboll men oftast inte. Vattnet skall man ju se till att tömma ut ordentligt under alla omständigheter så det inte står i tankar och ledningar etc i månader.

Har aldrig haft problem med möss, fukt eller mögel och jag har en hustru som direkt märker den minsta antydan till det för då kan hon inte vara där.

Dessutom innebär det väl i regel att man kan inte komma åt den förrän andra också skall ta ut sina bilar/vagnar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Möss !!

Vi har använt enris till både husvagn o husbil man ska inte lägga det på golvet,det kan bli märken ,men i diskhon . Det funkar kanon,det rekomenderas.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

Hej! Vi har våran h-bil stående i ett gammalt militär förråd. Bilarna och h-vagnarna ställs in i den ordning som de ska ut. Alltså ställs våran in sist eftersom vi vill ut först, fungerar väldigt bra. Ägaren till förråden har tillsammans med anticimex placerat stora musfällor runt byggnaden tror det var 6 st. Som gammal båt ägare, vet jag att den mår bäst av att stå skyddad av något slag och naturligtvis urstädad med dynorna i för varing hemma. Är övertygad om att samma regler gäller för h-bilen. Om du bygger ett preseningshus, tänk på vad höst- och vinterstormar kan ställa till med. Har sett hur presenings hus flyttat sig och även rasat in utav snöns tyngd. Det hus man kan se i t.ex husvagn och camping skulle jag aldig lita på. Mitt råd är ställ in bilen i ett förråd ny vaxad och rengjord innuti. När våren kommer tar du ut din ny vaxade bil i med dynorna, klart för avfärd! Då sover du bäst på nätterna och drömmer om kommande resor istället för att vara orolig när höst stormarna sätter in.

;) :yes:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Möss !!

hej, alla

vi har aldrig ställt av våra bilar på vintern.... de står hemma på garageuppfarten och används även som tredjebil för kortare sträckor, och ibland när inte snön hindrar så tar vi helgturer då o då. Det är en rätt härlig känsla att sitta inne i en varm husbil när vintern gnistrar utanför.

Vi har aldrig drabbats av möss - kan bero möjligen på att vi har fyra katter som håller ordning runt bilen.

Nu är det snart dags att börja förbereda för Flobyfärden...

Ha en bra dag

DS
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Möss !!

Hej. Tråkigt at höra att Ni har haft påhälsningar från objudna gäster. vi har under flera år använt oss av enris, men även hackad gul lök, som placerats ut på flera ställen i bilen. Inte under någon vinter har vi haft påhälsningar, så det har fungerat mycket bra. Ibland kan man behöva byta ut löken, när den har torkat, men det är ju inte någon större kostnad, jämfört med vad "gästerna" kan ställa till med i kostnadsväg.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Möss !!

Hej!
Jag har haft två olika ultraljudsapparater, en köpt i Sverige och en annan köpt i Tyskland.
Båda två har varit utmärkta; inte en möss har kommit in i stugan antingen jag haft en eller båda inkopplade. Nu är det den femte vintern och de är på.

Jag vet att det finns en massa möss där, grannarna har, de kommer in från skogen när kylan kommer, och de hörs när vi har stannat över natten där utan att ha apparaterna på!
Jag är inte säker på att de är bra för hunden, så vi har de på bara på när vi inte vistas i stugan, vilket är mycket mindre nu efter att vi fick bilen....
Apparaten borde såväl funger lika bra i husbilen med!

hälsning 274
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Möss !!

Ja i sommarstuga men det fungerade inget vidare, lök och enris fungerade utmärkt i vårt fall. Finns tamdjur i närheten är det nog svårt/omöjligt att få bort mössen varaktigt.
/ Synd på er bil, möss är inte roliga "inomhus".
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Möss !!

Enris är en gammal beprövad metod som sägs fungera.
Man måste lägga ordentligt runt hjulen och ev stödben så att mössen måste klättra överriset för att komma upp på i vårat fall bilens underrede. Dom går inte över enriset! Det sticks antagligen i fötterna och torra enbarr är ungefär lika vassa som synålar.
 
Toppen