• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bärbar Dator

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
För att komma med i Bärbara Data Klubben! Vad bör jag tänka på vid köp av en (Billig Bärbar Dator) Är novis inom Data. Tackar för Tips. Bertil :confused:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator

Det jag lärde mig efter ett tag så var det att mycket minne var bra och det var också väldigt bra med lång batteridrifttid.
Köper man en nyare dator så brukar resten vara så bra att man klarar sig med både lagringsutrymmet på hårddisken och processorhastigheten.
Då brukar också trådlöst nätverkskort vara inbyggt.

Lycka till
/Kjell
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.807
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bärbar Dator

Köp inte någon begagnad, Idag får du en väldigt bra bärbar dator för 6-7000:-
Det spelar egentligen inte så stor roll vilket märke men de stora märkena ger oftast mest kvalitee. Minst 512k internminne helst 1G.
Hårddisken räcker oftast med runt 40-60Gig.
En CD/DVD brännare är ett måste om du ska fotografera tex.
Skärmen räcker med 1024 men 1280 är nog vanligast och lämpligast.
Processorhastigheten är inte speciellt viktig och de som säljs i dessa prislägen räcker till.

WLAN är självklart och gärna bluetooth.
Jag tycker inte batteritiden är så viktig för man kör ändå oftast på El.
Till husbilen köper du en liten 12V/220V omvandlare för några hundralappar.
Räcker med en som klarar 150W. Behöver inte vara någon avancerad Sinusmodell.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bärbar Dator

För att slippa omvandlare till 220 volt så finns det till vissa fabrikat (har en Compaq) en batterieliminator som kan direkt pluggas in i cig uttaget.
Jag testade en billig 12 till 220 omvandlare, men den vägrade starta ibland om ingående spänning var under en viss nivå.
Lite jobbigt om man måste köra motorn för att ladda eller stå på elplats.

Alltså - kolla om det finns 12 volts adapter till din bärbara.

Hälsn

DS
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bärbar Dator

Har just inhandlat bärbar dator och sett att de flesta har nätadapter på sladden. Sen finns ett flertal ciggkablar som tar in 12V och lämmnar 14-19 volt genom olika byglingar så det går att köra via cigguttag utan problem, min nya HP drar bara 18,5 V 3,5A 65 W så det borde gå att köra ganska länge på batteri från bodelen.
OveG :)
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator

För att komma med i Bärbara Data Klubben! Vad bör jag tänka på vid köp av en (Billig Bärbar Dator) Är novis inom Data. Tackar för Tips. Bertil :confused:



Tackar för Tipsen.
Vad tror ni om en Dell 1501 64Bit DUAL-CORE,MB 1024,GB 60 ?
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator

Hej alla!
Skall också köpa en bärbar, och tänker köpa på Dustin.
EN HP är det tänkt , men skall nu titta på dom olika modellerna.
Går efter det som Håkan skrev om egenskaperna.
1 Mg minne
15,4" skärm, wide?
Processor Intel eller AMD ?

Återkommer när jag hittat den "enda rätta"
Hälningar Gert8
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.807
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bärbar Dator

AMD är billigare och fungerar väldigt bra. Har själv detta.
Wide är klumpigare och jag ångrar själv att jag tog en sådan.

Man behöver Word och Excel eg. Office också och att få detta "Bundlat" är oftast mycket billigare än att köpa löst.

XP Home räcker alldeles utmärkt och är enklare (Billigare) än Professional.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator

Ove G
Jag köpte en ciggkabel som du beskriver på Kjell & Co i Farsta centrum.
Det var Gunnar som tipsade.
Fungerar jätte men när vi ligger still så har jag ingen spänning på cigguttaget så de blir den lilla omvandlaren på TV-uttaget till 220v. Den är på 300W utan fläkt, jag köpte med fläkt först men orkade inte med ljudet.
Fungerar bra.
hälsningar Gert8
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bärbar Dator

Ove G
Jag köpte en ciggkabel som du beskriver på Kjell & Co i Farsta centrum.
Det var Gunnar som tipsade.
Fungerar jätte men när vi ligger still så har jag ingen spänning på cigguttaget så de blir den lilla omvandlaren på TV-uttaget till 220v. Den är på 300W utan fläkt, jag köpte med fläkt först men orkade inte med ljudet.
Fungerar bra.
hälsningar Gert8

Har du inget uttag nånstan vid köket/ diskbänken,som har 12 V ström när bilnyckeln är avslagen ? De flesta husbilar jag har sett har 12 V nånstans i bodelen men med ett mindre hål i än cigguttaget men det finns ju adaptrar till båda sorters uttag.
OveG
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bärbar Dator

Om du har en adapter för ciguttaget, så köp en förlängning med en universalpropp, som har en oftast röd fnutt som du vrider bort o då passar den även i de vanligaste bodelsuttagen.
När du vill koppla in den i ciguttaget igen så sätter du bara tillbaka den röda hylsan.
Brukar vara en bajonettfattning som kan gå lite trögt att få bort.

DS
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator

Jo det har jag men då måste jag byta ut stickin pluggen.Försöker skaffa en som man sätter på en röd grej så att man kan köra både cigguttaget och den vid köket.
Tack för tipset.
Mvh Gert8
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bärbar Dator

Hej Gert!

Kör inte laptopen på startbatteriet när motorn inte är igång, den tar mycket ström, det är risk att du sedan inte kan starta bilen. Jag har gjort det misstaget, så nu kör jag allt utom start av bilen på bodelsbatteriet.

Jag har satt upp några "små" uttag på instrumentpanelen, vid TV:n och ett par andra ställen som alla går på bodelsbatteriet. Jag kan visa dig när vi ses nästa gång eller kan du se det på min hemsida. Där ser du också att jag har en sladd-adapter mellan cigg-kontakten och uttaget på instrumentpanelen, finns hos Clas Ohlsons.

Jag kör alltid datorn direkt på 12 volt via omvandlaren (18 volt). Det blir en effektförlust att först köra upp 12 volt med omvandlaren till 230 och sedan ner till 18 volt.

http://www.gosoft.se/
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator

Nu Är jag här igen :confused:
Vad tror ni Datakunniga om en Acer Aspire 7112 WSMI ? (Novisen)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.807
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bärbar Dator

Den räcker mer än väl till, en kraftfull och potent dator, välj 1G internminne i så fall.

Kanske lite stor och väger ganska mycket men kan du leva med det så är det en bra dator. 2,5 tim batteri kommer i verkligheten bli kanske 1,5......
Det är ju oftast svårt att få en liten dator med en bra/stor skärm med hög upplösning.

I det prisläget runt 8000 finns det en hel del att välja på, kolla gärna Dell o HP med.

Vad som är viktigt är att du går till någon affär och känner och tittar på den du tänkt köpa. Ofta kan det vara små detaljer som irriterar eller avgör när datorerna är likvärdiga.

Sedan kollar du priser på www.pricerunner.se och handlar på nätet.....:D :D :D

Lycka till!
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar Dator

Nu har jag handlat bärbar. Det blev HP Compaq nx6325.
Kostade lite över 6500:- hemkörd från Dustin.
En AMD Sempron processor.
Snabbheten är mycket bra,tyvärr bara 512kb internminne.
Trådlöst inbyggt.Nätverkskort inuti.Modem för telefon också.
Anslöt en nätverkskabel till datorn från modem/routern och startade Explorer, så var jag ute på internet direkt. Provade
naturligtvis denna hemsida direkt och skriver nu detta.
Enkelt nog.
Mvh Gert8
 
Toppen