• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GAS utomlands

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Undrar om det finns några reseerfarna som läser detta som kan svara på om det brukar vara problem med att få köpa gasflaskor till husbilen i Spanien och Portugal.

Har hört att det krävs certifakt på godkänd gasol anläggning (vad nu det ärom det inte är besikningsinstrumentet?) Får man bistånd i dessa ärenden om man står på en camping (verkar kunna krångla tillsig)

Vad kostar det att på ställe köpa Spansk/Portugisisk gas-flaska samt att byta till full flaska fortsättningsvis?

Largu
Ny medlem
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: GAS utomlands

Jag har köpt en flaska på en gasdepå för en ringa peng som jag använder där nere inget problem flakan köpes tillbaka vid hemfärd eller köp på tjuvarnas marknad har varit nere 5 ggr allt har fungerat hälsar go
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: GAS utomlands

illåsen och loffe!

Jag känner till fogas! Min fråga gäller inköpet av gas flaska på plats i Spanien/Portugal! Har alltså hört att det kan ha sina sidor om man inte redan har en "lokal" flaska att byta in!

Largu
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: GAS utomlands

Jag har själv vid 2 tillfälle köpt gastuber i Spanien. Cepsa gasdepåer runt hela Spanien säljer tuber samt reducerventiler,jag använder depåen på södra infarten till Fortuna(varma källorna) Man kan hysa in tomma sv. tuber under vistelsen i Spanien god resa
GO
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: GAS utomlands

Hej medlem! Kolla på Campingplats anslagstavlor var i Spanien där var Spans/portuga
plaskor till salu av kampare som skulle fara hem kunde inte släpa med sig ventiler kan man köpa på järnafärer eller campingen vi hyrde gasolflaskor i Portugal betalade hyra+gas under den tiden
Verkstan
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: GAS utomlands

Är det någon som vet om det finns någon karta, lista, eller annan info som man kan skicka efter, var man kan fylla på LPG gas (flaska). Tyskland verkar det inte vara några problem. Men hur är det i Frankrike ock framförallt i Spanien som vi ska vara över vintern.
Tacksam för alla svar och tips, vi åker den 21 nov.

mvh
PG och INGRID
;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GAS utomlands

I Portugal kan en normalt få fyllt hva som hels av flasker, slik var det og i Spania for noen år siden - men etter endel stygge ulykker snudde myndigheten tvert om. Regelen nå er at fylling bare skjer på fabrikker, unntaket er autogas (noen få steder) og permanente godkjente tanker.

Vanlige flasker kjøpes og byttes på gasdepoene og fra depotbilene. Også her skal det egentlig foreligge en spansk dokumentasjon på at det skal brukes på godkjent installasjon, men har en først fått fatt på en flaske så er det ingen behov for dokumentasjon. På markedene kan en få fatt på tomme flasker, en kan også lettere få fatt på små 3 - 5 kg flasker enn større - de antar det er til paella kokere og annet flyttbart utstyr.

Adaptere finnes i alle jernvarehandler sammen med godkjente slanger.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: GAS utomlands

Visst är det bra att han finns där...fast lite taskigt väg till honom..kulersten och risk för Alkoven,på grund av trädgrenar.Annars är det OK,betalade 6,60€ för fullning av min tyskaflaska...den var inte helt tom:)Fast det är ganska bra skyltat för oss med Alkov..viserligen är inte dena skylt därifrån..men det är samma

Bild 488.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16020

Guest
Sv: GAS utomlands

Bor i Portugal . Gas + ventil(klocka) kan du köpa pá vaje mack , byta till en full tub kostar i dag 20.50 euro.billigare i spanien Vet ej nu vad tuben kostar att köpa, ska kolla upp det. Men jag vet att tuben kan du inte sälja tillbaka, den är din. man du kan använd samma tub i spanien om du köper Repsols tub, Orange tub, spank bensinmack
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: GAS utomlands

Hej,
Åker till Kroatien i sommar (4 veckor). Har en fylld svensk PA11 + 1 liten tysk flaska som är påbörjad. Kan man fylla/byta den tyska flaskan i Kroatien? Vet inte om det räcker, med den mängden. Känns onödigt att köpa ytterligare en ny P11.

Har tidigare haft husvagn och mestadels använt elplatta när vi legat på camping, men blir tufft med plats att medta elplattan så matlagning kommer att ske med gas, och är osäker på gasåtgången.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GAS utomlands

PG & Ingrid,

Mycket har skrivet om just LPG utomlands använd sök funktionen det är hur mycket information som helst. I Frankrike finns det hur mycket LPG som helst, Spanien får man tanka vid Repsol men är färre stationer än i dom övriga länder på kontinenten ;).
 
Toppen