• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elventil.

F

F.d. 940

Guest
Jag har lagt in några bilder på egen tillverkning av en Elventil under Fotogalleri/Medlemmarnas egna foton/Elventil.
Arne HBK13.:) :santa-3-icon:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elventil.

Klart intressant idé! Har haft fundering på den ventil för gråvattnet som finns att köpa i Tyskland. Men 1600:- är lite väl mastigt. Men hur gör du med fukttätning? Själva regleranordningen ser inte särskilt tät ut. Eller har du dubbelgolv och ventilen monterad så att säga inomhus?

Hur fungerar manicken rent elektriskt?
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Elventil.

Vad bra, något för mig speciellet när det är regningt och dåligt väder för jag måste ställa mig på ena knät för att nå kranen och så blir jag oftast skitig upp på hela armen samt att jag har lite besvär med att inta denna ställning och när det är kö till avtappningställena speciellt i Norge för det är oftast trångt bakom tapparna där de har sitt upsamlingställe samt att man får ilskna blickar när man går och tvättar av sig före man flyttar bilen för att undvika att skita ner ratten.
Tack Arne.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Elventil.

Hej Arne!
Verkar som en smart idé. På vår husbil har vi två kulventiler - en för gråvatten och en för fäkalien.
Var köper man ställmotorn? Har du svarvat mellanstycket själv eller finns det att köpa?

Tacksam för svar.
Kurt
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Elventil.

Ser ut som om LMC löst detta smart!!!!
Är det inte fler fabrikat som har gjort så att man öppna kranen inne i bilen?
Hujedamej va bra!!!!
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Elventil.

Ställmotorn till elventilen finns att köpa på ventilationsföretag.
Axeln har jag tillverkat själv.
Det kan nog vara svårt att hitta någon 12volts ställmotor jag kör på 230volt med inverter och fjärrkontroll:wink:
Arne.
 
Toppen