Egentligen kan man undra om det inte vore brottsligt att sälja nya husbilar som är helbilsgodkänd (COC-cert.) med en lastvikt på 200-300kg

Sätt på markis,cykelställ och lite enkel semesterpackning så får man åka ensam! Jag kan lova att det kilona rinner iväg fort.
Vi har nyligen köpt en Knaus 650ti och den har en lastvikt på 460kg.
Vi började hemma med en absolut tom bil(inte ens markis eller cykelställ)sedan lastade vi in vad vi tyckte vi absolut behövde i bilen och åkte och vägde den.
Vi var två vuxna (jag 95kg och frugan 55kg samt en golden 30kg och en katt på 8kg).Vi hade ingen mat i bilen för vi skulle till släktkalas.Hund och kattmat så klart för 5 dagar. Full vatten & soppatank (förare,full soppa å vattentank samt 1 full gasoltub räknas in i tjänstevikten och en del annat som bör stå i instruktionsboken). Vågen visade på 3400kg så med mat och nymonterad markis samt cyklar på cykelstället så kan det gå! Sedan kan man ju ta bort reservhjulet för att tjäna lite extra!
Det funkar men på håret
Detta med låg lastvikt är helsjukt! Alla som köper husbil borde upplysas noga om hur det förhåller sig.
Straffen är jättehöga och vad som händer om man har en överlast på mer än 51% vågar jag inte ens tänka på..........
Redan vid 20% är det urlastning på plats och hur i h..e gör man det och vad vill man lämna

Anders som tycker att det är konstigt ibland...