• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

F

F.d. 55255

Guest
HEJ

Köpte en backkamera när Vi var i Tyskland på julmarknad, installerade den gick ganska bra man efter ca 1 tim la den av.
Min tanke var om det finns någon som har en WAECO LCD 250 monterad för då skulle det gå att testa om det är monitoren det är fel på.

Tacksam för alla tips

Hälsningar
Arne
 
P

Pelle

Guest
Sv: Backkamera

Hej Arne,

Ingen expert på just Waeco grejer (jag köpte min på jula och har inte monterat in den ännu) men som jag förstått det så är det i princip standard grejer med komposit video signal från kameran. Så koppla monitorn till videon eller DVD'n och kolla om du får bild isåfall inte monitorn.

Häsningar
Pelle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Backkamera

Hej Arne, det är svårt att ge råd utan ha sett din backkamera .

Det finns dock många knappar att trycka på, så det kan det vara så enkelt som att någon knapp eller inställning blivit felställd. Det hände mig när grejorna var nya och jag missade en mening i manualen.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera/ backa säkert.

Backspeglar och backkamera är väl okej..
Ett tipps är när man backat..sätt på varningsblinkersen den korta stunden då du backar.
Eller byt lampan som sitter i backlyset..mot en som " piper " finns att köpa på Biltema.
Så har omgivningen större chans att hålla sej undan..
Lycka till ...
Leffe S
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

"Bättre sent än aldrig", haha... 11 år gammal tråd Leffe :twitcy:

Var inte orolig, något liknande hände mig också 1:a året på forumet.

Visa bilaga 130545
Källa: Internet

Ja.Ja..haha kan var på sin plats att damma av i så fall ett 11 år gammal förslag.
Men det är upp till var och en att tänka på säkerheten.
Självklart är det viktigt med backkamera och speglar.
Ansvaret är ditt om det händer något.
Många av mina vänner har aldrig tänkt på att använda varningblinkers.
När man backar i trängda lägen..då man ev inte har fullt koll.
Ha de ..Leffe S
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

"Bättre sent än aldrig", haha... 11 år gammal tråd Leffe :twitcy:

Var inte orolig, något liknande hände mig också 1:a året på forumet.

Visa bilaga 130545
Källa: Internet

1:a året på forum !!!!!!
Jag har kört bil i 50 år...ink. HB i 15 år..
Klara mej hyfsat bra ..Även om det finns vissa här som kommer med idéer från 1:a världskriget.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera/ backa säkert.

Backspeglar och backkamera är väl okej..
Ett tipps är när man backat..sätt på varningsblinkersen den korta stunden då du backar.
Eller byt lampan som sitter i backlyset..mot en som " piper " finns att köpa på Biltema.
Så har omgivningen större chans att hålla sej undan..
Lycka till ...
Leffe S

Jag sätter också på varningsblinkersen när jag backar & har också en summer som tutar. Men det är trots allt den som backar som hålls ansvarig om det händer något. Därför är i mitt tycke backkamera & speglar (vilket jag också har) det viktigaste.

Bennie
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Backkamera/ backa säkert.

Jag sätter också på varningsblinkersen när jag backar & har också en summer som tutar. Men det är trots allt den som backar som hålls ansvarig om det händer något. Därför är i mitt tycke backkamera & speglar (vilket jag också har) det viktigaste.

Bennie

Köp 10st saftblandare också, konor och avspärrningsband så vågar du kanske backa sen :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera/ backa säkert.

Köp 10st saftblandare också, konor och avspärrningsband så vågar du kanske backa sen :)

:twitcy: Det var nog det mest korkade jag läst på detta forum. Jag hoppas innerligt att du inte har körkort så att man riskerar att möta dej ute i trafiken.:twitcy:

Min åsikt är att man har ett ansvar som trafikant & skall göra sitt yttersta att inte orsaka olyckor i trafiken. Om det då finns hjälpmedel för detta så är det väldigt förståndigt att ta dessa till hjälp.

Bennie
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Backade i Rjukan utanför badet rakt på ett rör, kostnad 3 000:- för riktning och målning, trots att kameran var igång!!! Blir mycket billigare att öppna alla fönsterrutor och skicka ut Marianne...

Du kanske " glömde " att titta i monitoren..kan vara bra att skicka ut frugan ..hoppas att du inte " glömmer " käresta när du åker vidare.
Leffe S
 
Toppen