• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolpriser idag

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolpriser idag

om du menar fast tank så är det möjligt, båda har utrustning för att tanka Motorgas (LPG)

i Sverige handlar det uteslutande om propan när vi pratar om gasol, endast i undantagsfall säljs det butan under handelsnamnet gasol

du har helt rätt i att prisetpå gasol i Tyskland är lägre än i Sverige, jag bytte en flaska (P11) på Bauhaus i Tyskland i augusti detta året och den kostade 13:90€

skillnaden är framför allt att skatterna är lägre i Tyskland, själva produktpriset sätts på en internationell marknad och där skiljer sig inte de europeiska länderna åt nämvärt

de skatter vi betalar i Sverige på gasol (propan) är energiskatt och koldioxidskatt som tillsammans uppgår till drygt 3kr per kg gas, sedan är ju momsen också lägre i Tyskland

/Anders

Har en fråga ?.
Kan dem fylla i en gasol tank ?.
Är det Propan eller Butan ?, eller blandat ?
Jag tror om jag mins rätt att det är billigare är tex. Tyskland.
Mvh
Perrovski
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Gasolpriser idag

Varför är de dyrare på Pk10 när det är mindre gasol i den? Så är det inte här. Å andra sidan så kostar det 430:- att fylla den på vår preem.

Preem i Hestra tar 395:- om man vill byta en p10 sen tar dom 100:- extra var gång man byter en lättviktare? Byter man från plåt till komposit är det ok men inte om man byter komposit mot komposit, lite fräckt tycker jag, resonerar så* ja men kompositen är ju dyrare än plåt* hutlöst tycker jag!!!!
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Gasolpriser idag

Tack Anders för informationen om gasolen.Senast tankade jag i Polen och fick Butan
till en bra pris 2.20 zl/l.Det var för ca 3 år sedan.Idag 1 zl = 2.88 kr.så det är betydligt
dyrare.Men Butan och kylan än ej lyckad kombination,så i vid nästa påfyllningen blir Propan
Mvh

Perrovski
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolpriser idag

Preem i Hestra tar 395:- om man vill byta en p10 sen tar dom 100:- extra var gång man byter en lättviktare? Byter man från plåt till komposit är det ok men inte om man byter komposit mot komposit, lite fräckt tycker jag, resonerar så* ja men kompositen är ju dyrare än plåt* hutlöst tycker jag!!!!

förmodligen beror det på att man har högre revisionskostnader på kompositflaskorna än på metallflaskor

men å andra sidan är ju prissättningen fri och den som inte vill betala merkostnaden får ju välja alternativen, använda metallflaskor eller köpa på något annat ställe

se bara till så att ni använder godkända flaskor, dom ska vara stämplade med datum för nästa revidering och den tiden får inte överskridas, det ansvaret åligger innehavaren av flaskan
men även den som fyller flaskan ska kontrollera att den inte gått över tiden och i sådana fall inte fylla den

/Anders
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Gasolpriser idag

Hej Anders.

Några frågor:
Hur fungerar en revidering av gasolflaskan? Provtrycks den och godkänns igen?
Hur länge är ex.vis en vanlig P11 godkänd?
Hur hanterar man en flaska som har gått ut?

Hälsningar
Knausen
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolpriser idag

Hur fungerar en revidering av gasolflaskan? Provtrycks den och godkänns igen?
- Först och främst töms flalskan på gas
- Flaskan provtrycks, rengörs invändigt och målas om utvändigt om det behövs
- Armatur inklusive säkerhetsventil byts ut och flaskan vägs tom
- Därefter stämplas flaskan med taravikt och månad o år för nästa revision

Hur länge är ex.vis en vanlig P11 godkänd?
- 10 års intervall mellan revisioner i Sverige, det finns länder i Europa som tillämpar 15 år och en diskussion om en harmonisering pågår

Hur hanterar man en flaska som har gått ut?
- skrotvärde på metallen när flaskan väl tömts och gjorts ofarlig ur brandsynpunkt
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Gasolpriser idag

Gasolpriserna i Stockholmtrakten verkar vara betydligt högre än i södra Sverige. Bytte en PK10 hos Caravan Södertälje. 350:- !!:mad::mad:
Finns det tips på billigare alternativ på södra sidan om Stockholm?
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasolpriser idag

Gasolpriserna/motorgas (LPG) varierar en hel del också om man har en
flaska med fyllstopp och tankar på en mack med motorgas (LPG).

Preem Nacka tog i början på september 7,23 kr/liter. Två veckor senare var
priset 7,58 kr/liter.

I söndags 21/9 fyllde jag upp flaskan igen på OK/Q8 i Våxnäs/Karlstad, då
kostade gasen 8,50 kr/liter.

Motsvarande pris för att fylla en tom 11 kg flaska blir 159:-, 167:- resp.
187:-. 11 kg motsvarar ca 22 liter.

Det är trots de olika priserna fortfarande ganska billigt att tanka motorgas
i stället för att byta in flaskan.

Den andra fördelen är att flaskan inte behöver vara tom, utan kan fyllas på, precis som när man tankar bilen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17959

Guest
Sv: Gasolpriser idag

Ni fyller era tuber. Är detta tillåtet i Sverige nu igen? Om det är det vet jag ett ställe som tar 100:- för en 11 kg. Kanske bäst fråga dem först om jag får nämna dem vid namn.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Gasolpriser idag

Högsta pris jag har betalat någon gång Preem Karlsborg
500 kr förra veckan ingen rabbat kunde man få vad gör man när gasen är slut köper,vem tar mellanskilnaden mellan 500 och 160kr sådant skulle vara straffbart
 
F

F.d. 5868

Guest
Sv: Gasolpriser idag

Finns det någon uppdatering på priset för att fylla en P11 söder om Sthlm?
Vi tappar snart vår stadgas hemma men vill fortsätta nyttja vår gashäll och går över till egna tuber istället.
Har även funderingar på att köpa LPG-flaska, men vet inte om det blir lönsamt i längden. Det beror förstås på prisbilden för att fylla en flaska.

Aga Gas i Älvsjö vill ha 327,89 (+moms, stat avg och ADR)vilket inte blir speciellt attraktivt i längden...
 
Toppen