• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret, del 1 2007/08

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2549

Guest
Här en idé som kanske kan få efterföljare.

I vilken ort är denna bild tagen? Vad hette ”skeppet” som den unga damen sitter på/i?
Vad hette slaget där detta skepp spelade en avgörande roll?
:rolleyes:
Vid alla rätt lyfter jag på hatten.

På spåret.jpg
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: På spåret

Jag är inte helt säker men tror att det är Gokstadsskeppet. Är det så, så finns det i Oslo på Bydöy museumet där de flesta Norska berömda fartyg finns.
Ove.G:confused:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: På spåret

Ove, min hatt sitter kvar. Skeppet befinner sig i Sverige inte långt från Norge, men det var ett norskt skepp. Detta minnesmärke lär vara det enda som påminner om skeppet ifråga. Hemma hos mig hänger en tavla som föreställer slaget och det var tavlan som gjorde mig intresserad av slaget och dess bakgrund. När jag fick reda på att det fanns ett minnesmärke så gjorde vi en sväng till Sveriges framsida och tog oss över den nya bron och till slut fann vi vad vi sökte. Det var ganska spännande att söka efter något som var okänt såväl till form som utförande.
Som hjälp till lösningen: På skeppet lär följande dialog ha förts. "Vad var det som small så högt" Hjalmar svarade: "Norge ur dina händer oh konung" Då svarade konungen: "Gud signe för mitt rike, men inte för din båge."

Var håller Kingen hus?
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: På spåret

Kan det vara Henån, Ormen Långe och Slaget vid Svolder som får hatten att lyfta?
/essge
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: På spåret

Hatten av. Det var mellan Ormen Långe och Gokstadsskeppet jag valde, men jag tyckte att bakgrunden stämde bra in på Oslo. Jag får väl lyfta på en obefitlig hatt för Essge
Ove.G :D
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: På spåret

Här är en bild från ett semestermål som kom i ropet efter tsunamin. Var är bilden tagen och vad heter sanddynen i bakgrunden.
IMG_0012-400.jpg
Ove.G

Lite hjäp kanske behövs: strax söder om ekvatorn och inte i afrika och är nästan som en symbol för orten. Finns i de flesta turistbrochyrer från orten.
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: På spåret

Grattis essge!
Jag står med hatten i hand. Inte visste väl du att du skulle ha nytta av en sådan överflödig kunskap? Men å andra sidan så är aldrig en kunskap en speciell tung ryggsäck.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: På spåret

Ove G.
Får jag en poäng för Grado? Flickan tycker jag mig känna igen som Barbro.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: På spåret

Flickan har jag ingen aning om vem hon är, men det är inte Grado. Det är inte ens i rätt världsdel.
Ove.G;)
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: På spåret

Hej Ove.G

Det har dröjt lite med svaret men jag tror bestämt att det är Ponta Negra-Stranden i Natal (Brasilien)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: På spåret

Hej Ove.G

Det har dröjt lite med svaret men jag tror bestämt att det är Ponta Negra-Stranden i Natal (Brasilien)
Snälla Peder , har du tappat stinget alldeles. Du brukar ju vara på hugget inom så där 3 timmar annars. Nu dröjde det nästan ett år, men rätt var det !!!!!

Ove.G
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: På spåret

Den här är väl kanske för lätt, men med tanke på att den förra tog nästan ett år så kanske det behövs nåt enkelt.
Ove.G
 

Bilagor

  • IMG_0007-400.jpg
    IMG_0007-400.jpg
    14,2 KB · Visningar: 17.801
F

F.d. 52918

Guest
Sv: På spåret

Jag tycker mig känna igen Natal i Brasilien.

Vänligen Ingrid Sundell
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: På spåret

Ove nu hann jag inte med för jag tror att Kjelle har svarat rätt.

Ett litet påpekande på mitt förra inlägg.
Ni tyckte ju att jag var för snabb med svaren på kluringar och diverse frågor.
Så nu tänkte jag att jag skulle låta någon annan svara först men jag kunde inte vänta längre nu så därför dök svaret upp.

Fram med mer Foto/bilder vi kan gissa på.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: På spåret

Var är detta kort taget.
IMG_0374.JPG

Ledtråd: Man måste gå igenom ett "litet" hål i berget som är 75m högt och 35m brett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen